W modelu biznesowym spółek mediowych przychody reklamowe stanowią dominującą pozycję. Każdy punkt procentowy spadku wartości rynku, która szacowana jest przez agencję Zenith Optimedia na około 7 mld zł, odbiera spółkom z tego sektora aż 70 mln zł przychodów. W tym roku zamiast niewielkiego wzrostu będzie niewielki spadek w ujęciu procentowym, który przełoży się na skurczenie wpływów wydawców nawet o 350 mln zł.
Kryzys gospodarczy, przejawiający się mniejszymi obrotami firm handlowych powoduje cięcia wydatków reklamowych i przekłada się na spadek przychodów w konsumenckich segmentach działalności Agory. Natomiast jednocześnie rosną przychody ze świadczenia usług dla innych wydawców, którzy – tak jak ostatnio Presspublica – zamykają swoje drukarnie i wolą zlecać tego typu usługi.
– Przychody Grupy w pierwszym półroczu 2012 r. wyniosły 564,4 mln zł i były o 8,2 proc. niższe niż w pierwszym półroczu 2011 r. Przychody Grupy ze sprzedaży biletów do kin w omawianym okresie wyniosły 59,1 mln zł i były o 15,0 proc. niższe niż w analogicznym okresie 2011 r., co wynika głównie z 23,5 proc. spadku tych przychodów w drugim kwartale 2012 r. w związku z niższą frekwencją w kinach w tym okresie. Wpływy ze sprzedaży usług reklamowych w Grupie w pierwszym półroczu 2012 r. spadły o 7,7 proc. i wyniosły 325,1 mln zł. Wpływy ze sprzedaży wydawnictw wyniosły 81,0 mln zł i zmniejszyły się o 19,3 proc. Przychody z pozostałej sprzedaży wzrosły o 6,6 proc. do kwoty 99,2 mln zł, głównie za sprawą wyższych wpływów ze sprzedaży usług poligraficznych dla klientów zewnętrznych. – czytamy w komentarzu zarządu do raportu kwartalnego. >> Cała treść jest tutaj.
Wydawcy prasy posiadający witryny internetowe, planują od września zamknąć część treści na abonament subskrypcyjny. Zwiększy to ich przychody abonamentowe z internetu, ale może odebrać część odsłon i przełożyć się na niższe przychody z reklam online. Dla Agory wiodącym źródłem przychodów i marży w II kwartale była nadal prasa. Ten segment uważany jest przez inwestorów za schyłkowy, stąd bardzo duża przecena akcji spółki i seria negatywnych rekomendacji. Po wynikach wskaźnik C/WK wynosi zaledwie 0,34, jednak C/Z to już prawie 12. >> Pełna analiza fundamentalna Agory po raporcie jest tutaj.
Sytuacja wygląda na nie mniej poważną w wypadku TVN, ponieważ rynek reklamy telewizyjnej w II kwartale kurczył się szybciej, a grupa medialna pozbywa się spółek o dodatnim trendzie przychodów.
– Nasze skonsolidowane przychody ze sprzedaży spadły o 40.789 zł lub 4,8 proc. do 816.656 zł z 857.445 zł w analogicznym okresie 2011 r. Włączając wyniki platformy ‘n’ i Onet nasze skonsolidowane przychody wzrosłyby o 21.760 zł lub o 1,7 proc. do 1.327.708 zł z 1.305.948 zł w analogicznym okresie 2011 r. – czytamy w komentarzu do raportu [dane w tys. zł]. >> Całość jest tutaj.
Jak przyznał wiceprezes TVN w rozmowie z analitykami, cyt. czerwiec był katastrofą, nie wiemy gdzie jesteśmy. Lipiec i sierpień nie przyniosły poprawy, dlatego spółka powiększyła prognozę spadku rynku reklamy telewizyjnej do 6-9 proc. do końca roku. Dla inwestorów oprócz problemów fundamentalnych ważne jest też to, żę grupa de facto się rozmontowuje, a gotówkę pozyskaną m.in. z transakcji sprzedaży Onetu zamierza transferować do spółki-matki w ramach spłaty udzielonego przez nią zadłużenia. Kapitalizacja spółki przekracza 2,7 mld zł i wskaźnikowo jest ona droga: C/WK wynosi 3,3. Z powodu znikomego zysku netto C/Z jest niereprezentatywne. >> Pełna analiza fundamentalna TVN po raporcie jest tutaj.
Akcje TVN po ogłoszeniu wyników spadły na czwartkowej sesji o ponad 9 proc. Akcje Agory, która podała swoje wyniki w piątek, po pół godzinie handlu tracą blisko 4 proc. Oba walory są w długoterminowym trendzie spadkowym: przez ostatnie 12 miesiące akcje TVNu potaniały o ponad 30 proc., a Agory o 39 proc.