StockWatch.pl: Rok 2014 nie był łatwy dla dystrybutorów leków, a mimo to poradziliście sobie całkiem dobrze. Rynek farmaceutyczny co prawda wzrósł o ponad 5 proc., ale spadły po raz kolejny ustawowe, hurtowe marże na leki refundowane. Wydarzeniem i jednocześnie wyzwaniem dla Państwa była integracja z ACP Pharma. Proszę powiedzieć jakie kluczowe działania zostały podjęte? Co udało się już uzyskać, a co będziecie wdrażać w tym roku?
Piotr Sucharski: W ubiegłym roku przeprowadziliśmy intensywny proces restrukturyzacji ACP Pharma. Prace związane z integracją przejętej firmy początkowo zaplanowane na 18 miesięcy, przeprowadziliśmy w pół roku. Marża w ACP Pharma była istotnie niższa niż ta, którą realizowała Grupa Neuca. W efekcie konsolidowaliśmy dosyć istotną stratę. Fakt, że przyspieszyliśmy działania integracyjne spowodował, że musieliśmy zdublować szereg kosztów również w Neuce.
W tym roku nie przewidujemy już kosztów związanych z restrukturyzacją, a 2015 r. będzie pierwszym rokiem z pełnym efektami korzyści płynącymi z integracji z ACP Pharma. Przejęcie tej firmy pozwoliło nam wzmocnić naszą pozycję rynkową oraz zniwelować negatywny wpływ obniżki marży urzędowej.
W IV kwartale rynek hurtu aptecznego wzrósł o prawie 10 proc, natomiast przychody Neuki o 26 proc., co ma oczywiście związek z nabyciem ACP Pharmy. Proszę powiedzieć, jak wyglądałby czysto organiczny wzrost przychodów i czego spodziewacie się po rynku w tym roku?
Bez uwzględnienia ACP Pharma wzrost przychodów Neuki byłby niższy, jednak dynamika w całym roku nadal byłaby pozytywna. Ten nasz organiczny wzrost związany jest w dużej mierze z poprawą satysfakcji klienta. Pomimo intensywnego okresu restrukturyzacji ACP Pharma nie tylko utrzymaliśmy jakość serwisu, ale udało się nam znacząco ją poprawić. W efekcie w czwartym kwartale Neuca zdobyła najlepsze oceny spośród swoich głównych konkurentów w większości obszarów badania satysfakcji klienta przeprowadzanego przez niezależną firmę IMS Health.

Piotr Sucharski, prezes grupy Neuca.
Niewątpliwie wzrostowi przychodów sprzyjała również dynamika rynku. W tym roku prognozujemy, że wartość rynku zwiększy się o 3-4 proc. Po pierwszym kwartale widzimy, że rynek w pierwszych trzech miesiącach zachowywał się lepiej od naszych założeń.
W 2014 roku zarobiliście na czysto 93 mln zł, a dobre wyniki w dużej mierze zawdzięczacie markom własnym. Powiększyliście znacząco portfolio produktów, a segment wygenerował 15 proc. wyniku operacyjnego. Jednak w IV kwartale niespodziewanie rentowność segmentu spadła poniżej zera. Z czego to wynika?
Wynik segmentu produktów własnych w czwartym kwartale był zgodny z oczekiwaniami. Złożyły się na to duże inwestycje, jakie ponieśliśmy w związku z uruchomieniem w grudniu linii do pakowania leków w Swarzędzu. Jest to bardzo ważny projekt dla rozwoju marek farmaceuty. Oprócz zwiększenia rentowności tego segmentu linia w Swarzędzu pozwoli również m.in. na import nowoczesnych produktów spoza Unii Europejskiej.
Ile produktów pod marką własną planujecie mieć na koniec 2015 r?
Nie skupiamy się obecnie na jak największej liczbie wdrożeń. Oczywiście nadal będziemy wprowadzać produkty na rynek, ale dynamika nie będzie już tak wysoka jak w poprzednich latach. Potrafimy wdrażać nowości, ale prawdziwym wyzwaniem dla nas jest utrzymanie zainteresowania nimi i ich dalsza sprzedaż. Dzisiaj mamy 400 produktów, podczas kiedy w aptece średnio na półce znajduje się od 2,5 do 6 tysięcy SKU, więc to my zajmujemy istotną pozycje w asortymencie. Nasze zadanie polega na tym, żeby przekonać farmaceutów do rekomendowania naszych produktów (marek farmaceuty). Zależy nam, aby aptekarze widzieli korzyść z polecania produktów Neuca. Widzimy, że ten proces już ma miejsce.
