Transakcja za symboliczną kwotę i pożyczki wsparcia
Pepco Group, wiodący europejski detalista dyskontowy, ogłosiła, że zakończyła proces sprzedaży brytyjskiej sieci Poundland. Nowym właścicielem spółki została 1903 Peach Bidco Limited, spółka zależna od wybranych podmiotów powiązanych z Gordon Brothers.
Transakcja wpisuje się w strategię uproszczenia struktury Grupy i koncentracji na marce Pepco, która notuje wyższe marże i generuje większość zysków Grupy. Akcje Poundland zostały sprzedane za symboliczną kwotę, przy czym w ramach wsparcia transakcji Pepco Group udzieliła zabezpieczonej pożyczki w wysokości 30 mln funtów oraz zobowiązała się do ustanowienia kredytu w rachunku bieżącym do 30 mln funtów. Pozostają także w mocy wybrane pożyczki niezabezpieczone między Grupą Pepco a Poundland.
W ostatnim roku finansowym Poundland odpowiadał za ok. 33 proc. przychodów Grupy, ale tylko za 5 proc. EBITDA (przed IFRS 16), co podkreśla niewielki wkład w zyskowność całego koncernu.
– Uzgodniona sprzedaż Poundland stanowi ważny kamień milowy w naszym planie strategicznym, mającym na celu odejście od kategorii produktów FMCG i skoncentrowanie się głównie na marce Pepco, czyli naszym biznesie odzieżowym i towarów ogólnego przeznaczenia, o wyższej marży. Tak jak wskazywaliśmy podczas Dnia Rynków Kapitałowych w marcu 2025 roku, transakcja ta wyraźnie wesprze realizację naszego przyspieszonego programu tworzenia wartości – mówi Stephan Borchert, prezes Pepco Group.
Krok w stronę bardziej rentownego modelu biznesowego
Sprzedaż Poundland ma przynieść szereg korzyści strategicznych. Grupa spodziewa się, że po wyłączeniu brytyjskiej sieci z jej struktur, wzrośnie tempo przychodów, poprawi się rentowność oraz marże, a także nastąpi wzmocnienie przepływów pieniężnych. Priorytetem ma być budowanie wartości dla akcjonariuszy poprzez koncentrację na najbardziej dochodowym formacie – Pepco.
Docelowo Grupa planuje działać w modelu opartym na jednej marce Pepco, a w średnim terminie rozważane jest także możliwe odłączenie Dealz Poland, co dodatkowo uprości strukturę koncernu. Takie zmiany mają pozwolić lepiej wykorzystywać kapitał i poprawić efektywność operacyjną.
Pepco oczekuje, że po zakończeniu restrukturyzacji Poundland, uzyska mniejszościowy udział inwestycyjny w tej spółce.
– Poundland pozostaje kluczowym graczem na detalicznym rynku dyskontowym w Wielkiej Brytanii, obsługując miliony klientów rocznie i posiadając niezwykle cenioną markę oraz ofertę. Serdecznie dziękujemy całemu zespołowi Poundland za nieustające zaangażowanie i wkład w budowanie Grupy oraz życzymy Barry’emu Williamsowi i jego zespołowi wszystkiego co najlepsze – komentuje Stephan Borchert.
Poundland z nowym właścicielem i planami na przyszłość
W ramach transakcji wszystkie sklepy, pracownicy, aktywa i zobowiązania związane z działalnością Poundland zostały przeniesione do Gordon Brothers. Nowym właścicielem biznesu będzie kierował Barry Williams, dotychczasowy dyrektor generalny Poundland. Działalność będzie kontynuowana pod dotychczasową marką Poundland w Wielkiej Brytanii oraz pod marką Dealz na Wyspie Man i w Irlandii.
Pepco Group i Poundland zawarły także wzajemne umowy o świadczenie usług przejściowych na czas określony, które obejmują m.in. wybrane usługi w zakresie zaopatrzenia w odzież i artykuły ogólnego przeznaczenia.
Transakcja jest kolejnym etapem w realizacji nowej strategii Pepco Group, która zakłada budowę silnego, jednolitego formatu detalicznego w Europie, opartego na marce Pepco i wysokomarżowych kategoriach produktowych.