
LiveChat aktualizuje cenniki, a Haitong Bank cenę docelową akcji
W tym tygodniu LiveChat poinformowało, że nowe wyższe ceny wprowadzone miesiąc temu dla nowych klientów zostaną teraz wdrożone dla całej bazy klientów. To pierwszy tego typu ruch spółki od 9 lat. W tym czasie LiveChat rozbudowało funkcjonalności produktów i wprowadziło około 40 nowych funkcji/dodatków.
– Dodatkowo, inflacja i rosnące koszty (zwłaszcza wynagrodzenia) są również ważnymi czynnikami stojącymi za podwyżką cen. Dotychczasowi klienci mają możliwość pozostania przy starych cenach, ale muszą przedłużyć umowę i płacić roczny abonament. Jednak po 12 miesiącach i tak będą musieli zapłacić około 25 proc. więcej, bez względu na to, czy będzie to plan miesięczny czy roczny. Klienci korporacyjni, jak zawsze będą mogli negocjować warunki, jednak według LiveChat stanowią oni kilka procent całej bazy klientów. Wprowadzenie nowych, wyższych cen dla całej bazy klientów jest ważnym krokiem – powinno mieć widoczny i natychmiastowy wpływ na ARPU i MRR spółki. Pierwszym przykładem potencjalnej skali tego wpływu może być początkowe ARPU dla LiveChat i ChatBot, które skokowo wzrosło we wrześniu 2022 (pierwszy miesiąc z nowymi cenami dla nowych klientów) – komentuje Konrad Księżopolski, szef działu analiz Haitong Banku.
LiveChat podniosło ceny swojego flagowego produktu LiveChat. Najpopularniejszy plan – Business – kosztuje teraz 59 USD vs 50 USD wcześniej. Plan Team kosztuje teraz 41 USD vs 33 USD poprzednio, a plan Starter 20 USD vs 16 USD poprzednio. Spółka podniosła również ceny planów ChatBot Starter i Team o ok. 13-30 proc. W lipcu 2022 LiveChat podniosło już ceny dla nowych klientów produktu HelpDesk do 34 USD vs 24 USD dotychczas oraz Knowledgebase. W sierpniu nowe ceny dotyczyły nowo pozyskanych klientów, w 4Q spółka planuje wprowadzić nowe, wyższe ceny dla całej bazy klientów.
W II kwartale r. obrotowego 2022/23 LiveChat wygenerowało około 73 mln zł przychodów (lub 290 mln zł w ujęciu zanalizowanym). Jak wylicza analityk, wzrost cen o ok. 25 proc. oznacza, że spółka może zwiększyć przychody o ok. 70 mln zł bez ponoszenia kosztów (przy założeniu porównywalnego kursu USD/PLN).
– Bardzo możliwe jednak, że nie wszyscy klienci zaakceptują wyższe ceny i w kolejnych kwartałach może utrzymywać się wyższy wskaźnik rezygnacji lub niższe przyrosty netto klientów (obecnie oczekujemy -0,5 tys. przyłączeń netto w 3-4Q22/23). Spadek przyłączeń netto może być również wynikiem pogarszającej się sytuacji gospodarczej. Biorąc to wszystko pod uwagę, uważamy, że słabsze przyrosty netto zostaną wyraźnie skompensowane przez wyższe ARPU i dlatego podnosimy prognozę EBITDA na 1YF/2YF/3YF o odpowiednio 9 proc./17 proc./7 proc. Zwracamy również uwagę, że im więcej klientów przejdzie na plany roczne (w celu utrzymania starych cen), tym więcej gotówki LiveChat powinno zgromadzić w 3Q22/23 (z tytułu rocznych płatności z góry). Generowanie gotówki w USD w sytuacji, gdy kurs USD/PLN jest bliski historycznego maksimum, również może być korzystne dla spółki – dodaje analityk Haitong Banku.
LiveChat Software jest jednym z największych na świecie dostawców oprogramowania typu „live chat dla biznesu”. Spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie w 2014 r. W czwartek kurs akcji spółki rośnie o 5,6 proc. do 109,80 zł.