
Francois Nuyts, prezes Allegro. Fot. spółka
Allegro odnotowało 324,4 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2021 r. wobec 131,7 mln zł straty rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 323,1 mln zł wobec 167,8 mln zł zysku rok wcześniej. Wynik EBITDA wyniósł 457,1 mln zł wobec 284,7 mln zł rok wcześniej, zaś skorygowana EBITDA – odpowiednio: 471,7 mln zł wobec 408,5 mln zł. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 233,9 mln zł w III kw. 2021 r. wobec 928,7 mln zł rok wcześniej. Wyniki e-commercowego giganta okazały się zgodne z oczekiwaniami rynku.
– Rok po naszym debiucie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie widzimy, że przedstawiony inwestorom plan innowacji dla sprzedawców i klientów przynosi dobre rezultaty, tworząc mocne fundamenty dla naszej działalności w przyszłości. W tym kwartale porównujemy okresy bez lockdownu zarówno w bieżącym, jak i w ubiegłym roku. Cieszę się, że także w takich warunkach nie tylko odnotowaliśmy dobre wyniki finansowe, ale pokazujemy znaczne postępy w rozwoju naszej działalności – skomentował prezes François Nuyts, cytowany w komunikacie.
Wartość sprzedaży brutto (GMV), czyli ogółem towarów sprzedanych na Allegro, wzrosła w III kwartale o 19,9 proc. r/r do 9,9 mld zł.
– GMV grupy wyniosło 9,9 mld zł w III kwartale 2021 r. (wzrost o 19,9 proc. r/r), czego efektem było prawie 30 mld zł wartości sprzedaży brutto na platformie w tym roku do końca września (wzrost o 23,4 proc. r/r). Udało się to dzięki licznym usprawnieniom w tzw. Retail Basics (wybór, ceny, wygoda – kluczowe czynniki wpływające na jakość robienia zakupów), które zwiększyły nasz wskaźnik NPS (Net Promoter Score) wśród konsumentów do 77,4 pkt – czytamy w komunikacie.
– Rok przebiega zgodnie z naszymi oczekiwaniami, a GMV zwiększa tempo wzrostu do 19,9 proc. w III kwartale z 10,6 proc. w II kwartale. Wzrost związany jest z tym, że konsumenci nie odeszli od robienia zakupów przez internet po lockdownach. Jest to również efektem nieustannych ulepszeń wprowadzanych przez Allegro w zakresie cen i oferty, rozwoju programu Smart! oraz nowych inicjatyw, takich jak Allegro Pay – dodał dyrektor finansowy Jon Eastick.
Liczba aktywnych kupujących wzrosła o 5,6 proc. r/r do 13,3 mln i o 0,8 proc. kw/kw, co oznacza powrót do kwartalnych wzrostów.
– Coraz większy wybór i konkurencyjne ceny przekonały do pozostania konsumentów, którzy skorzystali z oferty Allegro w czasie pandemii – napisano też w materiale.
W I-III kw. 2021 r. spółka miała 889,9 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z 158 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 3 752,2 mln zł w porównaniu z 2 698,8 mln zł rok wcześniej.
Wynik EBITDA w I-III kw. br. wyniósł 1 532,1 mln zł wobec 1 073,3 mln zł rok wcześniej, zaś skorygowana EBITDA – odpowiednio: 1 567,2 mln zł wobec 1 216,5 mln zł.
Allegro podtrzymuje prognozy finansowe na 2021 rok
Po wynikach III kwartału Allegro podtrzymało całoroczne prognozy na ten rok, zakładające m.in. wzrost wartości sprzedaży brutto (GMV) o kilkanaście do dwudziestu kilku procent w całym bieżącym roku, podała spółka. Allegro podtrzymało też planowany na ten rok capex na poziomie 475–525 mln zł.
– Grupa potwierdza swoje roczne prognozy, oczekując wzrostu GMV o kilkanaście do dwudziestu kilku procent w całym bieżącym roku, zwiększenia przychodów netto o nieznacznie powyżej 30 proc. oraz wzrostu skorygowanej EBITDA o od nieco poniżej do nieco powyżej dwudziestu procent. Allegro podtrzymuje również prognozy dotyczące nakładów inwestycyjnych na 2021 rok na poziomie 475–525 mln zł, obniżone kwartał wcześniej – czytamy w komunikacie.
W I-III kw. 2021 r. GMV wzrosło o 23,4 proc. r/r do 29,93 mld zł, przychody – o 39 proc. r/r do 3,75 mld zł. Skorygowana EBITDA zwiększyła się o 28,8 proc. r/r do 1 567,2 mld zł.
Grupa podała też w raporcie kwartalnym, że rozpoczęła proces planowania rocznego, którego podwójnym celem jest kontynuacja planu średnioterminowego oraz przygotowanie budżetu rocznego na 2022 rok.
– W najbliższym czasie priorytetem jest inwestycja we wzrost GMV poprzez zapewnienie najlepszych cen, wyboru i wygody kupującym oraz najlepszej oferty wartości dla sprzedawców, przy jednoczesnym zwiększeniu skali działalności Allegro Pay, Allegro APM i działalności realizacyjnej – czytamy w raporcie.
– Chociaż priorytetowe traktowanie wzrostu GMV może doprowadzić do obniżenia marż operacyjnych w 2022 roku, grupa nadal zakłada sekwencyjny wzrost bezwzględnego skorygowanego zysku EBITDA jako kluczowy wynik planistyczny – dodano.
Stabilność marży skorygowanej EBITDA w stosunku do GMV pozostaje kluczowym średnioterminowym celem finansowym, podkreśliło też Allegro.
Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy stanowiła ok. 3 proc. rynku handlu detalicznego w Polsce w 2019 r. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r.