Pierwszy kwartał roku to w branży hotelarskiej tzw. low season, który dla spółek zazwyczaj kończy się stratą na poziomie netto. W wypadku Grupy Orbis wynik na minusie udało się zmniejszyć r/r z 11,15 mln zł do 4,39 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej. Strata operacyjna wyniosła 1,39 mln zł wobec -0,37 mln zł rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wzrosły r/r z 265,95 mln zł do 271,47 mln zł. Blisko 6-proc. poprawę spółka zanotowała na poziomie EBITDA operacyjna, która wyniosła na koniec marca 40,4 mln zł.
Lepsze wyniki to w znacznej mierze zasługa wyższego obłożenia w hotelach grupy i przychodu na pokój. Frekwencja w I kwartale była o ponad 1,2 p.p. wyższa niż rok wcześniej, osiągając poziom 61 proc.
– Dzisiejsza frekwencja na poziomie 61 proc. w low season jest porównywalna z całorocznym poziomem frekwencji np. w 2014 r., dlatego trudno nie być zadowolonym z osiągniętego wskaźnika. – powiedział na czacie inwestorskim w StockWatch.pl Marcin Szewczykowski, CFO Orbisu.
– Blisko 6-proc. wzrost RevPar w I kw. nastraja nas pozytywnie na dalszą część roku. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami głównym czynnikiem tego wzrostu była średnia cena (blisko 4 proc.). Należy pamiętać o dwóch elementach, po pierwsze Q1 stanowi kilkanaście procent rocznego obrotu (low season), a po drugie kluczem do dobrego wyniku będzie wzrost sprzedaży, ale także monitorowanie wzrostu kosztów płac. – dodał Szewczykowski.
W raporcie spółka podała, że w I kwartale 2018 r. RevPAR był wyższy o 5,8 proc. w ujęciu like-for-like i wyniósł 136 zł.
– Podobnie jak w ubiegłych kwartałach, do osiągnięcia tego poziomu przyczynił się wzrost średniej ceny za pokój (ARR), która osiągnęła wartość 222,70 zł w ujęciu like-for-like (wzrost o 3,8 proc. w stosunku do pierwszego kwartału 2017 roku) oraz wzrost frekwencji o 1,2 pkt proc. [do 61,1 proc.] w porównaniu do roku ubiegłego. Rosnące wskaźniki operacyjne odnotowano we wszystkich krajach Europy Wschodniej, w których Orbis prowadzi działalność – czytamy w raporcie.
Największy przyrost wskaźnika RevPAR w Polskich miastach na poziomie 13,5 proc. zanotowano w Poznaniu. Wśród miast Europy Wschodniej, w których działa grupa, wysoki wskaźnik przychodu na 1 dostępny pokój odnotowały hotele w Sofii, Rydze i Budapeszcie.
Grupa Orbis jest największym operatorem hotelowym w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka jest notowana na GPW od 1997 r. W piątek akcje spółki podrożały o 1,5 proc. do 97,40 zł.