
Budimex, Mirbud i Polimex Mostostal chcą budować terminal CPK
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zakończył etap przyjmowania wniosków od firm zainteresowanych budową terminala pasażerskiego przyszłego lotniska. W postępowaniu w trybie dialogu konkurencyjnego wystartowało pięć konsorcjów, łącznie zrzeszających 16 firm. Wśród nich znalazły się grupy z udziałem Budimeksu, Mirbudu oraz Polimeksu Mostostal, wynika z komunikatu spółki.
– Poznaliśmy firmy budowlane, które będą ubiegały się o kontrakt na budowę terminala lotniska CPK. W ogłoszonym pod koniec maja postępowaniu w trybie dialogu konkurencyjnego wnioski złożyło 5 konsorcjów grupujących 16 firm wykonawczych. To największy z przetargów zaplanowanych przez CPK w tym roku o szacowanej wartości znacznie przekraczającej 5 mld zł – czytamy w komunikacie.
Budowa terminala pasażerskiego to jeden z kluczowych elementów całego projektu. Spółka zapowiedziała, że po analizie i weryfikacji złożonych wniosków, zaprosi zakwalifikowane konsorcja do dalszych rozmów w ramach dialogu konkurencyjnego. Ostateczny wybór wykonawcy oraz podpisanie umowy zaplanowane są na 2026 rok.
– CPK konsekwentnie realizuje kolejne etapy budowy lotniska, które jest jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Zestawienie tak doświadczonych wykonawców, którzy znaleźli się w przetargu, odbieramy jako bardzo mocny sygnał, że rynek dostrzega ogromny potencjał tej inwestycji, zarówno w wymiarze biznesowym, jak i gospodarczym – powiedział prezes CPK Filip Czernicki, cytowany w komunikacie.
Spółka podkreśliła, że wdrożone mechanizmy przetargowe zwiększają szanse na realizację kontraktu przez firmy o dużym doświadczeniu w inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce. Największą wagę w ocenie kandydatów CPK przykłada do doświadczenia wykonawców, co ma zapewnić terminową i rzetelną realizację projektu.
Planowany harmonogram zakłada rozpoczęcie prac fundamentowych w 2026 roku, a zakończenie zasadniczych prac budowlanych do końca 2031 roku. Lotnisko CPK ma zostać oddane do użytku w 2032 roku, po zakończeniu procesu certyfikacji. Równolegle ma zostać uruchomiony pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Łodzi.
Wnioski o udział w przetargu złożyły następujące konsorcja:
Mirbud (lider) z partnerami: Adamietz, Opex, Formopex, Kobylarnia i Budpol;
Polimex Mostostal (lider) z partnerami: Hochtief Polska i Hochtief Infrastructure GmbH;
Budimex (lider) z partnerem Strabag;
NDI (lider) z partnerami: NDI Sopot i N.V. BESIX;
PORR (lider) z partnerem Korporacja Budowlana DORACO.
Centralny Port Komunikacyjny to projekt mający na celu integrację krajowego transportu lotniczego, kolejowego i drogowego. Planowany port lotniczy, zlokalizowany między Warszawą i Łodzią, w pierwszych latach ma obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie, a docelowo być elastycznie rozbudowywany w zależności od potrzeb rynku. Koszt realizacji inwestycji do 2032 roku szacowany jest na 131,7 mld zł.