
(Fot. spółka)
Grupa Mirbud zakończyła pierwsze półrocze 2025 roku z 36,12 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej, co oznacza spadek wobec 54,32 mln zł z analogicznego okresu 2024 roku. Zysk operacyjny zmniejszył się do 57,16 mln zł z 86,07 mln zł rok wcześniej.
Przychody ze sprzedaży spadły r/r do 1 216,83 mln zł z 1 462,31 mln zł. W komunikacie wynikowym wskazano, że:
– W pierwszym półroczu 2025 grupa kapitałowa Mirbud osiągnęła 1,21 mld złotych przychodów, w tym zysku ze sprzedaży w wysokości 88,25 mln zł i zysku netto w wysokości 36,12 mln zł – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
– Wyniki są zgodne z szacunkowymi przedstawionymi w ostatni poniedziałek (25 sierpnia). Niższe od naszych szacunków przychody wynikały z mniejszej ilości kontraktów drogowych, które przeszły z fazy „projektuj” do „buduj”. Marża brutto na sprzedaży była nieco niższa od naszych szacunków, ale koszty SG&A również były mniejsze od szacowanych przez nas, w efekcie zysk operacyjny był tylko nieznacznie niższy od naszej prognozy. Niższe od naszych szacunków były koszty finansowe, w efekcie zysk netto okazał się nieco wyższy od naszej prognozy – skomentował Dariusz Nawrot, analityk Noble Securities.
Segment budowlano-montażowy odpowiadał za 93,1 proc. przychodów grupy. Kolejne były działalność deweloperska (4,6 proc.) oraz wynajem nieruchomości inwestycyjnych (0,8 proc.). W ramach usług budowlano-montażowych dominowały roboty inżynieryjno-drogowe (69 proc.), budowa obiektów użyteczności publicznej (19,7 proc.) i budynków produkcyjno-usługowych (10,6 proc.). Nowością w strukturze sprzedaży były roboty kolejowe, które wygenerowały 0,7 proc. przychodów w tym segmencie.
– (…) Spadek ten wynika bezpośrednio z cyklu produkcyjnego oraz niewielkiej liczby lokali dostępnych w inwestycjach zakończonych i oddanych do użytkowania – podano także.
W I połowie roku JHM Development, spółka z grupy Mirbud, sprzedała 109 lokali w ujęciu aktów notarialnych. Do końca 2025 roku planuje oddanie dwóch inwestycji – w Jastrzębiej Górze i Mszczonowie – co pozwoli wprowadzić do sprzedaży 331 lokali. Kolejne 200 lokali zostanie dodanych w 2026 roku w ramach inwestycji w Skierniewicach.
– Planowane do oddania jeszcze w tym roku inwestycje z pewnością poprawią wynik sprzedaży JHM Development – napisano w komunikacie.
W segmencie najmu komercyjnego odnotowano znaczący spadek znaczenia w strukturze wyników, co miało związek z pożarem Centrum Handlowego Marywilska 44 w maju 2024 roku.
– Należy się spodziewać, iż zdarzenie to będzie miało wpływ na osiągane wyniki w tym segmencie również w najbliższych latach, co jeszcze bardziej zmarginalizuje udział tego segmentu w ogólnej działalności grupy kapitałowej Mirbud – czytamy dalej.
Na poziomie jednostkowym Mirbud wykazał 73,49 mln zł zysku netto wobec 44,13 mln zł rok wcześniej.
Wartość portfela zamówień grupy na koniec lipca 2025 roku wzrosła do rekordowego poziomu 8,78 mld zł. Spółka oczekuje także na wybór kolejnych 8 ofert przetargowych o łącznej wartości 8,35 mld zł i podpisanie czterech kontraktów na 525 mln zł.
– (…) Dzięki pozyskanym jeszcze w 2024 roku oraz podpisanym w I połowie 2025 roku umowom portfel zamówień Grupy na koniec lipca br. osiągnął rekordową wartość 8,78 mld zł netto do realizacji do 2029 roku – czytamy w komunikacie.
Spółka liczy, że zapowiadane przyspieszenie programów drogowych przez GDDKiA przełoży się na dalszy wzrost portfela zamówień jeszcze w 2025 roku.
Rozwija się także segment kolejowy. Dzięki przejęciu spółki Transkol z Kielc oraz współpracy z Torpolem, Mirbud intensyfikuje udział w przetargach PKP PLK. Pierwszym efektem było podpisanie w lipcu umowy na modernizację odcinków infrastruktury w województwie kujawsko-pomorskim.
– (…) Aktualnie konsorcjum Mirbud S.A. wraz z Torpol S.A. oczekuje na wybór 2 ofert o łącznej wartości 4,87 mld zł netto, które okazały się najkorzystniejsze w przetargach organizowanych przez PKP PLK – czytamy dalej.
Mirbud jest notowany na warszawskiej giełdzie od 2008 roku. Obecnie wchodzi w skład indeksu sWIG80.