bmbgfpht
Advertisement
PARTNER SERWISU
mhqboeou

PKP Cargo wzięło na celownik konkurencyjne CTL i AWT

Omawiane walory:

Kolejowy przewoźnik ma wolną drogę do negocjacji w sprawie przejęcia krajowego konkurenta - CTL Logistics oraz działającej w Czechach firmy AWT. Prezes spółki podkreśla, że ewentualne akwizycje nie odbiją się na dotychczasowej polityce dywidendowej.

Władze PKP Cargo nie zamierzają z założonymi rękami przyglądać się topniejącemu udziałowi spółki na krajowym rynku przewozów towarowych. Sposobem na rozwiązanie problemu ma być kupno podgryzającego go konkurenta. W środę PKP Cargo poinformowało o podpisaniu listu intencyjnego w sprawie przejęcia kontroli nad CTL Logistics. Spółka złożyła już do UOKiK wniosek o wyrażanie zgody na połączenie przedsiębiorstw. PKP Cargo w tym wypadku nie ma jednak wyłączności na negocjacje.

– Pozycja PKP Cargo na rynku polskim jest dominująca i uzyskanie zgody UOKiK na potencjalną transakcję może nie być tak oczywiste, jak to ma zwykle miejsce w tego typu sprawach. Spółka może jednak argumentować, że działa na rynku europejskim i ocenianie koncentracji z perspektywy tylko rynku polskiego nie jest miarodajne, bądź też, że jest graczem na szeroko pojętym rynku transportowym, a nie jedynie w obszarze transportu kolejowego w kraju. – komentuje Cezary Bernatek z Espirito Santo (PAP).

W 2013 r. Grupa CTL przewiozła 12,6 mln ton towarów wypracowując 726,6 mln zł przychodów ze sprzedaży. Zatrudnia około 1,8 tys. pracowników i zarządza taborem kolejowym obejmującym około 189 lokomotyw i 4.826 wagonów. Pod względem wykonywanej pracy przewozowej jest piątym co do wielkości graczem na krajowym rynku.

Ewentualne przejęcie CTL oznaczałoby małą rewolucję. Wcześniej PKP Cargo poinformowało o zamiarze przejęcia Advanced World Transport. To zarejestrowana w Holandii prywatna spółka z około 8-proc. udziałem w rynku towarowych przewozów kolejowych w Czechach. Świadczy również usługi na Słowacji, Słowenii, Węgrzech, w Polsce, Niemczech, Rumunii, Bułgarii i Chorwacji. W tym przypadku nasz narodowy przewoźnik ma wyłączność na prowadzenie przez 10 tygodni negocjacji w sprawie przejęcia od momentu rozpoczęcia due diligence. Badanie kondycji finansowej AWT może rozpocząć się już 5 września.

W 2013 r. grupa AWT przewiozła 12 mln ton towarów wypracowując 282 mln euro przychodów ze sprzedaży. Specjalizuje się w przewozach masowych, głównie węgla i stali, ale również części samochodowych. Jak na wykonywaną pracę przewozową 2.719 mln tkm brutto, spółka zatrudnia mało pracowników – tylko 2 tys. osób. Park taborowy AWT obejmuje około 160 lokomotyw i 5100 wagonów. Dysponuje też terminalem transportu intermodalnego Ostrava-Paskov oraz obsługuje około 60 bocznic kolejowych dla zakładów przemysłowych. Analitycy pozytywnie oceniają starania PKP Cargo o połknięcie tak łakomego kąska.

– Cel akwizycyjny wypracowuje około 9-10 proc. pracy przewozowej PKP Cargo, a jego przychody stanowią około 1/5 tych, które osiąga polski przewoźnik. To pokazuje, że spółka wozi towary przy dobrych stawkach przewozowych. Dodatkowo w relacji do przychodów AWT posiada dużo niższe zatrudnienie niż PKP Cargo. Widać, że to spółka prywatna, zarządzana w inny sposób. – komentuje Krzysztofa Kupra z Ipopema Secutiries.

Zdaniem specjalistów PKP Cargo nie powinno mieć problemów z udźwignięciem jednej z planowanych akwizycji. Ale z dwoma może być problem.

– PKP Cargo ma silny bilans, dobre przepływy operacyjne i niski współczynnik dźwigni finansowej. Trudno natomiast na razie powiedzieć czy spółka w ogóle bierze pod uwagę scenariusz finalizacji obu ogłoszonych w tym tygodniu transakcji. Być może dwa procesy są prowadzone, aby zwiększyć szanse dokonania jednej akwizycji. – przypuszcza Cezary Bernatek.

Potencjalne przejęcia PKP Cargo może sfinansować głównie ze środków własnych oraz częściowo poprzez emisję długu. Prezes spółki Adam Purwin nie wykluczył emisji euroobligacji i zapewnił, że potencjalna transakcja przejęcia nie zmieni polityki dywidendowej zakładającej wypłatę dla akcjonariuszy 35-55 proc. skonsolidowanego zysku netto.

– PKP Cargo ma bardzo dobrą sytuację finansową. Mamy nadwyżki na poziomie kilkuset milionów złotych. Finansowanie tej transakcji w dużej mierze będzie oparte o płynność finansową PKP Cargo. Możemy rozważyć też emisję dodatkowego długu. – powiedział Purwin podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.

>> W serwisie znajdziesz analizę aktualnej sytuacji fundamentalnej PKP Cargo po wynikach za 2013 rok. >> Zobacz analizę raportu przygotowaną przez analityka portalu StockWatch.pl

Akwizycje trudno oceniać inaczej niż jako ucieczkę do przodu w obliczu malejących przewozów realizowanych przez PKP Cargo w Polsce. W okresie styczeń-czerwiec grupa przewiozła 51,22 mln ton masy towarowej, o 3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2013 r. i wykonała pracę przewozową na poziomie 13,52 mld ntkm, również 3 proc. mniejszą r/r.

Po I półroczu przychody grupy spadły do 2,09 mld zł z 2,29 mld zł przed rokiem. W dużej mierze dzięki 10,8-proc. obniżce kosztów działalności operacyjnej udało się jednak zwiększyć zysk operacyjny do 168,9 mln zł z 126,3 mln zł, a na poziomie netto spółka zarobiła 126,7 mln zł wobec 76,4 mln zł rok wcześniej.

Ostatnie dwa tygodnie przynoszą stabilizację notowań akcji PKP Cargo, po tym jak 21 sierpnia kurs akcji zaliczył ponad 3,5-proc. tąpnięcie wskutek niepochlebnej rekomendacji DI Investors. Publikacja wyników lepszych od oczekiwań analityków pomogła notowaniom wstać z kolan. Również zapowiedź przejęcia AWT została dość ciepło przyjęta przez rynek. W pierwszej godzinie środowej sesji akcje drożeją ok. 0,6 proc.>> Zobacz także: Maklerzy zapalili czerwone światło dla kursu akcji PKP Cargo

wykres_PKP

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat