Zarząd ZPC Otmuchów zaktualizował strategię rozwoju. Celem strategicznym jest skokowa poprawa rentowności. Spółka chce tego dokonać przez wzrost i dywersyfikację sprzedaży realizowanej do głównych klientów w obszarze private label i B2B. Mowa jest także o wzroście poziomu innowacyjności – m.in. dopasowanie do nowych trendów żywieniowych oraz wzrost udziału eksportu w sprzedaży ogółem. Zarząd zamierza ukierunkować działania operacyjne i inwestycyjne w szczególności na produkcję produktów śniadaniowych, batonów i żelek. Według spółki, realizacja strategii w zaktualizowanej formie pozwoli na skupienie działalności wokół grupy produktów charakteryzujących się potencjałem wzrostowym oraz wysoką marżowością.
– W celu koncentracji działalności zarząd podejmie działania optymalizacyjne w zakresie posiadanych aktywów produkcyjnych. W konsekwencji powyższego, w obrębie grupy, możliwe będzie przeprowadzenie szeregu działań obejmujących dezinwestycje wybranych aktywów wytwórczych, co pozwoli skoncentrować posiadane zasoby na najbardziej perspektywicznych obszarach oraz uwolni środki finansowe na dalsze inwestycje w strategiczne grupy asortymentowe. Ostateczny zakres, skala oraz rodzaj dezinwestycji zależał będzie od czynników rynkowych w szczególności potencjalnego popytu na aktywa oraz możliwości uzyskania satysfakcjonujących cen za aktywa objęte procesem optymalizacji ich zarządzania. – czytamy w komunikacie.
Otmuchów przyznaje, że koncentracja na wskazanych powyżej grupach asortymentowych i związany z tym proces dezinwestycji umożliwią redukcję zadłużenia grupy przy jednoczesnym pozyskaniu finansowania na rozwój strategicznych obszarów działalności spółki. Wzrost przychodów ze sprzedaży produktów śniadaniowych, batonów i żelek wymagał będzie poniesienia dodatkowych inwestycji, które powiększą potencjał wytwórczy. W latach 2016-2017 grupa planuje przeznaczyć na inwestycje kwotę 40-60 mln zł.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Otmuchowa
– Pozytywnie odbieramy aktualizację strategii i konsekwentne uniezależnianie się od głównego klienta oraz rozwój eksportu. Cele te zarząd komunikował już wcześniej i nie są niczym nowym. Informacją, która nie pojawiała się wcześniej jest poziom CAPEX-u. W 2015 r. grupa wydała na inwestycje 9,6 mln zł. W przypadku pełnej realizacji strategii CAPEX’16 zwiększyłby się trzykrotnie w stosunku do roku ubiegłego. – ocenia Dariusz Świniarski, analityk DM BPS.

Grupa Otmuchów pozyskała licencję na promowanie swoich produktów marką Angry Birds. (Fot. mat. prasowe spółki)
Spółka ma za sobą trudny 2015 r., a we znaki dały się je zmiany w polityce zakupowej krajowych sieci handlowych oraz programy dywersyfikacji dostawców. Na wynikach odbiło się m.in. zmniejszenie obrotów z Biedronką. Rośnie natomiast udział eksportu. W zeszłym roku stanowił on 19 proc. w ogólnych przychodach wobec 14 proc. z 2014 r. W 2015 roku przychody grupy spadły o 13,5 proc. r/r do 241,9 mln zł. EBIT obniżył się o blisko połowę do 6,4 mln zł, a zysk netto obniżył się o 58 proc. do 3,8 mln zł. Dług netto spadł o 10,9 proc. r/r i wynosi 39 mln zł na koniec 2015 r., co daje wskaźnik dług netto/EBITDA na poziomie 2,2 wobec 1,8 rok wcześniej.
Dziś akcje Otmuchowa zachowują się dość spokojnie. W tym roku zyskały na wartości około 10 proc., a w skali ostatnich 12 miesięcy przecena sięga 31 proc.