Zysk operacyjny CCC wyniósł 242,3 mln zł wobec 180,1 mln zł zysku rok wcześniej. Trzeba jednak dodać , że dane nie są porównywalne wprost. Od stycznia tego roku spółka wdrożyła MSSF 16, który istotnie zmienia prezentację umów leasingowych.
– Do tej pory koszty najmu traktowane były jako leasing operacyjny i pokazywane liniowo w trakcie czasu trwania. W nowym standardzie wszystkie umowy traktowane są jako leasing finansowy. W związku z tym spółka rozpoznaje aktywo leasingowe – prawo do użytkowania, które jest amortyzowane i oddaje część kapitałową raty. Z drugiej strony, w pasywach pojawia się zobowiązanie leasingowe, które wpływa na rachunek wyników w linii finansowej i reprezentuje część odsetkową. CCC poinformowała, że EBIT według starego standardu wyniósłby 238 mln zł – wyjaśnia Paweł Bieniek, analityk portalu StockWatch.pl
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1.332,3 mln zł w II kw. 2018 r. wobec 1.125,8 mln zł rok wcześniej.
W I poł. 2018 r. spółka miała 58,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 105,2 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 2.026,4 mln zł w porównaniu z 1.846,2 mln zł rok wcześniej.
– Po uwzględnieniu przychodów i kosztów finansowych oraz podatku dochodowego zysk netto (bez MSSF 16) wyniósł 114,1 mln zł i był o 41,8 proc. niższy niż w I półroczu 2017 r. – czytamy w raporcie.
Grupa prezentując skorygowany zysk netto wyłącza pozycje, które zdaniem zarządu mają charakter jednorazowy i nie są brane pod uwagę przy ocenie wyników oraz podczas podejmowania decyzji. Skorygowany zysk netto nie jest miernikiem zgodnym z MSSF.
– Przychody ze sprzedaży w I półroczu 2018 r wyniosły 2.026,4 mln zł, co stanowi wzrost o 180,2 mln zł (9,8 proc.) w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego Na wzrost sprzedaży zasadniczy wpływ miał rozwój działalności i ekspansja na poszczególnych rynkach detalicznych w szczególności w Polsce. Ogółem przychody ze sprzedaży detalicznej w I półroczu 2018 r stanowiły 77,3 proc. całości sprzedaży od klientów zewnętrznych, przy 2,9 proc. sprzedaży hurtowej, 19,8 proc. sprzedaży w kanale e-commerce. Największym rynkiem sprzedaży wciąż pozostaje Polska, której udział w łącznej sprzedaży w pierwszym półroczu 2018 r. wyniósł 45,4 proc. w porównaniu z 50 proc. w analogicznym okresie 2017 r. – czytamy w raporcie.
Grupa podkreśla, że utrzymuje wysoką sprzedaż detaliczną na 1 m2 – w ciągu ostatniego półrocza sprzedaż ta wyniosła 2,85 tys. zł/m2 (tylko spółki detaliczne bez uwzględniania Shoe Express Karl Vögele AG) wobec 3,33 tys. zł/m2 w I półroczu 2017, przy wzroście średniej powierzchni sklepu CCC o 9,3 proc. do poziomu 602 m2.
– Ogółem, w odniesieniu do opisywanych okresów zanotowano spadek sprzedaży w sklepach porównywalnych i wyniósł on 116,3 mln zł (-9,2 proc.). Spadki w placówkach porównywalnych odnotowano na rynkach: Polska – 9,2 proc.; Europa Środkowo-Wsch. – 6,7 proc.; Europa Zachodnia – 15,8 proc. Wzrost w sklepach porównywalnych odnotowano w Rosji i Serbii, a więc w grupie krajów pozostałych i wyniósł on 3,2 proc. – czytamy dalej.
W I półroczu 2018 r grupa:
- otworzyła 41 nowych sklepów w 12 krajach, w tym 20 za granicą,
- przejęła spółkę Karl Vögele AG z siecią 208 sklepów zlokalizowanych w Szwajcarii,
- przejęła spółkę Shoe Express SA z siecią 55 sklepów CCC zlokalizowanych w Rumunii,
- łącznie powiększyła sieć sprzedaży o 124 tys. m2, w tym 87 tys. m2 w ramach akwizycji,
- zwiększyła przychody ze sprzedaży o 9,8 proc. w stosunku do I półrocza 2017 r.
Na koniec czerwca br. grupa posiadała 1.164 sklepy, w tym 933 sklepy własne (w Polsce – 462 placówki).
– W I półroczu 2018 r grupa kapitałowa CCC zwiększyła powierzchnię handlową salonów CCC o 35,2 tys. m2 netto, z 535,8 tys. m2 do 571,0 tys. m2 na koniec okresu sprawozdawczego. Zmiana powierzchni wynikała z powiększenia istniejącej powierzchni handlowej poprzez otwarcie sklepów o łącznej powierzchni 34,1 tys. m2 oraz modernizacji i powiększenia istniejącej powierzchni handlowej o 5,2 tys. m2 – czytamy dalej.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2018 r. wyniósł 4,4 mln zł wobec 14,4 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa CCC jest liderem polskiego rynku sprzedaży detalicznej obuwia i jednym z największych jego producentów w Polsce. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2004 roku.