
(Fot. Eurocash)
Eurocash odnotował 7,77 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2024 r. wobec 38,34 mln zł zysku rok wcześniej. Konsensus opracowany przez PAP zakładał 16,2 mln zł zysku. Skonsolidowany zysk netto ogółem wyniósł odpowiednio: 130,35 tys. zł wobec 50,73 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 62,63 mln zł wobec 112,14 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 225,7 mln zł wobec 268,9 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 8.171 mln zł w II kw. 2024 r. wobec 8.378,84 mln zł rok wcześniej.
– Wyniki 2Q24 oceniamy negatywnie. Na wszystkich poziomach kształtują się wyraźnie poniżej naszej prognozy i rynkowego konsensusu. Pierwszy raz w historii spółka notuje w drugim kwartale stratę netto przypisaną j.d. Dotychczas na poziomie netto strata pojawiała się wyłącznie w pierwszym kwartale. Podobnie jak w przypadku konkurentów zwraca uwagę słaba sprzedaż porównywalna: -5,7 proc. w hurcie i 4,4 proc. w detalu. LFL plasują się wyraźnie poniżej inflacji cen żywności. Niepokoić może utrzymujący się trend zamykania hurtowni i „znikania” obsługiwanych sklepów detalicznych, świadczący o „zwijającym się” biznesie – skomentował Dariusz Dadej, analityk Noble Securities.
Skonsolidowana marża brutto na sprzedaży wyniosła 13,06 proc. w II kwartale 2024 r. i uległa zmniejszeniu o -0,01 pkt proc. r/r. W I półroczu 2024 r. rentowność brutto na sprzedaży była niższa o -0,1 pkt proc. r/r i wyniosła 13,1 proc.
– W II kwartale 2024 r. sprzedaż zewnętrzna towarów segmentu Hurt wyniosła ponad 5 960,4 mln zł i spadła o -2,6 proc. w porównaniu do II kwartału 2023 r. W 1 półroczu 2024 r. sprzedaż wyniosła blisko 11 381,1 mln zł i zmalała o -2,1 proc. r/r. Najmocniejsze wzrosty notowały Eurocash Gastronomia i Eurocash Serwis – czytamy dalej.
EBITDA segmentu Hurt wyniosła w II kwartale 2024 r. 185,9 mln zł. EBITDA w I półroczu 2024 r. wyniosła 329,9 mln zł.
– Dynamika sprzedaży LFL dla stałej liczby hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry wyniosła -5,7 proc. w 2 kwartale 2024 r. oraz -5,4 proc. w 1 półroczu 2024 r. – napisano także.
Liczba hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry na koniec 1 półrocza 2024 r. wynosi 172.
Liczba sklepów partnerskich oraz franczyzowych zorganizowanych w ramach sieci partnerskich koordynowanych przez Eurocash sieci partnerskie wyniosła na koniec II kwartału 2024 r. 9 850, notując spadek o 59 sklepy względem poprzedniego kwartału. W tym największa sieć – ABC – liczyła w połowie 2024 roku 7 085 sklepy. Względem końca I kwartału 2024 liczba sklepów ABC zmalała o 113, wymieniono w materiale.
– Sprzedaż zewnętrzna towarów realizowana przez segment Detal w 2 kwartale 2024 r. wyniosła 1 927,8 mln zł i zmalała o -3,7 proc. r/r. W I półroczu 2024 r. sprzedaż osiągnęła poziom 3 843,4 mln zł i wzrosła o 0,3 proc. r/r – czytamy w raporcie.
EBITDA segmentu Detal wyniosła w II kwartale 2024 r. 81,2 mln zł. EBITDA segmentu Detal w I półroczu 2024 r. wyniosła 130,7 mln zł.
– Wzrost sprzedaży detalicznej realizowanej przez sklepy ‚Delikatesy Centrum’ w ujęciu LFL wyniósł -4,4 proc. w II kwartale 2024 r. oraz 0,3 proc. I półroczu 2024 r r/r. Dynamika sprzedaży dla stałej liczby sklepów Inmedio w II kwartale 2024 r. wyniosła 2,6 proc. r/r – czytamy dalej.
Liczba małych supermarketów na koniec II kwartału 2024 r. zmniejszyła się o 1 i wyniosła 1 595, wliczając 889 sklepów franczyzowych i 706 sklepów własnych.
Liczba sklepów pod szyldem „Delikatesy Centrum” wyniosła na koniec II kwartału 2024 r. 1 449 placówek.
Liczba kiosków z prasą działających pod marką Inmedio na koniec II kwartału 2024 r. wyniosła 423 placówek.
– Sprzedaż towarów realizowana przez segment Projekty w II kwartale 2024 r. wyniosła 253,3 mln zł w porównaniu do 222,4 mln zł w 2 kwartale 2023 r. W I półroczu 2024 r. sprzedaż wyniosła 508,4 mln zł w porównaniu do 432,5 mln zł w 1 półroczu 2023 r i osiągnęła wzrost 17,6 proc. r/r. Dynamiczne zwiększenie zostało osiągnięte głównie dzięki wzrostowi sprzedaży Frisco oraz Dużego Bena – napisano też w raporcie.
EBITDA segmentu Projekty wyniosła w II kwartale 2024 r. -4,7 mln zł. W I półroczu 2024 r. EBITDA wyniosła -16,9 mln zł.
W I poł. 2024 r. spółka miała 94,56 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 13,31 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 15 792,07 mln zł w porównaniu z 15 967,24 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 364,8 mln zł wobec 434,4 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
Dwunastomiesięczna skorygowana EBITDA wyniosła 487 mln zł na koniec II kw. 2024 r., natomiast wskaźnik dług netto/ EBITDA sięgnął 0,87x, podano w prezentacji wynikowej.
– Skorygowany zysk EBITDA za 12 miesięcy (przed MSSF 16) spadł o 11 proc. w por. do 1 kw. 24, jednak dług netto zmniejszył się o 19 proc., w wyniku czego wskaźnik dług netto/EBITDA poprawił się o 9 proc. kwartał do kwartału, odzwierciedlając wzmocnienie bilansu i dalszą poprawę stabilności finansowej – czytamy w prezentacji.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I poł. 2024 r. wyniosła 11,9 mln zł wobec 105,44 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.