
Fot. Pexels
Styczeń pod znakiem przejęć
W ledwo rozpoczętym 2022 roku ogłoszona została najdroższa historycznie transakcja przejęcia podmiotu w segmencie gier mobilnych. Studio Take-Two Interactive, wydawca między innymi serii GTA oraz Red Dead Redemption, zakupił za kwotę 12,7 mld USD firmę Zynga. Ogłoszone 11 stycznia 2022 roku przejęcie jasno pokazuje, ile dzisiaj warte są podmioty na rynku gier mobilnych.
Warto zaznaczyć, że nie jest to pierwsza duża transakcja zrealizowana w tym segmencie gier.
Nazwa podmiotu | Podmiot przejęty | Wartość transakcji |
Tencent | Supercell | 8,6 mld USD |
Microsoft | ZeniMax Media (Bethesda) | 8,1 mld USD |
Activision Blizzard | King | 5,9 mld USD |
Microsoft | Mojang | 2,5 mld USD |
Electronic Arts | Glu Mobile | 2,4 mld USD |
Zynga | Peak | 1,8 mld USD |
Bandai | Namco | 1,7 mld USD |
Tencent | Leyou | 1,5 mld USD |
Według raportu Global Gaming Report 2021 przygotowanego przez Drake Star Partners, w samym 2021 r. całkowita wartość przejęć na rynku osiągnęła wartość 37,8 mld USD, na którą składało się 299 ogłoszonych transakcji, w tym 77 dla segmentu gier mobilnych i 107 dla komputerów PC i konsol razem. Transakcje na gry mobilne stanowiły 15,5 miliarda USD, natomiast dla komputerów PC oraz konsol była to wartość 13,9 mld USD ogólnych wydatków.
Z kolei 18 stycznia br., koncern Microsoft ogłosił przejęcie holdingu Activision Blizzard, jednego z największych producentów gier na świecie. Wartość transakcji opiewa na ponad 68 mld USD i daje spółce pozycję w pierwszej trójce największych firm na rynku gier. To jedna z największych tego typu transakcji w branży.
– Styczniowe transakcje w sektorze gamingowym mogą być punktem zwrotnym, jeśli chodzi o sentyment do sektora. Po słabszym zachowaniu się spółek z sektora mobile w 2021 r. (problemy z polityką prywatności Apple/wysoka baza), inwestorzy mogą zacząć dyskontować ponowny re-rating na mnożnikach, wynikający z potencjalnie wyższej wyceny transakcyjnej vs wycena rynkowa oraz szybszej dynamiki rynku. Szacuję, że akwizycja Zyngi implikuje wyceny transakcyjne dla polskich producentów gier mobilnych o >80 proc. wyższe niż bieżące wyceny rynkowe, choć oczywiście premia vs sektor jest należna ze względu na skalę Zyngi. Jeśli chodzi o wpływ na wyceny podczas IPO, to oczywiście powrót wyższych mnożników w wyniku re-ratingu przełoży się na lepsze waluacje spółek wchodzących na giełdę – komentuje Kacper Koproń, analityk Trigon Dom Maklerski SA.
Początek roku przyniósł powiew świeżości na rynku gamingowym. Echa wielkich transakcji dotarły także na GPW. Po ogłoszeniu przejęcia Zyngi notowania Huuuge Games i Ten Square Games zaliczyły kilku- kilkunastoprocentowe wzrosty. Niestety, ruch okazał się krótkotrwały, a notowania obu spółek wróciły do pogłębiania dołków. Nieco lepiej radzi sobie BoomBit, którego kurs na początku roku zanotował odbicie.
Do grona giełdowych producentów gier mobilnych jeszcze w tym roku chce dołączyć krakowski GameDesire Group. Studio specjalizuje się w tworzeniu gier mobilnych free-to-play typu casual i mid-core. W I kw. 2022 roku GameDesire Group planuje przeprowadzić emisję akcji. Natomiast na przełomie III-IV kw. 2022 roku ubiegać się o wprowadzenie akcji do obrotu na rynku NewConnect.
Gry mobilne to obecnie największy pod względem wartości segment rynku gier. Według szacunków ekspertów agencji Newzoo, wartość światowego rynku w 2021 roku wyniosła ponad 90 mld USD, jednocześnie na świecie jest prawie 4 mld użytkowników smartfonów, co sprawia, że czasy grania w Snake’a na Nokii 3310 są już historią. Aktualnie użytkownicy mogą grać w praktycznie każdy rodzaj gier na swoim telefonie, a mają ich pod dostatkiem.
Przygotowali: Piotr Murjas i Franciszek Szukała.