
NIK: Nadzór KNF nad GetBackiem był nierzetelny i nieprawidłowy
NIK zarzuca przewodniczącemu KNF, że nie skorzystał z możliwości wstąpienia do przyspieszonego postępowania układowego wobec GetBack. Zastrzeżenia kontrolerów dotyczą także transakcji cesji portfeli wierzytelności z 29 kwietnia 2019 r., w której uczestniczyły fundusze easyDebt NS FIZ, Open Finance Wierzytelności NS FIZ oraz Hoist II NS FIZ. Zdaniem NIK, analiza UKNF w tej sprawie pomijała kluczowe aspekty, takie jak metodologia wyceny portfeli czy wartość odzysków.
– Sporządzona w tym zakresie przez UKNF analiza transakcji pomijała jej istotne aspekty – m.in. metodologię wyceny portfeli wierzytelności, czy też rzeczywistą wartość odzysków dla danego portfela wierzytelności od momentu jego zakupu do dnia wyceny – napisano w komunikacie NIK.
Według NIK, tzw. afera GetBack wciąż nie została wyjaśniona. Prokuratura, KNF i sądy nie ustaliły wartości aktywów spółki, nie przeanalizowały rzetelności sprawozdań finansowych ani nie wskazały osób odpowiedzialnych za straty obligatariuszy.
– Prokuratura nie wyjaśniła do chwili obecnej w sposób merytoryczny przyczyn, przebiegu i skutków „afery GetBack” oraz nie wskazała osób odpowiedzialnych za utratę środków przez wierzycieli, w tym obligatariuszy niezabezpieczonych – podano w komunikacie NIK.
Komisja Nadzoru Finansowego odniosła się do ustaleń, kwestionując część ocen i zarzucając NIK błędną interpretację przepisów oraz nieuwzględnienie kontekstu działań UKNF.
– Wystąpienie pomija istotne fakty, mające wpływ na ocenę działań UKNF przeprowadzaną zarówno przez NIK, jak również innych odbiorców wystąpienia. Co ważne, w niektórych przypadkach NIK nie wykazała dostatecznych dowodów na sformułowanie negatywnej oceny działań UKNF. W opinii UKNF ocena NIK została w dużej mierze sformułowana na bazie subiektywnego wzorca działań UKNF przyjętego przez kontrolerów NIK, abstrahującego od obowiązujących przepisów prawa oraz praktyki nadzorczej – podała KNF w komunikacie.
Dotychczas NIK skierowała do prokuratury cztery zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstw przez członków zarządów TFI, spółek giełdowych, biegłego rewidenta oraz zastępcy Prokuratora Krajowego.