
BM Reflex: Ceny na stacjach paliw w kolejnych dniach będą zbliżone do obecnych
Można powiedzieć, że stało się tak, jak miało się stać. Zgodnie z zapewnieniami rządzących wpływ wyższego podatku VAT po likwidacji tarczy inflacyjnej na ceny paliw jest marginalny. Wzrost cen paliw wynikający ze zmiany stawki VAT z 8 do 23 proc. został zniwelowany obniżką cen w hurcie wprowadzoną od 31 grudnia ub.r. Tylko na części stacji ceny wzrosły, ale i tak mniej niż wynikałoby to z różnicy w wyższym vacie i to raczej na krótko. Na początek roku średnie ceny na stacjach wynoszą dla benzyny bezołowiowej 95 – 6,57 zł/l (+3 gr/l), bezołowiowej 98 – 7,31 zł/l (+6 gr/l), oleju napędowego 7,67 zł/l (+2 gr/l), autogazu 3,03 zł/l (+9 gr/l).
Sytuacja na rynku krajowym wydaje się być stabilna na początku roku, w czym pomaga notowana korekta cen ropy Brent w dół, ponownie w okolice poniżej 80 USD/bbl. W tej sytuacji w kolejnych dniach na rynku hurtowym, ale też stacjach paliw możemy notować zbliżone do obecnego poziomy cen, poza autogazem. Tu podobnie jak w tym tygodniu będziemy prawdopodobnie obserwować największy wzrost cen detalicznych.
Ropa naftowa
Pierwszy tydzień 2023 roku przynosi spadki cen ropy naftowej. W czwartek rano ceny marcowej serii kontraktów na ropę Brent utrzymują się w rejonie 80 USD/bbl.W skali tygodnia ropa potaniała niecałe 4 USD/bbl. Ceny rosyjskiej ropy Urals (FOB Rotterdam) spadły do 40 USD/bbl tym samym spread cen spot Brent-Urals wraca do historycznych rekordów.

Notowania ropy brent
Rosyjski eksport ropy naftowej droga morską spadł w grudniu do 2,65 mln bbl/d wobec 3,08 mln bbl/d w listopadzie. Rosja na rynki azjatyckie wysyła obecnie ponad 70 proc. swojego morskiego eksportu. Przed wybuchem wojny na Ukrainie było to 25 proc. Największym odbiorcą rosyjskiej ropy naftowej drogą morską stały się Indie (ponad 1,1 mln bbl/d).Natomiast całościowo największym klientem Rosji pozostają Chiny gdzie rosyjska ropa trafia drogą morską i bezpośrednio ropociągami (ESPO, Atasu-Alashankou).
Europejski rynek diesla na początku nowego roku jest stabilny. W najbliższym okresie można oczekiwać rosnącej zależności europejskiego rynku diesla od dostaw z Bliskiego Wschodu i Azji jako alternatywy dla olejów pochodzenia rosyjskiego.
Chiński rząd zdecydował o zwiększeniu do 18,99 mln ton (46 proc.) limitów na eksport tzw. czystych produktów naftowych (benzyna, diesel, paliwo lotnicze).Limity eksportowe dla ciężkich olejów mają wzrosnąć 23 proc. do 8 mln ton. Chiny już w ubiegłym roku znacznie zwiększyły dostawy diesla do Europy, szczególnie było to widać w okresie czerwiec-październik.