PKP ruszyło ze sprzedażą nie więcej niż 7.627.650 akcji PKP Cargo w drodze przyspieszonego budowania księgi popytu (ang. accelerated bookbuilding ABB). Rolę globalnych koordynatorów i współprowadzących w procesie pełnią Morgan Stanley & Co. International plc, DM PKO BP oraz Société Générale Corporate & Investment Banking.
Warto dodać, że 28 kwietnia wygasło ograniczenie zbywalności akcji PKP Cargo, do którego w ramach oferty publicznej zobowiązał się główny akcjonariusz spółki, grupa PKP. Obecnie kontroluje ona 22.411.844 akcji giełdowej spółki, które dają grupie 50,04 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. W akcjonariacie PKP Cargo znaczące pakiety posiadają jeszcze ING OFE (6,39 proc.) i EBOR (5,10 proc.).
Najświeższa rekomendacja dla PKP Cargo pochodzi z początku czerwca. Jej autorem jest Wood & Company, który zaleca trzymanie akcji spółki i wyznacza cenę docelową na poziomie 88,80 zł. Autorzy raportu zwracają uwagę na politykę dywidendową spółki i na skuteczną restrukturyzację. W opublikowanym na jesieni 2013 r. prospekcie emisyjnym PKP Cargo podano, że zarząd chce przeznaczać 35-50 proc. rocznego zysku grupy na dywidendę. W maju akcjonariusze PKP Cargo zdecydowali o skierowaniu na ten cel 86,6 mln zł z zeszłorocznego zysku i dodatkowo 50,9 mln zł z zysków zatrzymanych. Dywidenda wyniosła 3,07 zł na akcję (stopa 3,8 proc.). Zarząd PKP Cargo rekomendował w marcu wypłatę 32,69 mln zł na dywidendę z zysku za 2013 rok, czyli połowę skonsolidowanego zysku za ubiegły rok.
>> W serwisie znajdziesz analizę aktualnej sytuacji fundamentalnej PKP Cargo po wynikach za cały ubiegły rok >> Zobacz analizę raportu rocznego przygotowaną przez analityka portalu StockWatch.pl
Wood prognozuje, że EBITDA PKP Cargo w tym roku wyniesie 803,7 mln zł, w kolejnym 842,4 mln zł, a w 2016 r. 846,7 mln zł. W I kwartale zysk na tym poziomie stanowił 159,3 mln zł, a marża wzrosła w ujęciu r/r około 50 proc. do 15,3 proc. Natomiast przychody okazały się nieznacznie niższe i wyniosły 1,04 mld zł, a zysk netto przyrósł z 1,4 mln zł do 57,5 mln zł.
We wtorek na starcie sesji akcje PKP Cargo traciły nawet ponad 6 proc. Walory zadebiutowały na giełdzie pod koniec października zeszłego roku z 19-proc. przebitką względem ceny emisyjnej, która wynosiła 68 zł. Później notowania spółki ustanowiły szczyt w okolicach 91 zł, a od kwietnia przeszły do defensywy, tracąc około 15 proc.