
Źródło: Oponeo.pl
Oponeo.pl odnotowało 3,93 mln zł skonsolidowanej straty netto w III kw. 2020 r. wobec 6,56 mln zł straty rok wcześniej. Strata operacyjna skurczyła się w ujęciu rocznym z 8 mln zł do 5,23 mln zł. Wzrosła za to sprzedaż w okresie uznawanym w branży oponiarskiej jako „sezon niski”. Skonsolidowane przychody sięgnęły 183,94 mln zł i były lepsze o blisko 16 proc. r/r. Przychody z zamówień krajowych wyniosły 137,7 mln zł i wzrosły o 14,5 proc. w stosunku do III kwartału 2019 roku. Przychody ze sprzedaży zagranicznej stanowiły 25 proc. przychodów ogółem i wyniosły 46,24 mln zł, co stanowi wzrost r/r o 39 proc. Narastająco po trzech kwartałach skonsolidowane przychody wyniosły 643,9 mln zł. To wynik lepszy niż przed rokiem o 16,7 proc. Na poziomie netto Oponeo.pl zanotowało 9,6 mln zł zysku netto wobec 2,33 mln zł w analogicznym okresie 2019 roku. Ponad czterokrotnie większy wynik od ubiegłorocznego jest m.in. efektem zwiększonych obrotów, korzystnych zmian w zakresie podatku odroczonego oraz wzrostu wyniku w spółce zależnej Dadelo. W całym III kwartale Grupa Oponeo.pl sprzedała 597 tys. opon, czyli o 3,8 proc. więcej niż przed rokiem. Spółka odnotowała także wzrost w zakresie sprzedaży felg. W III kwartale sprzedano o 18,7 proc. więcej felg stalowych i aluminiowych niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
– Trzeba podkreślić, że wzrost ten został osiągnięty mimo trwającej od początku roku w Polsce i na świecie niesprzyjającej sytuacji rynkowej w segmencie opon, w którym odnotowano 17,8 proc. spadek sprzedaży opon do samochodów osobowych w kraju i 14,4 proc. spadek w Europie – informuje Dariusz Topolewski, prezes Oponeo.pl.

Przychody Oponeo.pl w ujęciu miesięcznym. Źródło: Opracowanie własne.
Wzrost sprzedaży zarówno opon jak i felg jest efektem m.in. znaczącej pozycji rynkowej oraz szybkiego wzrostu udziału handlu e-commerce w sprzedaży ogólnobranżowej. Analitycy rokują, że w 2020 roku wartość handlu internetowego w Polsce wyniesie około 70 mld zł. W ostatnich latach jego wartość przyrastała w tempie kilkunastu procent rocznie. Beneficjentem rosnącego trendu zakupów on-line jest także spółka Dadelo należąca do Grupy Oponeo.pl, która odnotowała w III kwartale znaczące wzrosty sprzedaży rowerów i akcesoriów rowerowych. Spółka jeszcze we wrześniu złożyła prospekt w Komisji Nadzoru Finansowego. Dystrybutor rowerów rozważa przeprowadzenie IPO i debiut na GPW. Grupa Oponeo.pl zamierza kontynuować dotychczasową strategię rozwoju związaną z umacnianiem pozycji lidera internetowej sprzedaży opon w kraju oraz optymalizacją sprzedaży na rynkach zagranicznych za pośrednictwem funkcjonujących sklepów internetowych.
Grupa Oponeo.pl jest liderem internetowej sprzedaży opon w Polsce, działającym w kilkunastu krajach Europy. W piątek rano kurs akcji spółki rośnie o 5,2 proc. do 32 zł. Obecna kapitalizacja Oponeo.pl wynosi ponad 440 mln zł.