
Popyt na rękawice winduje wyniki Mercator Medical – wstępnie ok. 35 mln zł EBITDA w I kwartale 2020 r.
– Zarząd spółki […], w oparciu o wstępną analizę dostępnych wyników finansowych […] szacuje, że w pierwszym kwartale 2020 r. grupa emitenta uzyskała następujące wyniki finansowe:
1) skonsolidowane przychody ze sprzedaży: ok. 202,7 mln zł, wobec 137,9 mln zł w IV kw. 2019 r. (wzrost o ok. 47 proc.) oraz 121,2 mln zł w I kw. 2019 r. (wzrost o ok. 67 proc. r/r),
2) skonsolidowany wynik EBITDA: ok. 35,2 mln zł, wobec 7,6 mln zł w IV kw. 2019 r. (wzrost o ok. 363 proc.) oraz 1,8 mln zł w I kw. 2019 r. (wzrost o ok. 1856 proc. r/r),
3) skonsolidowany wynik netto: ok. 20,4 mln zł, wobec 0,7 mln zł straty netto w IV kw. 2019 r. oraz 2,9 mln zł straty netto w I kw. 2019 r. – czytamy w komunikacie.
Prezentowane wielkości mają charakter wstępny i szacunkowy. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Mercator Medical jest w trakcie przygotowywania.
Zmiany na globalnym rynku rękawic ochronnych wywołane wzbierającą pandemią koronawirusa sprzyjają wynikom Grupy Mercator Medical. Wynik EBITDA na poziomie 35,2 mln zł to o 43 proc. więcej niż w całym roku 2019 i blisko 20 razy tyle co w analogicznym okresie minionego roku. Z kolei wynik netto 20,4 mln zł to dwa razy więcej niż sumaryczny wynik netto uzyskany w trzech ostatnich latach kalendarzowych.
– Oczywiście, cieszą nas te wyniki, które są głównie efektem wykorzystania przez nas momentu rynkowego. Zwiększony popyt ze strony Stanów Zjednoczonych, które już przed pandemią odpowiadały za połowę światowego zużycia rękawic, w naturalny sposób wpłynął na ceny na całym łańcuchu dostaw. Szczególnie cieszy nas wzrost rentowności naszej fabryki w Tajlandii, która większość produkcji lokuje właśnie na rynku amerykańskim. Do Europy trafia znikoma część naszych wyrobów, gdyż w działalności dystrybucyjnej bazujemy na dostawach od innych producentów – powiedział prezes spółki dr Wiesław Żyznowski.
Segment dystrybucji również notuje znacznie zwiększony popyt, a ceny mają tendencje wzrostową. Należy jednak pamiętać, że na działalność dystrybucyjną Grupy Mercator Medical niekorzystnie wpływa realne zatrzymanie możliwości działania w dotychczasowym modelu, który opierał się na magazynach zlokalizowanych w Polsce. To z nich rękawice i inny asortyment ochronny trafiały do innych krajów europejskich, w tym w ramach wygranych przetargów na zaopatrywanie zagranicznych szpitali publicznych. Obostrzenia wprowadzone w marcu wymusiły działania dostosowawcze w zakresie źródeł zaopatrywania zagranicznych spółek zależnych. Natomiast powstałe spiętrzenie stanów magazynowych pozwoliło odpowiedzieć na zwiększone zapotrzebowanie na środki ochronne w Polsce.
– Jesteśmy odpowiedzialną firmą i do tej pory w pełni realizowaliśmy zawarte kontrakty z polskimi szpitalami. Trudno jednak powiedzieć, w jakim stopniu będzie to możliwe w przyszłości. Realizujemy również zamówienia sektora medycznego z wolnej ręki, jak również zaopatrujemy jednostki wskazane przez Ministerstwo Zdrowia. Walkę z COVID-19 wspieramy też poprzez systematyczne darowizny, ich realizację powierzyliśmy specjalnemu zespołowi – dodał Żyznowski.
Do Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie trafiło 84 tys. specjalistycznych rękawic jednorazowych nitrylex complete z przedłużonym mankietem i bezpieczniejszym systemem wyjmowania rękawic z opakowania. Kolejne 84 tys. rękawic zostało dostarczonych do Fundacji Rozwoju Pielęgniarstwa. Z kolei 246 tys. rękawic zostało przekazanych do Komendy Głównej Policji, a 50 tys. maseczek ochronnych do dyspozycji Ministerstwa Zdrowia. Miały miejsce również pomniejsze darowizny, wymieniono także.
– Świat w obszarach interesujących nas ze względu na branżę, w której jesteśmy, zmieni się być może nawet znacznie, ale za wcześnie mówić, czy na lepsze, czy na gorsze. Istnienie oraz wagę jednorazowych rękawic medycznych i ochronnych dostrzegło wielu ludzi i z pewnością będziemy chcieli zrobić z tego użytek z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych – podsumował prezes.
Grupa Mercator Medical podaje, że jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach. W 2013 r. spółka debiutowała na GPW. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 540 mln zł w 2019 r.