
PwC: Wartość rynku rozrywki i mediów wyniesie 64,8 mld zł w 2024r. i 74,4 mld zł w 2028 r. (Fot. mat. prasowe)
Według raportu „Global Entertainment & Media Outlook 2024-2028” dochody z dostępu do internetu wróciły na pozycję największego sektora na polskim rynku E&M (26,3 mld zł), wyprzedzając przychody tradycyjnej telewizji (10,7 mld zł). Na trzecim miejscu znalazła się reklama internetowa z 10,6 mld zł przychodów w 2024 roku.
– W 2024 roku globalna branża rozrywki i mediów osiągnie całkowite przychody na poziomie 3 bilionów USD, co stanowi 5 proc. wzrost w porównaniu do 2023 roku. Polska wyróżnia się na tle globalnych trendów branży rozrywki i mediów, ponieważ telewizja tradycyjna nadal utrzymuje silną pozycję, podczas gdy w innych krajach traci na rzecz streamingu wideo. Ponadto, rozwój technologii GenAI wspiera personalizację i automatyzację reklamy internetowej, co pozwala firmom lepiej dostosować ich strategie do zmieniających się preferencji konsumentów i rosnącego znaczenia cyfrowych kanałów komunikacji – powiedział partner PwC Polska, lider sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów Marcin Sidelnik, cytowany w komunikacie.
Raport wskazuje, że do 2028 r. Polska utrzyma pozycję lidera pod względem wielkości przychodów na rynku dostępu do internetu w Europie Środkowo-Wschodniej. Sektor ten będzie w 2024 największym pod względem przychodów w branży i stanowi 40 proc. procent jej wartości, co wynosi 26,3 mld zł. Całkowite przychody z dostępu do internetu w Polsce będą rosły w tempie 5,8 proc. CAGR wobec średniej światowej wynoszącej 3,9 proc. CAGR, z 10,4 mld zł w 2022 roku do 13,7 mld zł w 2027 roku.
Polski rynek telekomunikacyjny jest zdominowany przez przychody z usług mobilnych, które do 2027 r. będą stanowić 81,7 proc. całkowitych przychodów z dostępu do internetu. Najszybciej rozwijające się segmenty rynku rozrywki i mediów w Polsce i na świecie w latach 2023-2028 to reklama internetowa – 12,2 proc. w Polsce i 9,5 proc. na świecie, gry wideo i e-sport, 6,8 proc. w Polsce i 8,0 proc. na świecie oraz usługi OTT (Over-the-top), 6 proc. w Polsce i 7,4 proc. na świecie, podano także.
– Polski rynek rozrywki i mediów coraz wyraźniej koncentruje się na cyfrowych kanałach reklamy i interaktywnej rozrywce, co potwierdzają dynamiczne wzrosty w segmentach reklamy internetowej oraz gier wideo. Duże znaczenie odgrywają tutaj zaawansowane technologie, które umożliwiają precyzyjne targetowanie i automatyzację kampanii. Segment OTT (Over-the-top), oferujący treści wideo na żądanie, także rozwija się w coraz szybszym tempie, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na spersonalizowane treści. Platformy OTT wzmacniają swoje oferty, wprowadzając m.in. tańsze plany subskrypcyjne z reklamami. To nie tylko zwiększa bazę użytkowników, ale też otwiera nowe źródła przychodów z reklam – skomentował partner PwC Polska, zespół usług dla sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów Paweł Wesołowski.
Polski rynek reklamy internetowej rozwija się najbardziej dynamicznie w Europie Śr.-Wsch. Całkowite przychody wyniosły w Polsce 9 mld zł w 2023 r. i będą wzrastały o 12,2 proc. CAGR, osiągając 16 mld zł do 2028 roku. W 2023 r. największą kategorią na rynku były reklamy display, które stanowią 43,8 proc. przychodów całego rynku reklamy internetowej z wynikiem na poziomie 4,6 mld zł, następnie płatne wyszukiwanie z (32,5 proc.), wideo (15,6 proc.) i ogłoszenia (8,1 proc.), wskazano.
Z raportu wynika też, że od 2019 roku polski rynek usług OTT wideo wzrósł trzykrotnie, zwiększając się o 29,1 proc. w 2023 roku, osiągając przychody w wysokości 3,2 mld zł. W Polsce w 2024 r. na gospodarstwo domowe przypada 0,7 subskrypcji OTT wideo, na świecie jest to 0,96 subskrypcji. Całkowite przychody OTT będą rosły w tempie 6,7 proc. CAGR i przekroczą 4,4 mld zł w 2028 roku. W tym czasie platformy SVOD (Subscription Video on Demand) będą stanowić 90,9 proc. rynku, a platformy TVOD (Transactional Video on Demand) pozostaną w stagnacji.
– Przyszłość polskiej branży rozrywki i mediów będzie kształtowana przez transformację cyfrową oraz konieczność dostosowania się do zmieniających się preferencji konsumentów. Przyszłe wzrosty rynku rozrywki będą wyraźnie napędzane przez cyfrowe kanały dystrybucji. Streaming muzyki, który w 2023 roku stanowił 80 proc. przychodów z nagrań muzycznych, będzie dominował w tym segmencie, osiągając 84 proc. do 2028 roku. Jednym z głównych wyzwań będzie rosnąca konkurencja na rynku OTT i treści cyfrowych – utrudnia to firmom przyciąganie lojalnych użytkowników a postępująca cyfryzacja zwiększa oczekiwania odbiorców względem personalizacji i jakości treści – oceniła partnerka PwC Polska, zespół usług dla sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów Małgorzata Górna.
Gry wideo rozwijają się w tempie 10,7 proc. CAGR. Przychody z gier mobilnych, szczególnie casualowych i społecznościowych, dominują w tej kategorii, stanowiąc niemal 75 proc. przychodów z całego sektora. Przyczyniają się do tego modele monetyzacji oparte o mikropłatności oraz reklamy zintegrowane w aplikacjach, rosnące w tempie 14,3 proc. rocznie. Jednocześnie tradycyjne gry wideo, mimo umiarkowanego wzrostu (3,6 proc. CAGR), pozostają stabilnym źródłem przychodów, z dominacją gier na PC (561 mln zł w 2023 roku). Reklama internetowa i media interaktywne wzajemnie się uzupełniają, co otwiera nowe możliwości monetyzacji treści, jednocześnie zwiększając zaangażowanie odbiorców w coraz bardziej cyfrowym środowisku.
Raport prezentuje pięcioletnią perspektywę wydatków konsumentów i reklamodawców w 11 segmentach rynku rozrywki i mediów w 53 terytoriach na świecie.