PKP Cargo z przytupem zamknęło 2013 rok. W IV kwartale uzyskał 78,6 ml zł zysku netto. Wynik okazał się lepszy o 686 proc. w ujęciu r/r i 95 proc. od konsensusu. Podobny progres wystąpił na poziomie operacyjnym. EBIT wyniósł 93,2 mln zł i skoczył o 182 proc., bijąc prognozę rynkową o 89 proc. Spadek odnotowały przychody, o 3,2 proc. do 1,279 mld zł, co było rezultatem nieznacznie lepszym od konsensusu.>> Komunikat wraz z raportem znajdziesz tutaj.
W całym 2013 roku zysk netto spółki wyniósł 74,04 mln zł, a przychody 4,797 mld zł Rok wcześniej było to odpowiednio 267,7 mln zł i 5,173 mld zł. Na wyniki grupy wpłynęły efekty paktu gwarancji pracowniczych, co przełożyło się na obniżenie wyniku operacyjnego o około 200 mln zł.
– Pobicie konsensusu na poziomie operacyjnym i netto bliskie 100 proc. powinno przełożyć się na pozytywną reakcję rynku. Wyniki w IV kwartale były również znacząco lepsze r/r, pomimo lekkiego spadku przychodów: spółka poprawiła marże dzięki niższym o 12 proc. kosztom zużycia materiałów i o 11,7 proc. mniejszym kosztom. Jeszcze wyższa dynamika na poziomie netto wynika również z nadwyżki przychodów nad kosztami finansowymi (+4,8 mln zł) w IV kwartale 2013 wobec -9,7 mln zł rok temu. Spółka wykazała również poprawę na poziomie efektywnej stopy podatkowej (18,1 proc. wobec 37,7 proc. rok temu). Dobre wyniki potwierdza także stabilny r/r cash flow oraz spadek o prawię połowę długu netto. – ocenia Michał Krajczewski, analityk DM Raiffeisen Bank Polska.
Środki pieniężne z działalności operacyjnej w zeszłym roku wyniosły nieco ponad 700 mln zł wobec 781 mln zł rok wcześniej. Dług netto spadł z 639 mln zł do 360 mln zł.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom PKP Cargo.
W zeszłym roku spółka przewiozła 114 mln ton towarów. Grupa utrzymała pozycję lidera na krajowym rynku z udziałem 49,1 proc. pod względem przewiezionej masy towarowej oraz 59,2 proc. udziałem pod względem pracy przewozowej.

(Źródło: Sprawozdanie finansowe PKP Cargo)
Strategia spółki na kolejne cztery lata opiera się na czterech filarach: optymalizacji działalności operacyjnej, utrzymaniu pozycji lidera w Polsce, wzrostu w interesujących pod względem marż segmentach na krajowym rynku oraz wzmocnieniu ekspansji zagranicznej.
W tym roku PKP Cargo spodziewa wyższego poziomu nakładów inwestycyjnych niż w 2013 r. Wydatki mają być wyższe głównie w zakresie taboru. W 2013 roku nakłady inwestycyjne wyniosły 363,5 mln zł
Zarząd PKP Cargo będzie rekomendował wypłatę 50 proc. skonsolidowanego zysku na dywidendę za 2013 r. Oznacza to wypłatę na poziomie około 30 mln zł i stopę niespełna 1 proc.
W piątek na bardzo nerwowym rynku akcje PKP Cargo tracą na wartości. Spółka zadebiutowała na giełdzie pod koniec października z 19-proc. przebitką. Od tego czasu dołożyła jeszcze kolejne 8 proc.