W styczniu branża modowa odkuła się za nieudaną końcówkę ubiegłego roku. Tym razem pogoda dopisała – średnie temperatury były o blisko 0,9 st. C niższe niż w styczniu w okresie 2009-2015. Pierwsi wysokimi dynamikami sprzedażowymi pochwalili się liderzy segmentu. CCC w styczniu zwiększył przychody o 37 proc., a LPP o 22 proc. Według najnowszych danych, udany początek sezonu wyprzedażowego zaliczyli też mniejsi reprezentanci branży.
Przychody Próchnika w styczniu tego roku wyniosły 5,17 mln zł i były o 674 tys. zł wyższe od uzyskanych w pierwszym miesiącu poprzedniego roku. Dynamika sprzedaży wyniosła 15 proc., czyli o 4 punkty procentowe mniej niż w grudniu. Lokomotywą sprzedaży była marka Adam Feliks Próchnik, która wygenerowała wzrost o 39 proc. r/r. Z kolei sprzedaż produktów Rage Age spadła o blisko 1/4. Na plus spółce można zapisać wzrost w ujęciu r/r marży detalicznej brutto z 32 proc. do 47 proc. W ujęciu miesiąc do miesiąca marża pozostała na identycznym poziomie.
Równie dobrze w styczniu poradził sobie obuwniczy Wojas. Skonsolidowane przychody grupy wyniosły 16,11 mln zł i były o 15 proc. wyższe r/r. Sam segment detaliczny radził sobie odrobinę gorzej, bo odnotował 12,8-proc. wzrost obrotów. Miesiąc wcześniej Wojas informował o skonsolidowanych przychodach na poziomie 18,1 mln zł i spadku obrotów o 22 proc., przy 3,1-proc. wzroście przychodów dla detalu.

(Źródło: DM Banku BPS)
Spośród spółek, które dotychczas podały wyniki najniższą dynamiką pochwaliła się Vistula. Styczniowe skonsolidowane przychody zamknęły się w kwocie 40 mln zł, co dało dynamikę na poziomie 13 proc. r/r. Na wyniku najprawdopodobniej zaciążył segment hurtowy, ponieważ sprzedaż detaliczna wypadła bardzo dobrze. W segmencie odzieżowym (marki Vistula, Wólczanka, Dani Cler) wygenerowała 23,5 mln zł, czyli o 16,2 proc. więcej niż w styczniu 2015 roku. W detalicznym segmencie jubilerskim (W. Kruk) spółka pochwaliła się ponad 29-proc. wzrostem sprzedaży. Miesiąc wcześniej Vistula informowała o wzroście obrotów skonsolidowanych na poziomie 12 proc., przy czym segment odzieżowy uzyskał dynamikę 16,9 proc.>> W serwisie znajdziesz analizę sytuacji fundamentalnej Vistuli po wynikach za III kwartał 2015 r.
Wzrosty odnotowała także oferująca odzież sieć sklepów sportowych pod marką Intersport. Spółka z Cholerzyna uzyskała w styczniu 24,6 mln zł przychodów i wzrost o 13,5 proc. r/r. Z działalności podstawowej prowadzonej w salonach spółka uzyskała 23,94 mln zł obrotów (+10,2 proc.), natomiast przychody ze sklepów porównywalnych (czyli takich, które funkcjonowały zarówno w styczniu 2015 i 2015 r.) wzrosły o 9,2 proc. Intersport do zwiększenia sprzedaży wykorzystał także odbywające się w Polsce Mistrzostwa Europy w Piłce Ręcznej Mężczyzn. Na halach sportowych spółka wygenerowała dodatkowy obrót w kwocie 700 tys. zł. Miesiąc wcześniej Intersport informował o spadku sprzedaży na poziomie 9,2 proc.
W pierwszym miesiącu 2016 roku na ruch w biznesie nie narzekał też Bytom. Sprzedaż w ujęciu r/r podskoczyła o 28 proc., a marża handlowa urosła o 2,1 proc. do 52,6 proc. Kołem zamachowym wyników była sprzedaż w części detalicznej, która wzrosła o 34,8 proc. r/r przy jednoczesnym wzroście marży do 52,7 proc.