
Fot. fb/Shoper
– Jesteśmy rentowną spółką, ze stabilnymi przepływami pieniężnymi, mocną pozycją rynkową i ambitnym planem rozwoju. Zdecydowaliśmy się na giełdowy debiut, ponieważ wierzymy, że wzmocni on nasz wizerunek oraz transparentność spółki wśród partnerów biznesowych. Jednocześnie umożliwi nam wprowadzenie programu motywacyjnego dla pracowników – powiedział prezes Marcin Kuśmierz, cytowany w komunikacie.
Oferującymi akcje są aktualni akcjonariusze spółki, tj. fundusz private equity V4C Poland Plus Fund S.C.A. SICAV FIAR, Modhaus sp. z o.o., KFF Sarl, Krzysztof Krawczyk oraz Rafał Krawczyk. Akcjonariusze sprzedający oraz spółka zobowiązali się do niesprzedawania lub nieemitowania akcji spółki przez okres 360 dni po ofercie. Menadżerami oferty są mBank, Biuro Maklerskie PKO BP oraz Wood & Company Financial Services.
Intencją oferujących jest zaoferowanie inwestorom indywidualnym ok. 10-15 proc. akcji sprzedawanych.
Book-building potrwa do 29 czerwca. Z kolei na 22-28 zaplanowano zapisy dla inwestorów indywidualnych. Publikację ostatecznej ceny i liczby akcji w ofercie zaplanowano na 29 czerwca, zaś zapisy w transzy dla inwestorów instytucjonalnych – na 20 czerwca – 2 lipca. Przydział akcji oferowanych przewidywany jest na 5 lipca, a pierwszy dzień notowań akcji na GPW – około 9 lipca.
Shoper, podaje, że jest liderem na polskim rynku dostawców oprogramowania dla e-commerce w modelu SaaS – posiada około 45 proc. udział w rynku pod kątem liczby obsługiwanych klientów, a wliczając sklepy sprzedawane na zasadzie private label, udział ten wzrasta do około 57 proc. Umożliwia przedsiębiorcom wygodne, szybkie i łatwe założenie własnego sklepu internetowego oraz prowadzenie sprzedaży w kanale online.
– Na kompleksową ofertę spółki składa się udostępniana w formie abonamentu platforma Shoper, pozwalająca na elastyczne dopasowanie do potrzeb danego klienta oraz szereg usług sprzedawanych w modelu pay-as-you-grow (PAYG), skorelowanych bezpośrednio z liczbą zamówień lub wielkością obrotów (GMV) generowanych przez sklepy na platformie – czytamy w komunikacie.
Z rozwiązań firmy korzysta ponad 21 tys. sklepów, w tym około 17 tys. klientów bezpośrednich, którzy w ciągu 12 miesięcy zakończonych 31 marca 2021 r. wygenerowali niemal 4,5 mld zł GMV. Pozostałe 4 tys. sklepów zostało sprzedanych w formule Private Label przez partnerów spółki. Z usług Shoper korzystają m.in.: Wawel, Kanał Sportowy, Pat&Rub, Kruger&Matz, Agencja Mienia Wojskowego.
– Z liczbą ponad 21 tys. sklepów jesteśmy liderem polskiego rynku rozwiązań SaaS dla e-commerce. Nasza strategia zakłada dalszy dynamiczny wzrost skali działalności, który będzie możliwy zarówno dzięki pozyskiwaniu nowych użytkowników, jak i zwiększaniu przychodów z dotychczasowej bazy klientów. Naszą przewagą jest mocna pozycja rynkowa i bogata oferta usług dodatkowych rozliczanych w modelu pay-as-you-grow, które pomagają e sklepom efektywnie zwiększać sprzedaż. Dzięki temu możemy rosnąć razem z klientami – skomentował Kuśmierz.
Shoper skupi się na wzroście, ale nie wyklucza dywidendy w kolejnych latach
Zarząd Shopera będzie w kolejnych latach rekomendował wypłatę dywidendy, jeśli nie będzie widział możliwości zainwestowania zysków w dalszy rozwój spółki.
– Nie mamy polityki dywidendowej, jako że skupiamy się na wzroście spółki, rynek wciąż znajduje się na dość pierwotnym etapie rozwoju. Aczkolwiek w poprzednich latach mieliśmy podobne podejście, a mimo to regularnie wypłacaliśmy dywidendę – powiedział Kuśmierz podczas wideokonferencji.
Według niego, podobnie powinno być w kolejnych latach.
– Co do zasady, zarząd będzie rekomendował dywidendę, jeśli nie będziemy widzieli możliwości zainwestowania w dalszy rozwój. Patrząc historycznie, rokrocznie wypłacaliśmy dywidendę – dodał prezes.
Shoper przewiduje wzrost liczby sprzedawców do ponad 50 tys. w 2026 roku w porównaniu do 20,6 tys. w roku 2020.
– Jednocześnie zakładamy, że 80 proc. przychodów będzie skorelowane z modelem pay-as-you-grow, w porównaniu do 50 proc. w roku 2020 – powiedział Kuśmierz podczas wideokonferencji.
Prezes dodał, że spodziewa się dobrego roku dla spółki, a zgodnie z prognozą przychody w 2021 roku mają wzrosnąć o ponad 50 proc. r/r.
– Chcemy utrzymać marżę EBITDA w kolejnych latach na poziomie ok. 47 proc. – dodał współzałożyciel i COO spółki Krzysztof Krawczyk.
Spółka zapowiedziała również ekspansję zagraniczną, skupioną na krajach regionu Europu Środkowej i Wschodniej.
– Rynki e-commerce pozostałych krajów Europy Środkowo-Wschodniej są słabiej rozwinięte od polskiego, dlatego to mogą być dla nas ciekawe rynki. Jeśli się zdecydujemy na taki krok, to będziemy walczyć w takim kraju o pozycję lidera – podkreślił Kuśmierz.
Shoper to firma dostarczająca sprzedawcom działającym w branży e-commerce gotowe oprogramowanie dla sklepu internetowego