Analitycy DM BPS podtrzymali zalecenie sprzedaj i podwyższyli cenę docelową dla LPP z 5.677 zł do 6.368 zł. To samo biuro zmieniło swoje nastawienie do CCC z kupuj do sprzedaj i wycenę z 164,10 zł do 125,30 zł. Równolegle analitycy DM mBanku rozpoczęli wydawanie rekomendacji dla CCC od akumuluj i ceny docelowej na 158 zł za walor. Broker ten zaleca też redukowanie akcji LPP, przyznając im cenę docelową na poziomie 6.900 zł.
W ostatnim czasie akcje LPP nie miały dobrej passy, tracąc w dwa miesiące 28 proc. Jednym z czynników ryzyka jest ekspozycja geograficzna jednym z czynników ryzyka. Analitycy DM BPS zwracają uwagę, że ze względu na to, iż spółka ma ok. 25 proc. sprzedaży i podobną ilość aktywów operacyjnych na wschodzie tj. w Rosji i na Ukrainie, jej wyniki będą pod presją. Kolejnym elementem kosztowym będzie uruchamianie sklepów w Niemczech, aby zrekompensować sobie utratę rozwoju na wschodzie. Częściowym panaceum na sytuację w Rosji i na Ukrainie i spadki sprzedaży będą otwarcia na Bliskim Wschodzie (m.in. ZEA, Arabia Saudyjska, Katar, Egipt), gdzie sprzedaż odbywać się będzie na zasadzie franczyzny.
– Mniejsza dynamika otwarć, niższa sprzedaż porównywalna przy bazie kosztów funkcjonowania (po 2015 spodziewamy się ich wzrostu) przyczynią się do zmniejszenia rentowności prowadzonego biznesu. Na 2014 szacujemy, iż zysk netto wyniesie 426,1 mln zł, by w 2015 wynieść 553,1 mln zł. Wzrost zysku wynikał będzie bardziej z przyjętych założeń dotyczących stałych kursów walutowych w okresie prognozy, które nie wpłyną na ponoszenie „dodatkowych różnic kursowych” z jakimi mieliśmy do czynienia w 2014. Tym samym rentowność netto kształtować się będzie w okolicach 9-10 proc. i dopiero w 2017 przekroczy 10 proc. przy rosnącej sprzedaży w okolicach 20 proc. r/r w latach 2015-17. – ocenia DM BPS.
Natomiast analitycy DM mBanku prognozują zysk netto LPP na 2014 i 2015 rok w wysokości odpowiednio 431,9 mln zł i 516,1 mln zł. W 2013 roku czysty zysk odzieżowego giganta wyniósł 430,9 mln zł.>> W serwisie znajdziesz analizę aktualnej sytuacji fundamentalnej LPP po wynikach za III kwartał
W zeszłym roku lepiej na tle LPP zachowywały się akcje CCC. Niemniej sygnały ostrzegawcze płyną z raportu DM BPS. Biuro prognozuje, że w 2014 roku zysk netto CCC na 185,3 mln zł wobec 125,2 mln zł. Na ten rok założono 230,8 mln zł.
– Perspektywy w średnim terminie są dobre. W tym rozwój na nowych rynkach, posiadane zasoby operacyjne i koncentracja na markach własnych są niewątpliwym atutem obuwniczej spółki, jednakże obawiamy się, iż w najbliższych kwartałach CCC może mieć problemy wywołane czynnikami zewnętrznym, które skłaniają nas do rewizji założeń i prognoz. – czytamy w raporcie DM BPS.
Natomiast analitycy DM mBanku oczekują kontynuacji mocnego rozwoju powierzchni handlowej w 2015 roku (+22 proc. r/r), przy zachowaniu wzrostu sprzedaży w placówkach porównywalnych (+3,5 proc. r/r) oraz przy utrzymaniu relatywnie wysokiej marży brutto na sprzedaży (53,6 proc. -1 p.p. r/r). Biuro szacuje, że powyższe czynniki oraz solidna kontrola kosztów SG&A/mkw., powinny przełożyć się na wzrost oczyszczonego zysku netto o 20 proc. r/r do 243 mln zł w 2015 roku.
Pierwszą sesję w 2015 roku akcje LPP i CCC rozpoczęły na zielono. Cały zeszły rok akcje pierwszej ze spółek zakończyły stopą zwrotu na blisko 19-proc. minusie, a drugiej na 15-proc. plusie.