
Fot. fb/Vistula
Vistula Group odnotowała 14,1 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2018 r. wobec 14 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 19,18 mln zł wobec 20,77 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 192,89 mln zł w II kw. 2018 r. wobec 171,92 mln zł rok wcześniej.
W I poł. 2018 r. spółka miała 14,22 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 13,24 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 353,45 mln zł w porównaniu z 308,09 mln zł rok wcześniej.
Przychody ze sprzedaży segmentu odzieżowego w I półroczu 2018 roku wyniosły 217,8 mln zł i były o 12,7 proc. wyższe niż rok wcześniej. Przychody grupy w segmencie jubilerskim wyniosły 135,7 mln zł i były wyższe o 18,1 proc. r/r.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2018 r. wyniósł 6,89 mln zł wobec 6,37 mln zł zysku rok wcześniej.
Na koniec I półrocza 2018 roku powierzchnia sprzedaży sieci detalicznej zwiększyła się do ok. 33,9 tys. m2 z 31,3 tys. m2 rok wcześniej. Wzrost powierzchni w segmencie odzieżowym wyniósł 7 proc. (do 24,9 tys. m2), natomiast w segmencie jubilerskim powierzchnia zwiększyła się o ok. 12 proc. (do 9 tys. m2).
– Na koniec I półrocza 2018 roku grupa kapitałowa posiadała sieć sprzedaży detalicznej liczącą 421 lokalizacji łącznie z salonami franczyzowymi marek Vistula, Wólczanka, Deni Cler i W.Kruk. Spośród funkcjonujących salonów grupa jest właścicielem tylko 2 lokalizacji. Z pozostałych lokalizacji grupa korzysta na podstawie średnio/długoterminowych umów najmu zawieranych na okres zasadniczo 5 lat, niewielka część umów zawarta jest na czas nieokreślony. Większość z lokali znajduje się w nowoczesnych wielkopowierzchniowych centrach handlowych – czytamy w raporcie.
Finalizacja połączenia z Bytomiem do końca tego roku
Najważniejszym celem Vistula Group w obszarze działań strategicznych na rok 2018 rok będzie pomyślne sfinalizowanie transakcji połączenia ze spółką Bytom.
– Po uzyskaniu zgody od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na dokonanie koncentracji, obecnie spółka oczekuje na decyzję Komisji Nadzoru Finansowego zatwierdzającą do publikacji memorandum informacyjne dotyczące emisji akcji połączeniowych serii O. Po jej otrzymaniu, odbędą się walne zgromadzenia akcjonariuszy spółek Vistula Group i Bytom. Jeśli akcjonariusze wyrażą zgodę na połączenie przy nowym parytecie wymiany akcji w wysokości 0,72 akcji Vistuli Group SA za 1 akcje Bytomia, sądowa rejestracja połączenia i wymiana akcji łączących się spółek mogłyby dojść do skutku do końca 2018 roku – czytamy w raporcie.
Po zakończeniu kwestii formalnych, priorytetem zarządu będzie osiągnięcie synergii, zarówno przychodowych, jak i kosztowych. Synergie przychodowe powinny być widoczne poprzez poprawę marży brutto w wyniku wspólnej polityki zakupowej głównie na rynkach zagranicznych.
– Zarząd szacuje, iż poprawa marży brutto marek Vistula, Wólczanka oraz Bytom może wynieść 1,5-2 punkty procentowe, co powinno przełożyć się na ok.8-10 mln zł synergii rocznie. Synergie kosztowe powinny być osiągnięte w obszarach kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu i powinny wynieść ok. 2 mln zł rocznie. Zarząd oczekuje, iż całość synergii będzie widoczna w wynikach 2020 roku, natomiast pierwsze efekty powinny być widoczne w 2019 roku – napisano dalej.
UOKiK wydał zgodę na połączenie Vistula Group i Bytomia w połowie sierpnia 2018 r. Vistula Group i Bytom złożyły 5 września ub. r. do UOKiK wniosek o zgodę na połączenie. W połowie listopada Urząd wydał postanowienie o przedłużeniu o 4 miesiące postępowania antymonopolowego. Vistula oceniła wówczas, że termin połączenia spółek przesunie się na koniec I kw. 2018 r.
