sywoegll
Advertisement
PARTNER SERWISU
rkgtfyay

Euforia na kursie Mercatora. W I kwartale spółka zarobiła więcej niż w rok

Omawiane walory:

Zmiany na globalnym rynku rękawic ochronnych wywołane wzbierającą pandemią koronawirusa sprzyjają wynikom Grupy Mercator Medical. Spółka według wstępnych danych odnotowała 202,7 mln zł skonsolidowanych przychodów i ok. 35,2 mln zł skonsolidowanej EBITDA w I kwartale 2020 r. Kurs akcji producenta rękawic rośnie dziś o blisko 12 proc.

mercator,medical,rekawice,gumowe, koronawirus, wyniki

Popyt na rękawice winduje wyniki Mercator Medical – wstępnie ok. 35 mln zł EBITDA w I kwartale 2020 r.

– Zarząd spółki […], w oparciu o wstępną analizę dostępnych wyników finansowych […] szacuje, że w pierwszym kwartale 2020 r. grupa emitenta uzyskała następujące wyniki finansowe:

1) skonsolidowane przychody ze sprzedaży: ok. 202,7 mln zł, wobec 137,9 mln zł w IV kw. 2019 r. (wzrost o ok. 47 proc.) oraz 121,2 mln zł w I kw. 2019 r. (wzrost o ok. 67 proc. r/r),

2) skonsolidowany wynik EBITDA: ok. 35,2 mln zł, wobec 7,6 mln zł w IV kw. 2019 r. (wzrost o ok. 363 proc.) oraz 1,8 mln zł w I kw. 2019 r. (wzrost o ok. 1856 proc. r/r),

3) skonsolidowany wynik netto: ok. 20,4 mln zł, wobec 0,7 mln zł straty netto w IV kw. 2019 r. oraz 2,9 mln zł straty netto w I kw. 2019 r. – czytamy w komunikacie.

Prezentowane wielkości mają charakter wstępny i szacunkowy. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Mercator Medical jest w trakcie przygotowywania.

Zmiany na globalnym rynku rękawic ochronnych wywołane wzbierającą pandemią koronawirusa sprzyjają wynikom Grupy Mercator Medical. Wynik EBITDA na poziomie 35,2 mln zł to o 43 proc. więcej niż w całym roku 2019 i blisko 20 razy tyle co w analogicznym okresie minionego roku. Z kolei wynik netto 20,4 mln zł to dwa razy więcej niż sumaryczny wynik netto uzyskany w trzech ostatnich latach kalendarzowych.

– Oczywiście, cieszą nas te wyniki, które są głównie efektem wykorzystania przez nas momentu rynkowego. Zwiększony popyt ze strony Stanów Zjednoczonych, które już przed pandemią odpowiadały za połowę światowego zużycia rękawic, w naturalny sposób wpłynął na ceny na całym łańcuchu dostaw. Szczególnie cieszy nas wzrost rentowności naszej fabryki w Tajlandii, która większość produkcji lokuje właśnie na rynku amerykańskim. Do Europy trafia znikoma część naszych wyrobów, gdyż w działalności dystrybucyjnej bazujemy na dostawach od innych producentów – powiedział prezes spółki dr Wiesław Żyznowski.

>> Analizy techniczne i fundamentalne na życzenie abonentów >> Sprawdź co jeszcze zyskujesz w strefie premium StockWatch.pl

Segment dystrybucji również notuje znacznie zwiększony popyt, a ceny mają tendencje wzrostową. Należy jednak pamiętać, że na działalność dystrybucyjną Grupy Mercator Medical niekorzystnie wpływa realne zatrzymanie możliwości działania w dotychczasowym modelu, który opierał się na magazynach zlokalizowanych w Polsce. To z nich rękawice i inny asortyment ochronny trafiały do innych krajów europejskich, w tym w ramach wygranych przetargów na zaopatrywanie zagranicznych szpitali publicznych. Obostrzenia wprowadzone w marcu wymusiły działania dostosowawcze w zakresie źródeł zaopatrywania zagranicznych spółek zależnych. Natomiast powstałe spiętrzenie stanów magazynowych pozwoliło odpowiedzieć na zwiększone zapotrzebowanie na środki ochronne w Polsce.

