
Fot. Cyfrowy Polsat.
Zysk operacyjny wyniósł 396 mln zł wobec 329,8 mln zł zysku rok wcześniej.
Zysk EBITDA sięgnął 865 mln zł wobec 798,5 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA z wyłączeniem zbycia aktywów (tj. z wyłączeniem w II kw. 2024 przychodu z tytułu zbycia drugiej części pakietu adresów IPv4 za 21 mln zł netto po potrąceniu kosztów transakcyjnych) sięgnął odpowiednio: 843,9 mln zł wobec 798,5 mln zł zysku rok wcześniej.
– EBITDA z wyłączeniem zysku ze sprzedaży aktywów, wyniosła 844 mln zł (+5,7 proc. r/r), przy marży EBITDA na poziomie 24,4 proc. Głównym motorem wzrostu była kontrybucja segmentu zielonej energii w wysokości 71,4 mln zł – czytamy w raporcie.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 3 454,3 mln zł w II kw. 2024 r. wobec 3 289,8 mln zł rok wcześniej.
W związku z objęciem kontroli na spółką PAK-PCE i jej spółkami zależnymi 3 lipca 2023 r. Grupa rozpoczęła konsolidację wyników Grupy PAK-PCE metodą pełną. W efekcie Grupa rozpoznaje dodatkowe przychody i koszty, w szczególności związane z produkcją i sprzedażą energii elektrycznej, wskazano w raporcie.
– Przychody Grupy Polsat Plus wyniosły 3 454 mln zł (+5 proc. r/r). Wyłączając wpływ konsolidacji Grupy PAK-PCE, przychody Grupy wyniosły 3 206 mln zł (-2,5 proc. r/r). Na poziom przychodów wpływ miały w głównej mierze:
– Rozpoznane przychody ze sprzedaży energii w wysokości 249 mln zł, obejmujące przychody ze sprzedaży energii elektrycznej z produkcji oraz z obrotu, przychody ze sprzedaży energii cieplnej oraz przychody ze sprzedaży świadectw pochodzenia. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży własnej energii elektrycznej wyniosły 72 mln zł, a przychody z obrotu 161 mln zł;
– Wyższe przychody detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych (+2,9 proc. r/r), co wynikało ze skutecznej realizacji strategii multiplay i budowy wartości kontraktowych klientów B2C i B2B;
– Niższe przychody ze sprzedaży sprzętu (-10,5 proc. r/r), co wynikało przede wszystkim z wysokiego wolumenu sprzedaży odnotowanego w okresie porównawczym. Jednocześnie dzięki wysokiemu udziałowi droższych telefonów w miksie sprzedażowym marża realizowana na sprzedaży sprzętu pozostaje na wysokim, stabilnym poziomie;
– Niższe pozostałe przychody ze sprzedaży (-34,1 proc. r/r) głównie w wyniku rozpoznania niższych przychodów z działalności w obszarze instalacji fotowoltaicznych, co związane było z realizacją projektu farmy fotowoltaicznej Cambria w okresie porównawczym – czytamy dalej w raporcie.
– To był bardzo dobry kwartał pod względem wyników finansowych – przychody oraz zysk EBITDA Grupy wzrosły rok do roku odpowiednio o 5 proc. i 8,3 proc. Segment zielonej energii silnie ‚dokłada się’ do wyników Grupy – tylko w II kwartale wygenerował 324 mln zł przychodów oraz 71 mln zł EBITDA. Konsekwentna realizacja strategii multiplay miała odzwierciedlenie we wzroście ARPU we wszystkich grupach klientów oraz wzroście przychodów detalicznych o 3 proc. Rynek reklamy TV silnie rośnie, a my razem z nim – skomentowała członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i wiceprezes ds. finansowych Polkomtelu Katarzyna Ostap-Tomann, cytowana w komunikacie poświęconym wynikom.
