
(Fot. GPW)
Mocny zwrot w ocenie XTB. Dotychczasowy faworyt biura mocno rozczarował wynikami. Mikołaj Lemańczyk zaznaczył, że spodziewał się po spółce spadku aktywności klientów, jednak skala tego zjawiska w IV kwartale go zaskoczyła. W efekcie obniżył rekomendację z kupuj do sprzedaj, a cenę docelową z 88 zł do 74 zł za walor.
Analityk: Obniżamy naszą prognozę zysku netto XTB na 2025 r.
XTB rozczarowało wynikami za IV kwartał 2024 r., które były niższe od oczekiwań ze względu na spadek aktywności klientów. Jak zaznacza analityk BM mBanku, liczba transakcji zmniejszyła się ponad dwukrotnie od 2022 roku, a imponujące tempo pozyskiwania nowych klientów wystarcza jedynie na utrzymanie wolumenu obrotu na podobnym poziomie.
– Co więcej, XTB planuje intensyfikację działań marketingowych w 2025 roku poprzez rekordowo wysokie wydatki. Uważamy, że „szczęki operacyjne” zaczną się zamykać, ponieważ skromny wzrost przychodów nie zrównoważy rosnących kosztów operacyjnych. W rezultacie, mimo wyższych oczekiwanych przychodów, obniżamy naszą prognozę zysku netto XTB na 2025 rok o 17 proc., a na 2026 rok o 21 proc. – czytamy w raporcie z 31 stycznia autorstwa Mikołaja Lemańczyka.
Klienci XTB są mniej aktywni, a wydatki na marketing coraz wyższe
W minionym kwartale przeciętny aktywny klient XTB zawierał mniej niż 3 transakcje CFD, podczas gdy dwa lata wcześniej było to około 10 transakcji.
– Już wcześniej sygnalizowaliśmy ten wskaźnik jako problem, ponieważ XTB regularnie negatywnie zaskakiwało na tym polu. W związku z tym zmieniamy naszą długoterminową prognozę średniej rocznej liczby transakcji na klienta z 10 do 6 – dodał Lemańczyk.
W IV kwartale wydatki marketingowe XTB okazały się znacznie wyższe od oczekiwań. Dodatkowo, według najnowszych wytycznych, w 2025 roku wydatki na marketing wzrosną o 80 proc. r/r, co jest znacznie powyżej wcześniejszych oczekiwań (30 proc. r/r) analityka BM mBanku.
– Oznacza to, że XTB będzie musiało zmierzyć się z wyższą bazą kosztową oraz ich rosnącą dynamiką – sygnalizuje Mikołaj Lemańczyk.
Dzięki zwiększonym wydatkom na marketing XTB planuje pozyskiwać 150–210 tys. klientów kwartalnie w 2025 roku. Założenia BM mBanku znajdują się bliżej górnej granicy tego przedziału.
Analityk BM mBanku na wątpliwości, czy stosunkowo wysokomarżowe produkty oparte o kryptowaluty, które chce prowadzić spółka do oferty, faktycznie zostaną dodane jeszcze w 2025 roku.
Grupa XTB jest europejskim domem maklerskim, specjalizującym się w instrumentach finansowych będących przedmiotem obrotu na rynku pozagiełdowym i giełdzie. Od 2002 roku działa na rynkach zagranicznych, gdzie oferuje klientom zaawansowane technologicznie aplikacje transakcyjne. Spółka jest notowana na GPW od 2016 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.