W tym tygodniu notowany na NewConnect Vivid Games podpisał kolejną umowę dystrybucyjną. Partnerem bydgoskiego studia został Flexion, który ma rozszerzyć dostępność gry Real Boxing w wersji na Android o 9 nowych kanałów sprzedaży, w tym m.in. Yandex czy Samsung Galaxy Apps. Spółka zwraca uwagę na rozwijany przez Flexion autorski ekosystem dla gier na urządzenia z systemem Android.
Kontrakt z Flexion to kolejne po KDDI i Beijing Autothink Technology porozumienie znacząco rozszerzające dostępność produktów Vivid Games. Wyjątkowo mocne poruszenie wśród inwestorów wywołała marcowa umowa z Beijing Autothink Technology. Właściciel platformy XiaoAo Store będzie wydawcą Real Boxing na terenie Chin, Tajwanu, Hong Kongu i Makao. Dystrybucja androidowych aplikacji obejmie ponad 200 kanałów. Real Boxing trafi m.in. do gigantów telekomunikacyjnych takich jak China Telecom, China Mobile, China Unicom oraz największego sklepu internetowego – Quihoo 360. Obecnie w samym tylko XiaoAo Store zarejestrowanych jest ponad 60 milionów aktywnych użytkowników. W szerszej perspektywie liczby robią jeszcze większe wrażenie. W samych Chinach użytkowników Androida jest ok. 386 milionów. Problem w tym, że dostęp do azjatyckiego rynku, który w ubiegłym roku odpowiadał za 56 proc. światowego rynku gier, nie jest taki prosty.

Plan wydawniczy Vivid Games
Obecnie chiński rynek gier mobilnych to najbardziej rozwinięty, zaawansowany i wymagający rynek na świecie. W 2014 roku jego wartość oszacowano na 2,9 mld dolarów. Należy pamiętać, że do niedawna granie w Państwie Środka sprowadzało się głównie do PC-tów, bo konsole były do zeszłego roku całkowicie zakazane. W tle rósł rynek mobilny, ale niemal wyłącznie w modelu free to play. Dystrybucja gier jest też specyficzna. W Chińskiej Republice Ludowej platformy globalnych potentatów takich jak Google czy Facebook są zablokowane i mają wiele lokalnych odpowiedników. Na dodatek wszystko jest mocno śledzone przez specjalne agencje rządowe odpowiedzialne za cenzurę w sieci. Dlatego gry w Chinach dystrybuuje się przez lokalne platformy dystrybucji albo przez firmy telekomunikacyjne. Bydgoskie studio ma już za sobą pierwsze doświadczenia na tym polu. Prezes przekonuje, że współpraca z lokalnymi wydawcami z Chin, Japonii i Korei pozwoli w pełni wykorzystać olbrzymi potencjał rynku azjatyckiego. >> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Vivid Games
– Rynki azjatyckie, a zwłaszcza chiński wymagają odrębnej strategii dotarcia do klienta i innego designu gry. Wierzymy, iż partnerstwo z lokalnymi wydawcami, dzięki któremu będziemy w stanie zarówno odpowiednio dostosować produkty, jak również trafić do lokalnych odbiorców w zasadniczy sposób zwiększy nasze wpływy z regionu Azji. Od blisko dwóch lat prowadzimy rozpoznanie rynku, dopinamy kolejne umowy, o których na bieżąco informujemy rynek. Tym niemniej najważniejsze rozmowy handlowe, które prowadzimy z firmami z Korei, Japonii i Chin dotyczą publikacji Real Boxing 2. – mówi Remigiusz Kościelny.
Vivid Games to jedyna polska spółka notowana na GPW, która oparła model biznesowy na grach typu Free2Play. Studio zamiast sprzedawać gry udostępnia je za darmo i czerpie profity z reklam oraz mikropłatności, np. za odblokowanie kolejnych etapów gry lub gadżetów, które pomagają w rozgrywce oraz z wyświetlania reklam. Model dystrybucji gier określany jako „freemium” albo „free-to-play” zdominował segment związany z urządzeniami mobilnymi. Pierwszą grą Vivida wydaną w pełnym modelu Free2Play będzie Real Boxing 2. Będzie ona w pełni zintegrowaną z technologiami wieloosobowych rozgrywek między platformowych, analityki oraz obsługi zasobów gry. Premiera przewidziana jest na drugą połowę 2015 roku.
Według opublikowanej niedawno strategii, Vivid Games zamierza wypuszczać na rynek dwa tytuły własnej produkcji w modelu Free2Play rocznie. W planach na 2016 roku jest premiera dwóch nowych tytułów: Street Fighting i Real Casino. Spółka chce też wydawać i inwestować w gry producentów zewnętrznych oraz zwiększyć obecność na rynkach azjatyckich. Dzięki temu w perspektywie kilku lat w ramach portfolio spółki dostępnych będzie kilkanaście gier Free2Play, dystrybuowanych przez wszystkie najważniejsze kanały dystrybucji na świecie. Jeszcze w tym roku bydgoskie studio przeprowadzi prywatną ofertę akcji, z której chce pozyskać 7 do 10 mln zł. Papiery zostaną zaoferowane wybranym inwestorom instytucjonalnym. Kolejnym celem jest przeniesie notowań akcji na główny rynek GPW do końca 2015 roku.
– Spółka zwiększy swoją obecność w Azji, gdzie model Free2Play jest najbardziej popularny. Przychody branży Azji w 2014 r. podwoiły się i wyniosły blisko 13 mld USD, a udział kontynentu w globalnym rynku zwiększył się do 56 proc. Negocjujemy kilkanaście umów, zarówno w zakresie nowych kanałów dystrybucji, jak i przede wszystkim w sprawie publikacji Real Boxing 2 w Azji. – zapowiada szef Vivid Games.
W modelu F2P z sukcesem działają takie tuzy jak Kings Digital (Candy Crush Saga), Zynga (FarmVille, Mafia Wars), Revio (Angry Birds) czy Supercell (Clash of Clans, Hay Day). Profity w tym segmencie potrafią być gigantyczne. Fiński Supercell generuje 5 mln dolarów dziennie z trzech tytułów, a brytyjski King Digital miał w 2014 r. prawie miliard dolarów EBITDA.