PKP Cargo podpisał umowę o strategicznej współpracy z HZ Cargo, chorwackim narodowym przewoźnikiem. Umowa zapewnia PKP Cargo dostęp do chorwackich portów. Spółka realizuje w ten sposób koncepcję łączenia trzech mórz – Bałtyk-Adriatyk-Morze Północne. Umowa przewiduje również m.in. wspólną ofertę logistyczną, wzajemny dostęp do terminali i dzierżawę taboru.
Warto też zauważyć, że do tej pory PKP Cargo mógł samodzielnie prowadzić pociągi w dziewięciu krajach Unii Europejskiej, jednak obszar Bałkanów był niedostępny dla polskiego przewoźnika. Partnerstwo z HZ Cargo to umożliwia. HZ Cargo to największy kolejowy przewoźnik towarowy w Chorwacji. Posiada ponad 90-proc. udział na rynku i przewozi kilkanaście milionów ton ładunków rocznie. Firma świadczy kompleksowe usługi transportowe.
Jutro PKP Cargo publikuje wyniki finansowe. Należy pamiętać, że rezultat bazowy z IV kwartału 2013 roku był zawyżony poprzez zwrot kary z UOKiK.
– Z kolei w IV kwartale 2014 r. wyniki na poziomie EBIT obciążone rezerwą na PDO (około -87 mln zł) i zmianą stopy aktuarialnej dla zobowiązań emerytalnych i jubileuszowych (efekt zmiękczony spadkiem liczby zatrudnionych, także w związku z PDO – całą pozycję szacujemy wstępnie na -13 mln zł). Oczyszczony EBIT na poziomie około 74 mln zł a EBITDA na poziomie 165 mln zł. Zakładamy spadek pracy przewozowej o 6,4 proc. r/r i minimalny (+0,5 proc.) wzrost ceny dla miksu przewozowego wobec III kwartału 2014 r. – prognozuje DM PKO BP.
Biuro szacuje, że w całym 2014 roku przychody PKP Cargo spadną w ujęciu r/r o 12 proc. do 4,215 mld zł. Prognoza dla zysku EBIT to wzrost o 132 proc. do 255,5 mln zł i zysku netto o 165 proc. do 196 mln zł. W tym roku akcje spółki zyskały na wartości ponad 5 proc., a w skali ostatniego półrocza zwyżka wyniosła 16 proc. PKP Cargo debiutował na giełdzie pod koniec października 2013 r. i od tego czasu poprawił swoje notowania o ponad 8 proc. Licząc stopę zwrotu od ceny z oferty pierwotnej to zwyżka sięga 29 proc.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom PKP Cargo