Creotech Instruments to spółka z sektora kosmicznego, która w tym roku zadebiutowała na warszawskim parkiecie. Firma działa w kilku segmentach. Pierwszy z nich to NewSpace, który jest dedykowany budowie platformy satelitarnej oraz jej podzespołów. Kolejny, Earth Observation służy dostarczaniu systemów obserwacji Ziemi i technologii bezzałogowych statków powietrznych. Ponadto spółka tworzy specjalistyczną elektronikę oraz podzespoły na potrzeby komputerów kwantowych. Ostatnie dwa segmenty to produkcja zaawansowanej elektroniki oraz realizacja projektów na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA).
– Naszym celem na rok 2022 r. jest utrzymanie obecnej bazy przychodów ale zremodelowanie portfela segmentowego tak aby zwiększyć znacznie przeciętną marżowość sprzedaży. Chcemy troszeczkę zmniejszyć istotność segmentu nisko marżowych projektów dla Europejskiej Agencji Kosmicznej a znacznie zwiększyć sprzedaż w segmentach komercyjnych, głównie w segmencie kwantowym czy produkcyjnym – powiedział Maciej Kielek, wiceprezes ds. finansowych Creotech Instrument SA
W I kwartale 2022 r. spółka odnotowała blisko 0,6 mln zł zysku netto , był to 2-krotny wzrost r/r. Creotech osiągnął również 24 proc. wzrost wyniku EBITDA, który ukształtował się na poziomie prawie 1,5 mln zł. Przychody ogółem w tym okresie wyniosły 9,4 mln zł i utrzymały się na poziomie podobnym jak przed rokiem.
– Nasz docelowy model działalności, który szacujemy, że wdrożymy w pełni począwszy od początku roku 2024 to stabilny wzrost w segmencie produkcji elektroniki i kwantowym. Przyjmując konserwatywne założenia, to 30-40 proc. wzrosty. (…) Aby móc zaistnieć na tym rynku chcielibyśmy móc obsłużyć jedną, średniej wielkości konstelację, czyli kilkanaście satelitów rocznie, to chyba najlepiej pokazuje szansę na wzrost wartości w przyszłości. Jeśli uda nam się zrealizować nasz plan w docelowych zakresie to mamy nadzieję stać się jednym z polskich unicornów – dodał Maciej Kielek.
Aby móc zrealizować tą strategię spółka chce pozyskać z rynku 46 mln zł. Lwia część z nich ma zostać wykorzystana na prace R&D.
– Ruszamy z emisja nowych akcji z przejściem na parkiet główny GPW. W ramach oferty chcemy zebrać 46 mln zł. Znaczna część tych pieniędzy alokowana jest w obszarze produktów kluczowych dla spółki (…) to jest pierwszy cel emisji. 21 mln zł pozwoli nam dokończyć wszystkie nasze kluczowe projekty do roku 2024 – powiedział Grzegorz Brona, prezes zarządu.
Kolejne niemal 22 mln zł spółka chce przeznaczyć na rozbudowę działu sprzedaży i produkcji.
– Mając dokończone wszystkie kluczowe projekty musimy zainwestować również w dwie inne istotne nogi związane z rozwojem biznesu – wzmocnić dział sprzedaży, musimy mieć też zaplecze, na którym będziemy produkty wypracowywać i wytwarzać – dodał Grzegorz Brona.
Po zakończeniu trwającej emisji, zapisy w transzy inwestorów indywidualnych potrwają do 13 czerwca, spółka zamierza mieć około 25 proc. nowego akcjonariatu.