
Maciej Popowicz i Arkadiusz Pernal, założyciele Ten Square Games.
Na warszawski parkiet zmierza Ten Square Games, czyli producent i wydawca gier mobilnych oraz przeglądarkowych w modelu free to play (F2P). Spółkę w 2011 roku założyli Maciej Popowicz i Arkadiusz Pernal – twórcy serwisu społecznościowego Nasza-Klasa, do którego niebawem po powstaniu (2006 r.) wprowadzili darmowe gry.
Ten Square Games specjalizuje się w grach o tematyce hobbystycznej. Produkcje można podzielić na trzy klasy: Evergreen, Legacy i Game Factory. W dwóch pierwszych wypadkach spółka produkuje i wydaje gry sama i zarabia na mikorpłatnościach. Natomiast w Game Factory działa na zlecenie spółki zależnej. Gotowa gra jest następnie odsprzedawana (z przeniesieniem praw autorskich), a zleceniodawca sam zajmuje się wydaniem tytułu. W dywizji tej gry generują głównie przychody reklamowe i mają znacznie skromniejsze budżety.

W 2017 roku przychody z Fishing Clash i Let’s Fish (klasa Evergreen) wyniosły 16,7 mln zł i odpowiadały za 61 proc. łącznych obrotów. Z kolei segment mniejszych gier (Game Factory) wypracował 8,6 mln zł przychodów (z reklam), czyli 32 proc. łącznej sprzedaży. Przychody segmentu Legacy wyniosły 1,8 mln zł. (Źródło: Prezentacja spółki)
Co ważne, studio na swoim koncie ma już znaczące sukcesy. Pierwszym był Let’s Fish. Wydany w 2012 r. symulator przez kilka lat był najpopularniejszą na świecie grą wędkarską. Drugim i jednocześnie największym hitem jest Fishing Clash, który światło dzienne ujrzał w czerwcu 2016 r., a hard launch przypadł na październik 2017 r. Tytuł już w pierwszych miesiącach po premierze osiągnął globalny sukces i zdystansował Let’s Fish. W sumie Ten Square Games wydał już blisko 200 gier, z czego 8 w segmencie Evergreen i Legacy
Nazwa studia pochodzi od niewielkiego metrażu biura, w którym powstawały pierwsze gry. W kolejnych latach firma rosła i zmieniała siedziby na większe. Aktualnie ponad 120-osobowy zespół Ten Square Games mieści się we wrocławskim biurowcu przy ul. Długosza.
Parametry oferty Ten Square Games
W ramach IPO spółka oferuje nieco ponad 2 mln istniejących akcji, stanowiących 28,1 proc. kapitału zakładowego. Swoje udziały na sprzedaż wystawili: Maciej Popowicz (1,22 mln akcji), Arkadiusz Pernal (585 tys. akcji), Rafał Kamraj (90 tys. akcji), Janusz Dziemidowicz (37,5 tys. akcji), Miłosz Kordecki (33,75 tys. akcji), Wiktor Janas (22,5 tys. akcji), Maciej Marszałek (22,5 tys. akcji), Rafał Vogt (15 tys. akcji) i Konrad Słabig (15 tys. akcji).

