
B737 MAX 8 z floty Enter Air (Fot. spółka)
Enter Air odnotował 72,27 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2022 r. wobec 117,12 mln zł straty rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 225,62 mln zł wobec 14,66 mln zł straty rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 343 mln zł wobec 133,1 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
– Wypracowane przez spółkę wyniki za 4Q’22 przewyższyły nasze oczekiwania, co odbieramy pozytywnie. Na przestrzeni omawianego kwartału spółka wypracowała 431,9 mln zł przychodów (wzrost o ok. 56,6 proc. r/r), co było poziomem zbliżonym do naszych prognoz). Na tak duży wzrost obrotów miało wpływ kilka czynników, w tym wzrost liczby wykonywanych lotów (ok. +12 proc. r/r – m.in. efekt ustępującej pandemii Covid-19), wzrost cen paliwa lotniczego oraz osłabienie PLN. W obszarze usług lotniczych spółka osiągnęła 412 mln zł przychodów (+57,5 proc. r/r), a w części sprzedaży pokładowej 19,9 mln zł (+40,4 proc. r/r). W omawianym okresie spółka wypracowała wynik netto na poziomie 67,9 mln zł (vs -96 mln zł w 4Q’21). W 4Q’22 cash flow z działalności operacyjnej wyniósł -55,3 mln zł (vs -17,3 mln zł przed rokiem), CF inwestycyjny = -7,8 mln zł, a CF finansowy = -80,1 mln zł. Na koniec grudnia’22 grupa miała 293,3 mln zł środków pieniężnych (-155,6 mln zł q/q) – komentuje Krzysztof Tkocz, analityk DM BDM.
W całym 2022 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2.255,8 mln zł. To wynik dwukrotnie wyższy niż rok wcześniej.
– 2022 rok był dla lotnictwa okresem stopniowego wychodzenia z kryzysu pandemicznego z lat 2020-2021. Wszyscy eksperci twierdzili, że odbudowa potrwa wiele lat. To był dla nas sygnał, że jest szansa na szybszy rozwój i wyprzedzenie konkurencji. W czasie pandemii zamiast ograniczać operacje, oddawać samoloty i zwalniać ludzi, prowadziliśmy nabory i dodawaliśmy samoloty. Dzięki temu od początku 2022 roku byliśmy gotowi do pracy na zwiększonych obrotach – powiedział członek zarządu Enter Air Grzegorz Polaniecki, cytowany w komunikacie.
Zdaniem spółki pogorszenie sytuacji gospodarczej sprawia, że część zagranicznych klientów szuka tańszych usług, co może pozwolić jej na szersze wejście na bogate rynki, które do tej pory były dla Enter Air hermetyczne.
– Ponadto, w czasie pandemii większość linii lotniczych otrzymała pomoc publiczną w postaci grantów oraz pożyczek płynnościowych, ale niewiele linii lotniczych użyło tych pieniędzy do rzeczywistej restrukturyzacji kosztowej i poprawienia efektywności działania. Enter Air był jedną z niewielu linii w Europie, która dokonała restrukturyzacji kosztów stałych takich jak koszty jednostkowe floty. Zyskaliśmy więc przewagę kosztową, byliśmy też w pełni gotowi do kolejnego sezonu pod względem załogowym i sprzętowym. Dzięki temu Enter Air mógł zaspokoić zwiększony popyt rynku w 2022 roku. Nasza strategia okazała się bardzo skuteczna, co razem z przewagami modelu biznesowego i rosnącej rozpoznawalności marki w segmencie B2B przyczyniło się do rekordowych w historii Grupy przychodów na poziomie blisko 2,3 mld zł i wypracowaniu ponad 225 mln zł zysku operacyjnego. Myślę też, że jesteśmy teraz w jeszcze lepszej pozycji wobec konkurentów, którzy zmarnowali pożyczki pomocy publicznej i nie mają ich z czego spłacać – dodał.
Podkreślił też, że w lutym 2022 roku wybuchła wojna w Ukrainie, wywołując kolejny światowy kryzys, a w rynek lotniczy uderzyło szereg czynników wywołanych przez agresję Rosji takie jak dwukrotny wzrost cen paliw czy walut.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2022 r. wyniósł 31,3 mln zł wobec 31,28 mln zł straty rok wcześniej.
Enter Air jest największą prywatną linią lotniczą działającą w Polsce. Jest notowany na GPW od 2015 r.