
Fot. spółka
Łukasz Rudnik prognozuje, że w IV kwartale 2022 r. MFO zanotuje 10,6 mln zł straty netto i 12,1 mln zł straty operacyjnej. Na poziomie przychodów analityk Trigon DM 148,8 mln zł, wobec 256,6 mln zł rok wcześniej. Oficjalne wyniki pojawią się 30 marca, gdy spółka zaprezentuje raport roczny za 2022 r.
– Zakładamy, że strata EBITDA w Q4’22 ostatecznie będzie wyższa kw./kw. Składa się na to kilka czynników m.in. pogłębienie spadku cen HDGC w Europie w Q4’22, których średnia notowań w kwartale wyniosła 780 EUR/t (-80 EUR kw./kw.), przy stabilnym poziomie EUR/PLN 4,72 oraz słaby popyt w grudniu spowodowany m.in. wcześniejszymi przestojami zakładów produkcyjnych klientów, którzy zdecydowali się wydłużyć przerwę świąteczną z uwagi na niskie poziomy zamówień. Duża zmienność cen w połączeniu z wydłużeniem się oczekiwania na dostawy materiału w zakupionego w H1’22, a realizowane w H2’22 jest główną przyczyną raportowanej straty EBITDA oraz netto. Zakładamy, że spółka wyczyściła pod koniec roku drożej zakupiony magazyn, a obserwowane ostatnio wzrosty cen HDGC (+100 EUR/t YTD), pozwolą powrócić na ścieżkę pozytywnych wyników już w Q1’23. W związku z ograniczeniem magazynu oraz mniejszym poziomem zamówień kapitał obrotowy na koniec roku powinien spaść, co przełoży się na wzrost gotówki netto na koniec Q4’22 (1mln PLN gotówki netto po Q3’22) – prognozuje Łukasz Rudnik, analityk Trigon DM w raporcie z 8 lutego opracowanym w ramach Giełdowego Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0.
Perspektywy na kolejne kwartały rysują się w dużo jaśniejszych barwach. Analityk zwraca uwagę, że już styczeń przyniósł wyraźną poprawę nastrojów u klientów względem listopada ub.r. Wyjątkiem jest segment profili, gdzie MFO realizuje sprzedaż głównie na rynek polski. Tu z uwagi na silną korelację tego segmentu z nowo rozpoczętymi inwestycjami mieszkaniowymi analityk nie spodziewa się odbicia wolumenów w całym pierwszym półroczu br. W nieco szerszej perspektywie szansą dla spółki na poprawę wyników jest trend termomodernizacji, czyli poprawy efektywności energetycznej budynków. Zgodnie z nowymi przepisami, do 2030 r. w Polsce ma być modernizowanych 236 tys. budynków rocznie.
– Pozostałe segmenty (profile okienne, specjalne), są dużo mocniej skorelowane z koniunkturą w Europie oraz sytuacją w przemyśle. W przypadku profili okiennych spółka koncentruje się na dużych klientach, o silnej pozycji na europejskim rynku i dużym udziale eksportu poza Polskę. Segment ten jest wspierany przez unijne dotację w zakresie termomodernizacji budynków, które obejmują m.in. wymianę stolarki okiennej. Naszym zdaniem trend ten utrzyma się w br. (zmniejszenie utraty ciepła w budynkach pozwoli ograniczyć konsumpcję ciepła w sezonie zimowym) i będzie wyraźnym wsparciem dla sprzedaży okien w br. przy słabszej podaży nowych inwestycji mieszkaniowych. W Q2’23 rozpocznie się regularna realizacja zamówień na profile pod farmy PV, w których upatrujemy potencjał do wzrostu wolumenów sprzedaży w H2’23 – sygnalizuje Rudnik.
W 2023 r. MFO zamierza skoncentrować się na kwestiach formalno-prawnych związanych z rozbudową mocy produkcyjnych w Sochaczewie na terenach zakupionych od Boryszew ERG. Efekty tych inwestycji będą częściowo widoczne w wolumenach sprzedaży w 2024 r.
Raporty analityczny dla MFO powstał w ramach Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW 3.0, na zamówienie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Pełna treść rekomendacji wraz z wymaganym przez prawo disclaimeram jest dostępna na stronie www.gpw.pl/gpwpa
Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowania świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie.