
(Fot. spółka)
Skorygowana EBITDA Grupy Allegro wyniosła 668 mln zł w IV kw. 2022 r. (wzrost o 33,3 proc. r/r), przy czym dla działalności w Polsce 708 mln zł (wzrost o 41,2 proc. r/r). GMV, czyli całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro, wyniosła w tym okresie 15,9 mld zł (wzrost o 25,2 proc. r/r), zaś w Polsce – 14,4 mld zł (+14 proc. r/r).
Skonsolidowane dane grupy obejmują dane dla działalności w Polsce oraz dane dla segmentu Mall (Grupa Mall i WE|DO), który został objęty konsolidacją od II kwartału 2022 r.
– Skorygowana EBITDA (wynik na działalności operacyjnej przed uwzględnieniem amortyzacji i zdarzeń jednorazowych) dla polskiej części grupy wzrosła w czwartym kwartale o 41,2 proc. r/r do 708 mln zł, głównie dzięki poprawie marż i wyższym przychodom z platformy wynikającym ze wzrostu GMV i korzystniejszego wskaźnika realizacji transakcji (take rate). W całym ubiegłym roku skorygowana EBITDA zwiększyła się o 11,6 proc. do 2,31 mld zł – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
W całym 2022 r. skorygowana EBITDA dla grupy wzrosła o 4,1 proc. r/r do 2,15 mld zł. Na poziomie netto spółka zanotowała 1,92 mld zł „papierowej” straty wobec 1,1 mld zł zysku netto. Tak duży ujemny wynik to efekt sygnalizowanego wcześniej odpisu na 2,3 mld zł na Mall.
– Wartość sprzedaży brutto (GMV) (wartość towarów sprzedanych za pośrednictwem polskiej platformy) wzrosła w czwartym kwartale o 14 proc. r/r, osiągając poziom 14,4 mld zł. W całym roku wartość GMV zwiększyła się o 15,9 proc. r/r do 49,4 mld zł, potwierdzając niezmienny popyt na allegrową ofertę nawet w warunkach gospodarczej niepewności i wysokiej inflacji – czytamy dalej.
Allegro zyskało 560 tys. kupujących i podwoiło obroty
Przychody grupy wzrosły o 92,6 proc. r/r do 3,08 mld zł w IV kw. 2022 r. i o 68,2 proc. r/r do 9,01 mld zł w całym ub.r.
– Liczba aktywnych kupujących wzrosła o kolejne 560 tys. r/r i przekroczyła w IV kwartale 14 mln, zaś średnia wartość GMV na aktywnego kupującego na polskiej platformie zwiększyła się w tym czasie o 11,3 proc. do 3 515 zł. Kupujący obecnie jeszcze bardziej doceniają konkurencyjne ceny i coraz wygodniejsze dostawy oferowane przez Allegro, co widać chociażby po wiodącym w branży wskaźniku jakości obsługi rNPS, czyli miary zadowolenia klientów Allegro, na poziomie 80,8 pkt – czytamy dalej.
Wskaźnik realizacji transakcji (take rate) w polskiej części biznesu wzrósł w IV kwartale o 1,06 pkt proc. r/r do poziomu 10,91 proc., zaś wynik za cały rok był o 0,59 pkt proc. wyższy w ujęciu rocznym i osiągnął wartość 10,82 proc. dzięki inicjatywom w zakresie współfinansowania i prowizji od sprzedaży. Rosnący udział przychodów z usług reklamowych dodatkowo przyczynił się do wzrostu marż i monetyzacji.
– Rok 2022 był prawdopodobnie jednym z najtrudniejszych w najnowszej historii e-commerce’u jako takiego. Tym bardziej doceniamy więc fakt, że był on kolejnym rokiem wzrostu dla Allegro. Zaprezentowaliśmy nasze prognozy na 2022 rok 24 lutego, czyli dokładnie w dniu, w którym rozpoczęła się inwazja Rosji na Ukrainę. Wywołana nią tragedia wciąż zmienia krajobraz geopolityczny, dokłada się do presji inflacyjnej i stanowi źródło niepokojów na rynkach, zakłócając działanie łańcuchów dostaw i utrudniając realizację biznesplanów w wielu różnych branżach. Dostosowaliśmy się odpowiednio do tych wymagających okoliczności. W trakcie pandemii Allegro pełniło dla wielu naszych klientów rolę koła ratunkowego, a obecnie, w czasie podwyższonej inflacji, jedynie dowodzi swojego statusu platformy zakupowej nr 1. Zrealizowaliśmy oczekiwania finansowe na rok 2022 – skomentował prezes Roy Perticucci, cytowany w komunikacie.
Optymistyczne prognozy
Allegro przechodzi na kwartalny cykl publikowania prognoz i oczekuje w pierwszym kwartale 2023 roku wzrostu GMV z działalności w Polsce o 13-14 proc. r/r, a przychodów o 20-22 proc. r/r. Skorygowana EBITDA powinna się zwiększyć o 20-23 proc. r/r, zaś oczekiwany CAPEX ma wynieść 100-110 mln zł. W wywiadzie dla PAP Biznes dyrektor finansowy Jon Eastick stwierdził, że Allegro ocenia swoje prognozy na I kwartał 2023 roku jako optymistyczne na tle trudnego otoczenia makro i malejącego popytu. Dodał, że spółka chce skupić się na poprawie ekonomicznych wyników dla każdego z 2.500 automatów paczkowych, zamiast na ich ilości.
– Oczekujemy, że wzrost GMV grupy będzie w I kw. na podobnym poziomie, jak w IV kw. 2022 roku. Biorąc pod uwagę, że sytuacja makroekonomiczna jest trudna i popyt maleje w ujęciu miesiąc do miesiąca, to uważam, że to są optymistyczne perspektywy rozwoju z naszej strony. Jeśli chodzi o przychody grupy, to oczekujemy, że wzrosną o 20-22 proc. rdr w I kwartale. Oczekujemy wzrostu GMV w tempie 13-14 proc. rdr – powiedział dyrektor finansowy.
Skorygowana EBITDA grupy powinna wzrosnąć o 3-6 proc. r/r, zaś CAPEX spodziewany jest na poziomie 120-140 mln zł.
Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r.