W połowie września Vistula (jako spółka przejmująca) i Bytom (jako spółka przejmowana) podpisały plan połączenia. Parytet wymiany akcji określono na 1:0,82.
Na początku czerwca ub. r. zarządy Vistula Group i Bytom podjęły uchwały w sprawie zamiaru połączenia spółek. Jak wówczas informowano, połączenie ma zostać przeprowadzone poprzez przeniesienie całego majątku Bytomia (spółka przejmowana) na Vistula Group (spółka przejmująca) w zamian za akcje Vistula Group.
Cele na 2018: dwucyfrowy wzrost przychodów, stabilna marża
Vistula Group planuje osiągnięcie w tym roku dwucyfrowego wzrostu przychodów oraz stabilnej marży brutto na poziomie roku 2017 roku. Grupa chce w tym roku zwiększyć powierzchnię sprzedaży o ok. 9 proc. r/r.
Wzrost przychodów i stabilizacja marży mają być efektem m.in. wszechstronnego rozwoju oferty produktowej, zwiększenia powierzchni sprzedaży w segmencie odzieżowym i jubilerskim, w tym w szczególności w modelu franczyzowym, dynamicznego rozwoju sprzedaży online w obu segmentach oraz dalszej poprawy efektywności sprzedaży z m2.
W I poł. 2018 r. skonsolidowane przychody wzrosły o 14,7 proc. r/r do 353,4 mln zł. Marża brutto segmentu odzieżowego zmniejszyła się o 0,8 pkt proc. r/r do poziomu 50,1 proc., a segmentu jubilerskiego – spadła o 1,3 pkt proc. r/r do 51 proc.
Kolejny cel na ten rok to:
– uzyskanie dynamiki wzrostu zysku netto wyższej niż planowana dynamika wzrostu sprzedaży grupy kapitałowej; m. in. poprzez utrzymanie dyscypliny wzrostu kosztów operacyjnych na m2 powierzchni handlowej.
Grupa chce przekroczyć poziom łącznie 450 salonów stacjonarnych wszystkich marek odzieżowych oraz segmentu jubilerskiego poprzez otwarcie 42 nowych salonów własnych i franczyzowych o łącznej powierzchni około 3 tys. m2 netto, co zapewni wzrost powierzchni sprzedaży netto w grupie kapitałowej o ok. 9 proc.
– W bieżącym roku ponad połowa wszystkich planowanych otwarć nowych salonów stacjonarnych zrealizowana zostanie w modelu franczyzowym. Na rozwój sieci detalicznej, rewitalizacje najważniejszych lokali handlowych oraz pozostałe inwestycje w 2018 roku przeznaczona zostanie kwota około 20 mln zł – czytamy dalej.
Vistula Group liczy też na ok. 50 proc. wzrostu przychodów grupy z kanału internetowego, a sprzedaż online na koniec 2018 r. ma przekroczyć 10 proc. przychodów grupy.
– Na koniec I półrocza 2018 roku grupa kapitałowa posiadała sieć sprzedaży detalicznej liczącą 421 lokalizacji łącznie z salonami franczyzowymi marek Vistula, Wólczanka, Deni Cler i W.Kruk. Spośród funkcjonujących salonów grupa jest właścicielem tylko 2 lokalizacji. Z pozostałych lokalizacji grupa korzysta na podstawie średnio/długoterminowych umów najmu zawieranych na okres zasadniczo 5 lat, niewielka część umów zawarta jest na czas nieokreślony. Większość z lokali znajduje się w nowoczesnych wielkopowierzchniowych centrach handlowych – napisano także w raporcie.
Vistula Group SA specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji biżuterii oraz kolekcji mody dla kobiet i mężczyzn. Od 2000 r. podstawą strategii spółki jest koncentracja wokół funkcji „operatora” marek, projektanta odzieży i dystrybutora na rynku detalicznym. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży spółki wyniosły ok. 686 mln zł w 2017 r.