– Jesteśmy odpowiedzialną firmą i do tej pory w pełni realizowaliśmy zawarte kontrakty z polskimi szpitalami. Trudno jednak powiedzieć, w jakim stopniu będzie to możliwe w przyszłości. Realizujemy również zamówienia sektora medycznego z wolnej ręki, jak również zaopatrujemy jednostki wskazane przez Ministerstwo Zdrowia. Walkę z COVID-19 wspieramy też poprzez systematyczne darowizny, ich realizację powierzyliśmy specjalnemu zespołowi – dodał Żyznowski.

Do Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie trafiło 84 tys. specjalistycznych rękawic jednorazowych nitrylex complete z przedłużonym mankietem i bezpieczniejszym systemem wyjmowania rękawic z opakowania. Kolejne 84 tys. rękawic zostało dostarczonych do Fundacji Rozwoju Pielęgniarstwa. Z kolei 246 tys. rękawic zostało przekazanych do Komendy Głównej Policji, a 50 tys. maseczek ochronnych do dyspozycji Ministerstwa Zdrowia. Miały miejsce również pomniejsze darowizny, wymieniono także.

– Świat w obszarach interesujących nas ze względu na branżę, w której jesteśmy, zmieni się być może nawet znacznie, ale za wcześnie mówić, czy na lepsze, czy na gorsze. Istnienie oraz wagę jednorazowych rękawic medycznych i ochronnych dostrzegło wielu ludzi i z pewnością będziemy chcieli zrobić z tego użytek z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych – podsumował prezes.

Grupa Mercator Medical podaje, że jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach. W 2013 r. spółka debiutowała na GPW. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 540 mln zł w 2019 r.

 

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Mercator Medical rusza ze skupem akcji własnych

    MERCATOR Medical rozpoczyna program skupu akcji własnych, realizując uchwałę z ostatniego walnego zgromadzenia. Oferta kierowana jest do wszystkich akcjonariuszy i obejmie do 124 tys. akcji po cenie 100 zł za sztukę.

  • Mercator Medical rekomenduje 1,61 zł dywidendy na akcję lub 15 mln zł na buy-back

    MERCATOR Medical zarekomendował przeznaczenie 15 mln zł z zysku netto za 2024 r. na wypłatę dywidendy w wysokości 1,61 zł na akcję albo na realizację programu skupu akcji własnych na warunkach tożsamych z poprzednim programem. Pozostała część zostanie przeznaczona na kapitał zapasowy.

  • Asseco Poland ciągnie w górę mWIG40, w grze Mercator, Handlowy i Rafamet

    W środę akcje Asseco Poland drożeją po publikacji wynikach kwartalnych o 10 proc., ciągnąc tym samym w górę indeks mWIG40. Gorąco jest również na innych spółkach, które opublikowały raporty finansowe. Na szerokim rynku dominuje natomiast wyczekiwanie na impulsy z rynków zagranicznych. Głównie na Fed i wyniki Nvidii.

  • Mercator Medical z dużym zyskiem netto dzięki zmianie podejścia do podatku

    MERCATOR Medical opublikował wstępne dane za I kwartał 2025 r., w których wykazał 30,6 mln zł zysku netto, co oznacza niemal trzykrotny wzrost r/r. Wynik ten był jednak w dużej mierze efektem jednorazowego zdarzenia – zmiany kalkulacji podatku odroczonego. W środę rano akcje spółki drożeją o 6 proc.

  • GPW drży przed „Dniem Wyzwolenia Ameryki”, w grze CD Projekt, Mercator i Elektrotim

    Środa na giełdzie w Warszawie rozpoczęła się od niewielkich spadków w oczekiwaniu na wieczorne wystąpienie prezydenta USA Donalda Trumpa w sprawie ceł. To będzie główne wydarzenie dnia i tygodnia na rynkach finansowych.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat