
Ponad 3/4 średnich i dużych firm zapowiada podwyżki cen w ciągu najbliższych 12 miesięcy
– Co ważne, dotąd nasz wskaźnik skłonności firm do podnoszenia cen skutecznie prognozował inflację, tzn. był silnie skorelowany z późniejszymi faktycznymi odczytami dynamiki cen. Gdyby ta korelacja miała się utrzymać, w najbliższych 12 miesiącach średnia inflacja w 2023 roku wyniosłaby około 16 proc. Biorąc pod uwagę, że od stycznia do września 2022 roku średnia dynamika cen wynosiła 13,3 proc., oznaczałoby to, że rok 2023 będzie jeszcze gorszy niż obecny, a poszczególne odczyty inflacji mogłyby niekiedy przebijać poziom nawet 20 proc. – czytamy w raporcie.
Według raportu, 85 proc. średnich i dużych firm twierdzi, że wysokie koszty energii są „silną” bądź „bardzo silną” barierą w rozwoju. Przed rokiem uważało tak 67 proc., a w 2016 roku – 16 proc. firm.
– Po drugie, przy rosnącej inflacji i niskim bezrobociu rośnie presja ze strony pracowników na podwyżki płac, a pracodawcy nie mają wyjścia, muszą akceptować te podwyżki. Rosną zatem koszty pracy. Według naszego badania, są one barierą już dla 81 proc. ankietowanych firm, czyli zdecydowanie najwięcej w historii – czytamy dalej.
Na 29 krajów objętych badaniem w trzech odnotowano wyższy niż w Polsce odsetek średnich i dużych firm planujących podwyżki cen; są to Argentyna (82 proc.), Nigeria (79 proc.) i Irlandia (77 proc.), podano także. Najniższe wyniki odnotowano w gospodarkach azjatyckich – Korei Południowej (35 proc.) i Chinach (38 proc.).
– Średni odsetek firm, które planują podnosić ceny w najbliższych 12 miesiącach, wzrósł przez ostatnie dwa lata z 32 proc. do 53 proc. To nieco mniej niż w Polsce (z 40 proc. do 76 proc.), jednak zmiana globalnie jest bardzo widoczna. Największy wzrost odsetka firm planujących podwyżki odnotowano w Irlandii (z 23 proc. do 77 proc.), Grecji (z 17 proc. do 65 proc.) i Szwecji (z 35 proc. do 74 proc.). Najmniejszy w RPA (z 56 proc. do 59 proc.), na Filipinach (z 49 proc. do 53 proc.) i Tajlandii (z 41 proc. do 45 proc.) – czytamy dalej.
Badanie na zlecenie Grant Thornton International w ramach cyklu International Business Report co roku realizowane jest wśród 10 tys. właścicieli lub członków zarządu średnich i dużych przedsiębiorstw na świecie. W Polsce od 2020 roku badanie prowadzone jest metodą CATI (wywiady telefoniczne) przez firmę Biostat, co roku wśród właściciel i członków zarządu 100 średnich i dużych przedsiębiorstw. Ostatnia edycja badania prowadzona była we wrześniu 2022 r.