Miniony rok wyglądał także bardzo dobrze pod względem generowanej gotówki. W całym roku Neuca osiągnęła przepływy operacyjne na poziomie ponad 200 mln zł – prawie 7 razy więcej r/r. Jak udało Wam się tego dokonać?
Stale pracujemy nad poprawą przepływów operacyjnych. W tym roku znaczący wpływ na ich poprawę miały synergie uzyskane dzięki integracji ACP Pharma.
Neuca ma za sobą pierwsze akwizycje w segmencie przychodni. Na razie wyniki nie mają znaczenia dla grupy, ale jak rozumiem to inwestycja w przyszłość. Proszę powiedzieć, gdzie są miejsca na ewentualne synergie z Waszym dotychczasowym biznesem? W jaki poziom przychodów celujecie w obecnym roku?
Inwestycje w przychodnie to długofalowy projekt, ale rentowny już od pierwszego roku. Segment podstawowej opieki medycznej osiągnął próg rentowności w grudniu 2014 r. Obecnie w skład naszej Grupy wchodzi 11 przychodni lekarskich i w najbliższych miesiącach ich liczba będzie się intensywnie zwiększać. W tym roku planujemy zakupić nawet kilkanaście przychodni. Naszym celem na pierwszym etapie jest stworzenie niedużej sieci oferującej podstawowe usługi medyczne. Obecnie jesteśmy na etapie wdrażanie jednolitej identyfikacji w przychodniach grupy. Sieć będzie rozwijana pod marką Świat Zdrowia, która wizualnie będzie kojarzyć się z oznakowaniem aptek biorących udział w naszych programach aptecznych: ZYSK+ oraz Partner+. Pacjent, który odwiedza przychodnię udaje się potem do apteki. To jedna z kluczowych synergii. Efekty synergii dostrzegamy również pomiędzy przychodniami a naszymi nowymi biznesami, jak telemedycyna i badania kliniczne. Widzimy, że obszar podstawowej opieki medycznej może stać się istotnym źródłem budowy wartości grupy. Jednak na tym etapie jest za wcześnie mówić o oczekiwanych wynikach.
W tym roku dokonaliście też pierwszej akwizycji w segmencie badań klinicznych i telemedycyny. Proszę powiedzieć jakie perspektywy ma ten segment. Kiedy i czy w ogóle będzie istotny dla wyniku grupy?
W Polsce istnieje spory deficyt lekarzy w poszczególnych kategoriach terapeutycznych. Na przykład na 3 mln Polaków chorujących na cukrzycę, przypada 700 diabetologów. Takie zjawiska oraz popularyzacja smartfonów stwarzają podatny grunt dla usług zdalnego monitoringu zdrowia.
Cukrzyca to niejedyny obszar terapeutyczny, którym interesuje się Neuca w ramach rozwoju projektu telemedycznego. Firma rozważa również inwestycje w inne projekty z tej branży.
Neuca ogłosiła prognozę wyników na 2015 r. w kwocie 100 mln zł zysku netto. Co będzie kluczowym czynnikiem wzrostu wyniku? Wzrost rynku, marki własne, integracja z ACP Pharma, czy może wspomniane wcześniej przychodnie?
Zgodnie z naszymi wcześniejszymi zapowiedziami bieżący rok będzie pierwszy z pełnymi efektami korzyści wynikającymi z integracji z ACP Pharma. Istotne znaczenie dla wyniku będzie miał również segment produktów własnych, którego udział w zysku netto grupy już w ubiegłym roku przekraczał 10 proc. Przychodnie również będą miały swój pozytywny udział w zysku Neuki, ale nie będzie on znaczący.
Trzeba przyznać, że dość szybko wróciliście po nabyciu ACP Pharmy do poziomu zadłużenia sprzed akwizycji. Skoro znów jest sporo miejsca na zwiększenie dźwigni finansowej pojawia się pytanie kiedy ponownie zamierzacie zwiększyć udział w rynku poprzez przejęcie znaczącego konkurenta?
Przykład ACP Pharma pokazał, że nauczyliśmy się szybko integrować przejęte firmy i uzyskiwać korzyści z przejęć. Cały czas obserwujemy rynek pod kątem akwizycji. Jeżeli tylko pojawi się atrakcyjny podmiot do przejęcia na pewno się tym zainteresujemy.
Dziękujemy za rozmowę.
Polecane linki:
>> Aktualna analiza fundamentalna i wskaźnikowa Grupy Neuca
>> Oficjalna strona korporacyjna spółki w StockWatch.pl
>> Śledź notowania Neuki z wykorzystaniem skanerów w ATTrader.pl
>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Neuki