
Inflacja konsumencka wyniosła 4,7 proc. w ujęciu rocznym w lutym 2020 r. To najwyższy wzrost od listopada 2011 r.
GUS zaktualizował też dane za styczeń – roczna inflacja wyniosła 4,3 proc. (wobec 4,4 proc. r/r sprzed zmiany koszyka inflacyjnego). Wskaźnik miesięczny wyniósł +0,9 proc. (wobec +0,9 proc. m/m przed zmianą koszyka inflacyjnego).
– W lutym br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie mieszkania (o 1,1 proc.), żywności (o 0,9 proc.), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,7 proc.) oraz restauracji i hoteli (o 0,9 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,28 p. proc., 0,21 pkt proc., 0,1 pkt proc. i 0,06 pkt proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 1,2 proc.) oraz w zakresie transportu (o 0,5 proc.) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,06 pkt proc oraz 0,04 pkt proc. – czytamy w komunikacie.

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych (zmiana w % do analogicznego okresu
roku poprzedniego). Źródło: GUS
W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny żywności (o 8,1 proc.) oraz w zakresie mieszkania (o 5,6 proc.) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 1,84 pkt proc., i 1,37 pkt proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 1,0 proc.) obniżyły wskaźnik o 0,05 pkt proc.
Poniżej zmiany % wskaźnika CPI w lutym w ujęciu r/r
% r/r | |
Ogółem | +4,7 |
Żywność i napoje bezalkoholowe | +7,5 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe | +4,1 |
Odzież i obuwie | -1 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii | +7,3 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego | +0,3 |
Zdrowie | +3,7 |
Transport | +1,4 |
Łączność | +1,9 |
Rekreacja i kultura | +3,7 |
Edukacja | +4,9 |
Restauracje i hotele | +6,3 |
Inne towary i usługi | +2,1 |
Konsensus rynkowy wyniósł w lutym 4,4 proc. r/r.