
(Fot. spółka)
Według szacunkowych danych, zysk netto grupy Inter Cars za IV kwartał 2023 r. wyniósł ok. 119 mln zł, co oznacza spadek o ok. 40 proc. r/r. Rezultat okazał się też znacznie słabszy od oczekiwań rynkowych ekspertów. Konsensus zebrany przez PAP zakładał 188 mln zł.
– Nie otrzymaliśmy dokładnych danych, zatem nie mamy pewności gdzie dokładnie nastąpiła tak duża erozja marży, jednakże najprawdopodobniej dotyczy to negatywnego wpływu kursu walutowego na marżę brutto na sprzedaży bądź wynikające ze zmian kursu walutowego ujemne różnice na pozycjach bilansowych. Taka interpretacja sugerowałaby jedynie przejściowe pogorszenie marży brutto na sprzedaży, chociaż możliwe jest również pojawienie się presji ze strony konkurencji na rynku, co miałoby już charakter średnioterminowy – komentuje Mateusz Chrzanowski, analityk Noble Securities.
Jak zaznaczył zarząd, na całorocznym wyniku piętno odcisnęła niższa marża spowodowana umocnieniem walut lokalnych względem euro, presja rynkowa na niektórych rynkach, wyższe koszty wynagrodzeń, ujemne różnice kursowe na rozrachunkach z zagranicznymi spółkami dystrybucyjnymi oraz wzrost stóp procentowych.
W całym 2023 r. Inter Cars szacuje skonsolidowane przychody ze sprzedaży na 18,029 mld zł (wzrost o ok. 18 proc. r/r), a zysk netto grupy na ok. 700 mln zł (spadek o ok. 6 proc. r/r).
– Wyniki roczne są gorsze od naszych założeń o 10 proc. (770 mln vs 700 mln), wynika to jednak po części ze słabej sprzedaży w grudniu. Na marży netto różnica wynosi 0,3 p. p. (zakładaliśmy 4,2 proc., było 3,9 proc.). Nie jest to jednak zagrożenie dla naszej prognozy wyniku za 2024, gdzie spodziewamy się marży netto w wysokości 3,65 proc. Byliśmy sceptyczni, ponieważ widzieliśmy presję na marżę ze strony rosnącej konkurencji na rynku, co okazało się słusznym podejściem – dodaje Mateusz Chrzanowski.
Inter Cars to największy dystrybutor części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie w 2004 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40. W poniedziałek rano akcje spółki tanieją momentami o blisko 8 proc. do 526 zł.