
Fot. Pexels
Jak wskazano, I półrocze 2021 charakteryzowało się zwiększoną aktywnością budowlaną w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r.
– W pierwszej połowie 2021 r. deweloperzy ukończyli 242 000 m2 GLA w ramach wszystkich formatów, a w budowie jest kolejne 447 000 m2. Z naszych analiz wynika, że na koniec 2021 r. nowa podaż może łącznie osiągnąć poziom ok. 540 000 m2. To wynik podobny do rezultatu z 2019, czyli sprzed pandemii. 40 proc. nowo oddanej powierzchni będą stanowiły parki handlowe – powiedziała starsza analityk rynku w JLL Joanna Tomczyk, cytowana w komunikacie.
Utrzymuje się trend lokalności oraz wygodnych i szybkich zakupów. 43 proc. podaży oddanej do użytku w I półroczu przypadło na parki handlowe oraz centra codziennych zakupów. W wyniku przetasowań na rynku operatorów hipermarketów, 47 proc. nowej powierzchni dostarczono w ramach wolnostojących magazynów handlowych.
Pozostałe 10 proc. nowej powierzchni ukończono w centrach handlowych. W II kw. 2021 otwarto pierwsze w tym roku centra handlowe: Galerię Sekunda w Jędrzejowie (13 000 m2 GLA) oraz Galerię Odyseja w Brzesku (9 300 m2 GLA).
– Najemcy poszukują nowych formatów, dywersyfikują swoje lokalizacje, ale jednocześnie nie rezygnują z rozwoju swoich sklepów w centrach handlowych. Irlandzki gigant modowy Primark zapowiedział kolejne dwie nowe lokalizacje w największych centrach handlowych w Krakowie i Katowicach. Rituals Cosmetics, który zadebiutuje w sierpniu 2021 r. w Westfield Arkadia w Warszawie, planuje uruchomić do 2027 roku sieć 100 sklepów w Polsce. Podobnie polska marka HalfPrice (należąca do CCC) w ciągu zaledwie dwóch miesięcy otworzyła siedemnaście lokalizacji, od centrów handlowych po lokale przy głównych ulicach handlowych – wylicza Tomczyk.
W I półroczu w Polsce zadebiutowały trzy nowe marki, wszystkie w Warszawie. Lego otworzyło swój pierwszy własny sklep w Westfield Arkadia, a włoska firma odzieżowa Camissima i marka odzieżowa Yargici z Turcji rozpoczęły działalność w Galerii Mokotów.
– Pandemia i związane z nią ograniczenia działalności miały wpływ na wyniki rynku handlowego w pierwszym półroczu 2021. Łączna wartość transakcji inwestycyjnych na poziomie około 290 mln euro była najniższym wynikiem za pierwsze sześć miesięcy od 2013 r. Należy jednak zauważyć, że liczba transakcji była z kolei jedną z najwyższych w historii rynku, a ich niższa wartość wynika z rodzaju produktów handlowych, które cieszą się obecnie największą popularnością wśród inwestorów. Są to aktywa mniejsze i bardziej rozproszone. W dalszym ciągu na celowniku inwestorów pozostają głównie parki handlowe, centra codziennych zakupów, sklepy spożywcze oraz sklepy typu DIY. W ostatnim czasie obserwujemy również wzrost zainteresowania transakcjami oportunistycznymi w segmencie centrów handlowych – powiedział dyrektor działu rynków kapitałowych nieruchomości handlowych w JLL Adam Kiernicki.
Pomimo braku danych transakcyjnych za I poł. 2021 r., stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe szacuje się na 5,25 proc. Jak na razie, stopy kapitalizacji za najlepsze parki handlowe pozostają stabilne na poziomie około 6,8 proc., jednak wysoki poziom zainteresowania i ograniczona dostępność dobrego produktu może spowodować kompresję w krótkim terminie.