Vistula zakończyła II kwartał 2016 r. przychodami na poziomie 154,3 mln zł. To rezultat wyższy o 16,4 proc. r/r i zgodny z konsensusem PAP. Jednak tylko lekko wzrosły zyski – EBIT o 1,1 proc. do 17,7 mln zł, a zysk netto o niespełna 1 proc. do 12,2 mln zł. To odczyty słabsze od konsensusu odpowiednio o 8 i 10,6 proc.
To jednak wystarczyło by w całym I półroczu wynik netto wyszedł na plus. Czysty zysk wyniósł 12,1 mln zł (+20 proc.). EBIT zwiększył się o 5 proc. do 19,5 mln zł. Towarzyszył temu 16-proc. wzrost przychodów.
Na koniec czerwca powierzchnia sprzedaży sieci detalicznej zwiększyła się do około 28,6 tys. m2. Wzrost powierzchni w segmencie odzieżowym wyniósł 7,8 proc., a jubilerskim 11,6 proc. W minionym półroczu zysk brutto na sprzedaży segmentu odzieżowego zwiększył się o 14 proc. do 89,7 mln zł. W raporcie spółka zwraca uwagę, że w tym kanale obserwowany jest wzrost sprzedaży internetowej. Kanał e-commerce cechuje się mniejszą marżą w stosunku do tradycyjnej w salonach. To w konsekwencji obniża marżę handlową – spadek w analizowanym okresie z 53,5 proc. do 52,9 proc. Rosły też koszty sprzedaży segmentu odzieżowego (+18 proc.). To konsekwencja m.in. wyższych kosztów związanych z czynszami i zwiększonych wydatków na reklamę. W efekcie segment zaliczył spadek zysku operacyjnego.
– W I półroczu 2016 roku nastąpiło zmniejszenie zysku z działalności operacyjnej o 0,5 mln zł w porównaniu do I półrocza 2015 roku. Istotny wpływ na koszty miała kumulacja w miesiącu czerwcu 2016 nakładów na reklamę i marketing związana z trwającymi Mistrzostwami w Piłce Nożnej EURO 2016. Poza współpracą z Robertem Lewandowskim Vistula była również partnerem PZPN i reprezentacji Polski. – czytamy w raporcie półrocznym Vistuli.

Źródło: mat. prasowe Vistula SA
W segmencie jubilerskim zysk brutto na sprzedaży zwiększył się o 18,3 proc. do 54 mln zł, a marża lekko wzrosła z 51,5 do 51,9 proc. Tu w I półroczu zysk operacyjny zwiększył się o 19 proc. do 9,2 mln zł.
Mankamentem w raporcie są ujemne przepływy operacyjne. Cash flow na tym poziomie wyniósł -17,9 mln zł wobec -7,9 mln zł rok wcześniej. W Vistuli funkcjonuje program motywacyjny, który zakłada wypracowanie w 2016 r. skonsolidowanego zysku netto na poziomie co najmniej 29 mln zł i minimalnie 55 mln zł na poziomie wyniku EBITDA. Na półmetku mamy wypracowane odpowiednio 12,1 mln zł i 26,4 mln zł. W tym roku grupa planuje uruchomienie 52-54 nowych salonów. To w efekcie ma dać 370 salonów wszystkich marek i pozwoli przekroczyć łączną powierzchnię sprzedaży powyżej 30 tys. mkw. >> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Vistuli
Środową sesję akcje Vistuli rozpoczęły od ponad 2,5-proc. przeceny. W tym roku akcje Vistuli zyskały ponad 20 proc. W sierpniu zawędrowały na nowe szczyty nie widziane od 2008 r. Trzyletnia stopa zwrotu pokazuje wzrost o 114 proc.