W ostatnim kwartale ubiegłego roku grupa PKP Cargo jedynie symbolicznie poprawiła przychody. Ich wartość urosła r/r o zaledwie 2 mln zł do 1.199 mln zł. Na poziomie netto zysk spadł z 66 mln zł do 30 mln zł i był o blisko 30 proc. gorszy od konsensusu PAP. Wynik operacyjny za IV kwartał 2017 r. skurczył się jedynie o 1 mln zł do 53 mln zł, ale za to był aż o 23 proc. słabszy od oczekiwań rynku.
Dzięki poprzednim udanym kwartałom całoroczne rezultaty są lepsze niż przed rokiem. W 2017 r. grupa PKP Cargo zanotowała 4.738,61 mln zł przychodów (+7,4 proc. r/r). Skonsolidowany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 81,67 mln zł (rok wcześniej widniała strata w wysokości 133,77 mln zł). Na poziomie operacyjnym ubiegłoroczną stratę (-132 mln zł) zamieniono na 155 mln zł zysku.
Przychody z działalności operacyjnej PKP Cargo w 2017 r. wzrosły o 10,5 proc. r/r, a koszty działalności operacyjnej zwiększyły się o 4,8 proc. r/r. Wynik na działalności operacyjnej oraz wynik netto spółki w 2017 r. wyniósł odpowiednio 151,2 mln zł oraz 94 mln zł.
Wynik największego kolejowego przewoźnika towarowego w Polsce podbił „papierowy” zysk z aktualizacji wartości rezydualnej taboru kolejowego, który jest więcej wart z uwagi na wyższe ceny złomu.
– W 2017 r. w spółce dokonano aktualizacji wyceny wartości rezydualnej taboru kolejowego oraz rozwiązanie części odpisu z tytułu trwałej utraty wartości składników taboru kolejowego w kwocie -27,4 mln zł, dodatkowo w skorygowanym wyniku netto został uwzględniony podatek odroczony od ww. aktualizacji w kwocie -5,2 mln zł. W związku z powyższym, skorygowany wynik na działalności operacyjnej za 2017 r. wyniósł 123,8 mln zł, natomiast skorygowany wynik netto wyniósł mln zł – czytamy w raporcie.
W 2016 r. w spółce nie wystąpiły istotne zdarzenia jednorazowe w związku z tym nie przeprowadzono korekty wyniku.
– Główną przyczyną wzrostu skorygowanego wyniku w 2017 r. w porównaniu do skorygowanego wyniku 2016 r., była poprawa sytuacji na rynku przewozów, co bezpośrednio przełożyło się na większy wolumen przewozów i wyższe ceny usług przewozowych – podano także.
Wynik EBITDA wyniósł 701,9 mln zł w 2017 r. i wzrósł o 43,4 proc. r/r. Korekta aktualizacji wyceny wartości rezydualnej taboru kolejowego oraz rozwiązania części odpisu z tytułu trwałej utraty wartości składników taboru kolejowego w 2017 r. nie wpływa na wynik EBITDA.
– Bezpośredni wpływ na uzyskane wyniki w 2017 roku miały zawierane przez nas kolejne ważne umowy handlowe, m.in. z największymi firmami z branży wydobywczej, energetyki i hutnictwa. Cieszymy się, że nasze oferty okazały się na tle konkurencji najkorzystniejsze. Grupa PKP Cargo jest głównym partnerem branży górniczej i energetycznej. Odpowiadamy za 2/3 rynku przewozów węgla w Polsce według pracy przewozowej – napisał p.o. prezesa Krzysztof Mamiński w liście dołączonym do raportu.
Spółka opublikowała także prognozę finansową na 2018 r., zgodnie z którą przychody z działalności operacyjnej mają wzrosnąć o 8,9 proc. r/r, poprawie mają ulec także marże, bowiem spółka prognozuje wzrost EBITDA o 12,1 proc. r/r, EBIT o 34,9 proc. r/r zaś zysku netto o 71,1 proc. r/r. >> Dołącz do dyskusji na forumowym wątku dedykowanym akcjom PKP Cargo