Dzięki nowym umowom hurtowego dostępu zasięg usługi internetu stacjonarnego Plusa i Netii wzrósł o blisko 50 proc. – do ponad 10 mln gospodarstw domowych, czyli blisko 23 mln mieszkańców Polski. W zasięgu 5G Plusa znajduje się również 23 mln mieszkańców Polski, a z jeszcze szybszego 5G Ultra może korzystać 6 mln osób.
W I półroczu br. OZE Grupy Polsat Plus wyprodukowały 421 GWh zielonej energii (116,4 GWh z wiatru, 45,2 GWh ze słońca, 259,3 GWh z biomasy) – o 43 proc. więcej niż rok wcześniej.
– Nasz internet stacjonarny dociera już do blisko 10 mln mieszkań i domów, czyli blisko 23 mln osób. Sieć 5G Plusa obejmuje zasięgiem 23 mln mieszkańców Polski, a 5G Ultra o prędkości do 1 Gb/s – 6 mln. Inwestujemy w ofertę programową, w tym najlepszy sport oraz atrakcyjną ramówkę jesienną. Trwa rozruch techniczny naszej czwartej farmy wiatrowej, a w Gdańsku uruchomiliśmy trzecią po Warszawie i Rybniku stację tankowania wodoru NESO – powiedział prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, Grupa Polsat Plus Mirosław Błaszczyk.
W I poł. 2024 r. spółka miała 326,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 57,2 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 6 859,3 mln zł w porównaniu z 6 489,1 mln zł rok wcześniej.
Zysk EBITDA sięgnął 1 811,3 mln zł wobec 1 559,7 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej. Skorygowany zysk EBITDA sięgnął odpowiednio 1 801,3 mln zł wobec 1 559,7 mln zł zysku rok wcześniej, zaś zysk EBITDA z wyłączeniem zbycia aktywów – odpowiednio: 1 616,2 mln zł wobec 1 559,7 mln zł zysku rok wcześniej.
– Wyniki są 21,6 proc. powyżej konsensusu na poziomie zysku netto dla akcjonariuszy i 10 proc. na poziomie EBIT, spółka podniosła prognozę wzrostu rynku reklamy TV i sponsoringu w 2024 r. do średniego jednocyfrowego tempa z niskiego jednocyfrowego tempa – skomentował wyniki Sobiesław Kozłowski, analityk Noble Securities.
Grupa Polsat Plus oczekuje średniego jednocyfrowego wzrostu rynku reklamy TV w 2024 r.
Grupa Polsat Plus spodziewa się, że rynek reklamy telewizyjnej i sponsoringu w 2024 roku będzie rósł w średnim jednocyfrowym tempie. W maju br. Grupa Polsat Plus podtrzymała oczekiwanie niskiego, jednocyfrowego wzrostu rynku reklamy TV do końca roku.
– Przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu Grupy TV Polsat w II kw. 2024 wzrosły o 4,8 proc. r/r do poziomu 361 mln zł, podczas gdy rynek reklamy telewizyjnej zanotował wzrost o 5,7 proc.
W efekcie udział Grupy TV Polsat w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu wyniósł 28,1 proc. w porównaniu do 28,3 proc. w 2Q’23.
Oczekujemy, że rynek reklamy telewizyjnej i sponsoringu w 2024 roku będzie rósł w średnim jednocyfrowym tempie – czytamy w podsumowaniu wyników za II kw. 2024 r.
Zysk EBITDA segmentu mediowego jest pod presją wyższych kosztów operacyjnych, w szczególności kosztów produkcji własnej, kosztów dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klienta oraz kosztów wynagrodzeń.
Cyfrowy Polsat i Polkomtel (Grupa Polsat Plus) tworzą zintegrowaną grupę medialno-telekomunikacyjno-energetyczną kontrolowaną przez Zygmunta Solorza. Akcje spółki są notowane na GPW od 2008 r.; spółka wchodzi w skład indeksu WIG20.