
(Fot: facebook/adidas)
Przychody Adidas AG (Frankfurt SE: ADS) wyniosły w II kwartale 3,9 mld EUR i były o 16,1 proc. wyższe r/r. Sprzedaży właściciela marek Adidas i Reebok sprzyjało słabe euro, ale koncern poprawił także o 5 proc. sprzedaż organiczną, czyli po wyłączeniu korzystnych kursów walutowych. Najważniejszym rynkiem pozostaje Europa Zachodnia, gdzie spółka osiągnęła sprzedaż na poziomie 961 mln EUR i poprawiła obroty o 15 proc. Jeszcze lepiej wyglądają wzrosty na terenie Ameryki północnej i Chin, gdzie dynamiki wyniosły odpowiednio 22 proc. i 48 proc. Za to spadek o 90 mln euro (31 proc.) zaliczył rynek rosyjski, co związane jest zarówno z niekorzystnym notowaniem rubla i zmniejszeniem liczby punktów handlowych.
Największy udział w sprzedaży niemieckiego potentata posiada marka Adidas, która wygenerowała obroty na poziomie 3,18 mld EUR, wzrost o 17 proc. Nieco niższą zwyżkę zaliczył Reebok – 15,3 proc., co wyniosło kwartalną sprzedaż do poziomu 408 mln EUR. Najsłabszym ogniwem w grupie okazała się ekskluzywna marka związana z golfem, gdzie obroty wyniosły 239 mln EUR – spadek o 12 proc. r/r (25,5-proc. po eliminacji korzystnych kursów walutowych).
Marża brutto stopniał w raportowanym okresie z 49,2 proc. do 48,3 proc., przez co wynik na sprzedaży wzrósł w niższym tempie od przychodów – 12,9 proc. Za spadek rentowności odpowiada słabszy miks produktowy i pogorszenie sytuacji w segmencie golfowym. Zysk operacyjny wyniósł 234 mln i był wyższy w relacji do drugiego kwartału roku ubiegłego o 8 proc. EBIT nieco popsuły odpisy na utratę wartości w kwocie 18 mln EUR. Po eliminacji tego niekorzystnego zdarzenia zwyżka wyniosła 16 proc. Potentat zamknął okres obrachunkowy kwotą 146 mln EUR zysku netto, czyli w zasadzie bez wzrostu względem okresu porównawczego, do czego przyczyniły się wyższe obciążenia fiskalne – efektywna stopa podatkowa wyniosła 35 proc. w relacji do 29 proc. w drugim kwartale 2014 r.
– Mówiliśmy, że nasza nowa strategia – Creating the New – przyniesie pierwsze efekty jeszcze w tym roku. Cieszę się, że Adidas i Reebok skutecznie odpowiadają na zmieniające się potrzeby klientów. – podsumował wyniki Herbert Hainer, CEO grupy Adidas.
>> Dzięki kontraktom CFD na akcje Adidasa w City Index możesz wykorzystać dźwignię finansową, która pozwoli wykorzystać każdy ruch ceny na rynku. >> Odwiedź stronę, załóż konto i odbierz bonus na start.
W reakcji na słabe wyniki dywizji golfowej Adidas wdrożył plan naprawczy. Spółka zamierza zweryfikować politykę cenową, a przede wszystkim strukturę kosztów marketingu i kosztów zarządu. Dodatkowo Adidas nawiązał współpracę z bankiem inwestycyjnym celem zbadania możliwości sprzedaży marek golfowych Adams i Ashworth.
Grupa prognozuje w 2015 r. jednocyfrowy wzrost sprzedaży po wyłączeniu korzystnego wpływu kursów walutowych i rentowność operacyjną na poziomie 6,5-7 proc. po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych, w tym odpisów na wartość firmy i wzrost wyniku netto w przedziale 7-10 proc.