Cyfrowy Polsat miał udany IV kwartał. Przychody grupy wyniosły 750,62 mln zł wobec 719 mln zł rok wcześniej i konsensusu PAP na poziomie 733,3 mln zł. Zysk EBITDA opiewał na 247,16 mln zł (+25 proc. r/r). Średnia prognoz analityków mówiła o zysku EBITDA na poziomie 223,6 mln zł. Natomiast zysk operacyjny wzrósł do 175,45 mln zł z 144 mln zł. Tu konsensus przewidywał 163,8 mln zł. Również podobna tendencja wystąpiła na poziomie netto zysków. Cyfrowy Polsat na czysto zrobił 121,62 mln zł zysku netto wobec 76,3 mln zł zysku netto w IV kw. 2011 r. Analitycy spodziewali się 105,7 mln zł zysku netto.>> Wszystkie komunikaty spółki znajdziesz tutaj.
Spółka w segmencie usług świadczonych klientom indywidualnym zanotowała w IV kwartale 26 mln zł zysku netto. Liczba abonentów wzrosła o 0,4 proc. do około 3.566,1 tysięcy na koniec zeszłego roku. ARPU, czyli średni miesięczny przychód na abonenta, zwiększył się o 5,5 proc. do 40,40 zł z 38,30 zł w IV kwartale 2011 roku. Natomiast w segmencie nadawania i produkcji telewizyjnej Cyfrowy Polsat uzyskał na czysto 96 mln zł. Udział w oglądalności kanałów grupy w 2012 roku spadł do 20,84 proc. z 21,3 proc. w 2011 roku. Do tego jak wynika z wyliczeń domu mediowego Starlink, wydatki na reklamę i sponsoring w telewizji w minionym kwartale 2012 roku wyniosły 1,1 mld zł i spadły rok do roku o 5,9 proc. W tym okresie przychody z reklamy i sponsoringu spółki zmniejszyły się o 3 proc. W raporcie znalazła się również informacja, że liczba aktywnych użytkowników serwisu ipla na koniec 2012 roku wyniosła 2,3 mln i miał on w IV kwartale 0,7 mln zł zysku EBITDA.
– Wyniki są bardzo dobre. Zaskakuje moc ARPU, które wyraźnie wzrosło szczególnie w pakiecie familijnym. W pełni skompensowało to niewielki wzrost bazy subskrybcyjnej. Dodatkowo na bardzo dobrym poziomie był churn. Zaskakująca również była siła Polsatu na rynku reklamy telewizyjnej. Przychody z reklam spadły o 3,9 proc., co na tle rynku i konkurentów jest niezłym osiągnięciem. Jest to informacja na duży plus. Prognoza rynku reklamy w zakresie od minus 4 proc. do minus 6 proc. nie stanowi żadnego zaskoczenia, jest to zgodne z oczekiwaniami i zapowiedziami. Nie podano informacji o dywidendzie. Patrząc na wskaźnik dług netto do EBITDA widać, że miejsce na dywidendę jest i pozostaje jedynie kwestią czasu, kiedy zostanie ona ogłoszona. Część rynku czekała na informację o akwizycji TV4 i TV6, ale to również się nie pojawiło. Myślę, że wyniki Cyfrowego Polsatu zostaną dobrze odebrane przez rynek. – ocenia Piotr Janik, analityk KBC Securities (PAP).
>> Zobacz także analizę fundamentalną i wskaźnikową spółki. >> Wszystkie najważniejsze informacje na temat Cyfrowego Polsatu znajdziesz na stronie spółki w serwisie StockWatch.pl
W sprawozdaniu brakuje rekomendacji w sprawie dywidendy. Według strategii zarząd miał jak najszybciej obniżyć zadłużenie, a kwestia wypłaty dywidendy miała powrócić po osiągnięciu wskaźnika dług netto/EBITDA poniżej 2x. Wskaźnik ten na koniec roku 2012 wyniósł 1,95x. Dług netto stanowił łącznie 2,01 mld zł, z czego 1,41 mld zł stanowią obligacje zapadalne w 2018 roku.
Według Cyfrowego Polsatu w tym roku rynek reklamy telewizyjnej skurczy się o 4-6 proc. Spółka spodziewa się, że wydatki na reklamę wideo online w latach 2012-2016 wzrosną o 37 proc. W ocenie spółki rynek reklamy TV w Polsce ma duży potencjał wzrostu w długim terminie.
Rynek dobrze przyjął wyniki Cyfrowego Polsatu. Na początku wtorkowej sesji akcje zyskiwały nawet ponad 3 proc. W tym roku akcje Cyfrowego Polsatu przechodziły huśtawkę nastrojów. Jednak pod koniec zeszłego roku popisały się pokaźnym wybiciem.>> Sprawdź też walor od strony technicznej w serwisie ATTrader.pl