
Dino Polska miało 437,7 mln zł zysku EBIT, 518,5 mln zł zysku EBITDA w IV kw. 2022 r. (Fot. Dino Polska)
Zysk EBITDA w IV kw. 2022 r. wyniósł 518,5 mln zł wobec 360,9 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej, podano w prezentacji wynikowej.
Marża EBITDA wyniosła w IV kw. ub.r. 9,1 proc. wobec 9,3 proc. rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 5 693 mln zł w IV kw. 2022 r. wobec 3 864 mln zł rok wcześniej.
W całym 2022 r. Dino Polska odnotowało 1 132,09 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 805,3 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny w całym ub.r. wyniósł 1 537,82 mln zł wobec 1 023,99 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 1 837,95 mln zł wobec 1 271,34 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
Marża EBITDA wyniosła w ub.r. 9,3 proc. wobec 9,5 proc. rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 19 801,62 mln zł w 2022 r. wobec 13 362,01 mln zł rok wcześniej.
– W 2022 r. sprzedaż like-for-like (LfL; w sklepach istniejących od ponad roku) zwiększyła się o 28,5 proc., a całkowita sprzedaż, uwzględniająca nowo otwarte markety Dino wzrosła o 48,2 proc. do 19,8 mld zł. Skala naszego biznesu rosła zatem jeszcze szybciej niż we wcześniejszych latach, a przez ostatnie dwa lata praktycznie się podwoiła (w 2020 r. sprzedaż Dino wyniosła 10,1 mld zł) – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
W 2022 r. sieć Dino Polska zwiększyła się o 344 nowe markety (wobec wzrostu o 343 sklepy rok wcześniej), a powierzchnia – o 19,3 proc. r/r (wobec +23,9 proc. w 2021 r.). Na koniec ub.r. grupa miała 2 156 sklepów i 7 centrów dystrybucyjnych.
– W 2022 r. w rozwój zainwestowaliśmy 1,4 mld zł, a skumulowana wartość nakładów inwestycyjnych Dino Polska za ostatnich 5 lat zwiększyła się do 5,4 mld zł. Równocześnie stworzyliśmy 5 tys. nowych miejsc pracy w 2022 r. i 24,3 tys. w latach 2018-2022 – powiedział członek zarządu Michał Krauze, cytowany w komunikacie.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2022 r. wyniósł 894,59 mln zł wobec 591,22 mln zł zysku rok wcześniej.
Dino Polska liczy na silny dwucyfrowy wzrost sprzedaży LFL, ale poniżej 28,5 proc., w 2023
Dino Polska liczy w tym roku na silny dwucyfrowy wzrost sprzedaży LFL, ale zapewne niższy niż uzyskany w ub.r. (28,5 proc.).
– Ponadto, na podstawie trendów z początku roku i naszych działań w obszarze oferty produktowo-cenowej, liczymy, że drugi rok z rzędu będziemy w stanie zaraportować silny dwucyfrowy wzrost sprzedaży LfL, choć zapewne nie tak duży jak w 2022 r. – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
Dino Polska chce zwiększyć liczbę sklepów o niskich kilkanaście procent w 2023 r.
Dino Polska planuje w tym roku zwiększyć liczbę sklepów o niskich kilkanaście procent, podchodząc z większą ostrożnością do procesu wyboru nowych lokalizacji i budowy placówek.
– Jest to dla nas dużą motywacją do dalszego otwierania nowych marketów Dino. Podobnie jak we wcześniejszych latach, w 2023 r. zamierzamy przeznaczać na to całość wypracowywanych zysków. Z większą ostrożnością niż dotychczas będziemy jednak podchodzić do finansowania zewnętrznego w związku z wysokimi stopami procentowymi, oraz do procesu wyboru nowych lokalizacji i budowy sklepów, by minimalizować wpływ inflacji na nasze koszty rozwoju. Oczekujemy, że w 2023 r. przełoży się to na wzrost ogólnej liczby sklepów Dino o niskich kilkanaście procent – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
W 2022 r. sieć Dino Polska zwiększyła się o 344 nowe markety (wobec wzrostu o 343 sklepy rok wcześniej), a powierzchnia – o 19,3 proc. r/r (wobec +23,9 proc. w 2021 r.). Na koniec ub.r. grupa miała 2 156 sklepów i 7 centrów dystrybucyjnych.
Nacisk na koszty pomoże utrzymać marżę EBITDA w br. blisko poziomu z 2022 r.
Dino Polska liczy, że utrzymywanie wysokiej dyscypliny kosztowej będzie pomagać w utrzymaniu marży EBITDA za 2023 r. na poziomie zbliżonym do 2022 r.
– Równocześnie będziemy utrzymywać wysoką dyscyplinę kosztową naszej organizacji. Pozwoli to kontynuować atrakcyjną dla konsumentów politykę cenową sklepów Dino. Z drugiej strony, w obliczu silnej inflacji i zakłóceń w łańcuchach dostaw, które cały czas wywierają presję na wyniki, będzie to pomagać w utrzymaniu marży EBITDA za 2023 r. na poziomie zbliżonym do 2022 r. – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
Marża EBITDA wyniosła w ub.r. 9,3 proc. wobec 9,5 proc. rok wcześniej.
– W dłuższej perspektywie możliwości, które widzimy przed naszą siecią pozostają korzystne. Mamy dużo miejsca do dalszego rozwoju w Polsce, który powinien przynosić wymierne korzyści w postaci większej siły zakupowej i efektu skali, co w połączeniu z dojrzewaniem sieci, powinno stanowić solidny fundament do poprawy rentowności – czytamy dalej.
Dino Polska to wiodący gracz w segmencie supermarketów proximity w Polsce, zlokalizowanych głównie w zachodniej części Polski, o średniej powierzchni sali sprzedaży wynoszącej ok. 400 m2. Spółka zadebiutowała na GPW w 2017 r.