W I półroczu 2015 roku skonsolidowany zysk netto grupy Mirbud wyniósł 11,36 mln zł wobec 13,37 mln zł uzyskanych rok wcześniej. Zysk EBIT spadł z 23,9 mln zł do 20,1 mln zł. Redukcji zysków towarzyszyła znacząca obniżka przychodów – z 501,3 mln zł do 306,4 mln zł. Także już w I kwartale widać było znaczący ubytek przychodów z 210,2 mln zł do 125,9 mln zł.
– Wyniki spółki stanowią rozczarowanie na poziomie przychodów, które spadły r/r o 38 proc. In plus oceniamy natomiast poprawę rentowności prowadzonego biznesu. Mirbud wypracował w 2Q’15 180,5 mln zł przychodów (-38 proc. r/r). O niższych przychodach zadecydowały przede wszystkim segmenty inżynieryjno-drogowy (29,6 mln zł wobec 162,2 mln zł w 2Q’14) oraz użytku publicznego (21,6 mln zł wobec 48,9 mln zł w 2Q’14). Na poziomie rentowności poszczególnych segmentów uwagę zwraca poprawa w segmencie inżynieryjno-drogowym (15 wobec 1,3 proc. przed rokiem) oraz deweloperskim (22 wobec 16,2 proc. w 2Q’14). – ocenia Tomasz Kania, analityk DM BPS.
Spółka tłumaczy, że spadek przychodów wynikał przede wszystkim z niższych niż w roku ubiegłym przychodów z segmentu robót inżynieryjno-drogowych (spadek o ponad 220 mln zł). W I kwartale 2014 r. grupa prowadziła intensywne prace związane z dokończeniem budowy autostrady A1 na odcinku Kowal-Toruń. Natomiast w I półroczu tego roku nie realizowano tak rozległych prac w sektorze drogowym. Mirbud zaznacza, że wartość przychodów z tego segmentu będzie ulegała znacznemu zwiększaniu z kwartału na kwartał.>> Sprawozdanie finansowe Mirbudu znajdziesz tutaj
W I półroczu 2015 r. grupa osiągnęła dodatni wynik finansowy we wszystkich segmentach działalności. Zmianie uległa struktura sprzedaży. Nadal główny udział stanowiły usługi budowlano-montażowe ok. 86 proc. całości sprzedaży. Wśród przychodów z usług budowlano-montażowych największe przychody generował segment budynków usługowych i handlowych, stanowiący prawie 60 proc. Wzrósł udział przychodów z działalności deweloperskiej z 4,28 proc. do 6 proc.
Na koniec czerwca grupa dysponowała środkami pieniężnymi i innymi aktywami pieniężnymi w kwocie 10,4 mln zł wobec 19,8 mln zł na koniec 2014 r. Zobowiązania krótkoterminowe spadły z 316,8 mln zł do 263,96 mln zł, a długoterminowe wzrosły z 155,7 mln zł do 187,6 mln zł. W I półroczu cash flow operacyjny wyniósł 26,1 mln zł wobec 31,6 mln zł rok wcześniej.
Grupa obecnie posiada portfel zamówień o wartości blisko 1,4 mld zł, w tym ponad 800 mln zł zł na 2015 r. Jednocześnie bierze udział w postępowaniach przetargowych i konkursowych o wartości około 7,5 mld zł, co powinno przełożyć się na wzrost backlogu na przyszłe okresy.
Zarząd spółki podtrzymuje plany osiągnięcia w całym bieżącym roku poziomu sprzedaży porównywalnego z rokiem 2014 r. oraz nieznacznej poprawy rentowności. W II półroczu oczekuje zdecydowanego zwiększenia przychodów z realizacji kontraktów drogowych, dzięki postępowi prac na budowie obwodnicy Inowrocławia oraz odcinka trasy S3. W tym roku przychody z tego sektora powinny wynieść około 250 mln zł. Mirbud zwraca też uwagę na wzrost rentowności z działalności deweloperskiej, osiągnięta przez spółkę zależną JHM Development. Spółka wprowadziła także do oferty sprzedaży około 600 mieszkań z nowych inwestycji w Koninie, Rumi i Katowicach.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Mirbudu
W tym roku akcje Mirbudu poddają się przecenie. W skali ostatnich trzech miesięcy straciły na wartości blisko 13 proc., a od początku roku ponad 15 proc. Natomiast 12 miesięczna stopa zwrotu pokazuje 22-proc. spadek.