Źródło: Spółka
Zapisy w transzy inwestorów indywidualnych potrwają do 18 kwietnia. Cenę maksymalną ustalono na 48 zł/szt. Wartość całej oferty może wynieść 98,1 mln zł, a wycena całej spółki blisko 350 mln zł.
Harmonogram oferty Ten Square Games
10 kwietnia 2018 r. | publikacja prospektu emisyjnego oraz aneksu określającego cenę maksymalną |
12-18 kwietnia 2018 r. | przyjmowanie zapisów po cenie maksymalnej 48 zł wśród inwestorów indywidualnych |
20 kwietnia 2018 r. | publikacja informacji o ostatecznej liczbie i cenie oferowanych akcji |
20-24 kwietnia 2018 r. | przyjmowanie zapisów w transzy inwestorów instytucjonalnych |
25 kwietnia 2018 r. | przydział akcji |
Oferującym jest Haitong Bank SA, a w skład konsorcjum detalicznego wchodzą: DM mBanku, DM BOŚ, CDM Pekao, DM Pekao, BM Alior Banku oraz BM ING.
Analiza sytuacji fundamentalnej Ten Square Games
Przychody spółki za 2017 r. wyniosły 27 mln zł i były 9,7 mln zł (56 proc.) wyższe r/r. Stało się tak głównie za sprawą większej liczby gier w segmencie Game Factory, gdzie przychody wzrosły o 6,8 mln zł (+319 proc.) i w mniejszej części z tytułu wzrostu mikorpłatności – 3,1 mln zł (+25 proc.) r/r. Zysk netto w 2017 r. wyniósł 8,4 mln zł, czyli był wyższy o 154,8 proc. rdr. Zysk EBITDA grupy w 2017 roku wyniósł 11,4 mln zł, co oznacza wzrost o 153,4 proc. rdr. Wolne przepływy pieniężne spółki w 2017 roku wyniosły 7,2 mln zł, w 2016 roku 1,8 mln zł, a w 2015 roku 3,3 mln zł.
– W przychodach z mikropłatności obserwujemy stałą erozję przychodów z przeglądarek – 17 proc. w 2016 r. i 10 proc. w 2017 r. Co ciekawe, w roku 2016, pomimo hard launchu Magic Heroes (maj) i Soft Launchu Wild Hunt (kwiecień) oraz Fishing Clash (czerwiec), przychody mobilne wzrosły tylko o 31 proc. Prawdziwy run sprzedaż zaliczyła dopiero w roku 2017, co miało przede wszystkim związek z globalną premierą Fishing Clash (dalej FC) – wzrost o 217 proc., czyli 4,2 mln zł. Trzeba przyznać, że prospekt spółki jest naprawdę kompletny i mamy podany rozkład w czasie MAU, ARPU i przychodów dla wybranych gier. Z tego wiadomo, że FC dała co najmniej 3,5 mln zł, a resztę (ok. 0,7 mln zł) wygenerowała premiera Wild Hunt (dalej WH). – komentuje Paweł Bieniek, analityk StockWatch.pl.
Ten Square Games ma program motywacyjny dla zarządu. Plan zakłada kontynuację wzrostu EBITDA do 26 mln zł w 2018 r. i 31,5 mln zł w 2019 r.
Mocne i słabe strony Ten Square Games
Plusy/Szanse:
- Spółka nie tylko potrafi tworzyć gry, ale też je świetnie monetyzować
- Ten Square Games posiada dwie nogi biznesowe, pod które różnicuje produkowane gry
- Produkcje z Game Factory pozwalają na promocję krzyżową tytułów
- Rynek gier mobilnych jest mocno wzrostowy
- Według programu motywacyjnego w obecnym i przyszłym roku spółka powinna mocno poprawić wyniki
- Gry produkowane przez spółkę w segmencie Evergreen mają długi cykl życia
- Budżety gier w początkowej fazie są niskie
- Spółka znaczną część kosztów pokazuje od razu w rachunku wyników i nie kapitalizuje ich w bilansie
- Wydatki na grę przez użytkownika mogą wielokrotnie przekroczyć cenę tytułu klasy AAA
Minusy/Ryzyka:
- W ofercie sprzedawane są wyłącznie istniejące akcje (obecnych akcjonariuszy). W ramach IPO do kasy spółki nie trafi ani złotówka
- Sukces Fishing Clash został już mocno zdyskontowany w wycenie spółki
- Istnieje ryzyko regulacji modelu biznesowego opartego na mikropłatnościach
- Wiele gier nie spełnia pokładanych początkowo oczekiwań. Na 8 tytułów tylko 2 stały się evergreenami
- Trudno skalowalny model biznesowy – spółka odniosła sukcesy tylko w grach o tematyce wędkarskiej. Polowanie, uprawa rolna, czy zbieranie grzybów nie stały się hitami i trafiły do segmentu Legacy
- Kolejne premiery ważnych gier (hard launch) odbędą się nie wcześniej niż w 2019 roku
- Rynek reklamy jest mocno cykliczny
Strategia rozwoju Ten Square Games
W najbliższym czasie spółka zakłada produkcję dwóch tytułów klasy Evergreen oraz przynajmniej 100 gier Game Factory rocznie. Obecnie trwają prace nad dwoma grami symulacyjno-sportowymi klasy Evergreen, w których zostaną zastosowane dwa nowe silniki wypracowane przez nowy zespół. Rozpoczęcie komercjalizacji (soft launch) pierwszego z produktów planowane jest na pierwszą połowę 2018 roku, a drugiego produktu na drugą połowę 2018 roku.

Źródło: Spółka
Polityka dywidendowa Ten Square Games
Spółka od 2016 r. wypłaca dywidendę, co jak na polskie warunki w branży gamedev jest niecodzienną praktyką. W tym roku stawka na akcję wynosi blisko 87 gorszy, jednak nowi akcjonariusze (biorący udział w IPO) nie załapią się na nią, ponieważ dzień dywidendy przypadał 28 marca. Ten Square Games zamierza płacić dywidendę.
– Zarząd planuje rekomendować Walnemu Zgromadzeniu przeznaczanie na dywidendę kwoty stanowiącej równowartość do 75 proc. skonsolidowanego zysku netto, w zależności od potrzeb w zakresie płynności i planów inwestycyjnych spółki, począwszy od zysku za 2018 rok (pod warunkiem, że jednostkowy zysk netto pozwoli na wypłacenie takiej kwoty). – czytamy w prospekcie emisyjnym.
Wycena/Wskaźniki Ten Square Games
Przy cenie maksymalnej 48 zł kapitalizacja spółki wyniesie 349,2 mln zł, a wskaźnik C/Z (skorygowany) na poziomie prawie 40, natomiast C/ZO (skorygowany) w wysokości 35.
– Nie są to z pewnością wartości niskie, ale spółki wzrostowe raczej niskich nie miewają. Z drugiej strony wskaźniki są w branży raczej wysokie. W przypadku C/ZO średnia w sektorze gamingowym, która wynosi 48, a zatem 35 jest istotnie mniejsze. Problem w tym, że wyniki i wskaźniki spółek gamingowych są mocno nieporównywalne, bo bardzo dużo zależy od „uchwycenia” okna czasowego względem kluczowych premier. Czasem uzasadnione będą wskazania na poziomie 6, czasem i 600. – zauważa Paweł Bieniek, analityk StockWatch.pl.
To jeszcze w sprawie #IPO @TenSquareGames małe porównanie z @cherrypickgames Przy ocenie wskaźników trzeba pamiętać tylko o tym, że #MyHospital został wydany w styczniu, a #FishingClash w październiku #gamedev #gamedevelopment #gamedevelopers pic.twitter.com/AzKH1yJjuk
— Paweł Bieniek (@Pawel__Bieniek) 13 kwietnia 2018
Polecane linki:
>> Szczegółowe omówienie prospektu emisyjnego i sytuacji finansowej Ten Square Games przygotowane przez analityka StockWatch.pl
>> Forumowy wątek dedykowany akcjom Ten Square Games
>> Wstępna symulacja finansowa debiutu oraz prospekt emisyjny spółki
>> Strona internetowa spółki