
Piotr Sucharski, prezes Neuca SA (fot. materiały spółki)
StockWatch.pl: Rok 2011 był dla spółki Neuca rekordowy. Jak udało się osiągnąć ponadprzeciętne wyniki?
Piotr Sucharski: Bardzo dobre wyniki finansowe to efekty wielu czynników. Udany rok to m.in. rezultat konsekwencji w budowaniu marży brutto i pozytywnych przepływów finansowych, w połączeniu ze ścisłą dyscypliną w obszarze kontroli kosztów. Poprawiliśmy rentowność naszej działalności pomimo rosnącej presji ze strony pozostałych graczy rynkowych. Ograniczyliśmy również poziom zadłużenia o 100 mln zł i zrealizowaliśmy ambitny budżet kosztowy, przeprowadzając jednocześnie złożone projekty restrukturyzacyjne w obszarach logistyki i telemarketingu.
W spółce doszło jednocześnie do zdarzeń jednorazowych wpływających na wynik netto. Jakie to były zdarzenie i jak zmienił się zysk?
Wynik netto nie uwzględniający zdarzeń jednorazowych wyniósł 47,3 mln zł (52,8 mln zł to zysk netto ze zdarzeniami jednorazowymi). Różnica wynika z efektu korzyści podatkowej o wartości 8,6 mln zł, jaką uzyskaliśmy w czwartym kwartale ubiegłego roku. W związku z aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmującej nieruchomość rozwiązano rezerwę na podatek odroczony. Na wynik netto wpłynęły również 4,3 mln zł kosztów odpraw i odszkodowań związane z redukcją miejsc pracy oraz koszty likwidacji i rozbiórek magazynów.
Jest to pierwszy wywiad, jaki udzielacie Państwo portalowi StockWatch.pl. Proszę przybliżyć naszym użytkownikom pozycję rynkową Neuca. Jak wygląda sytuacja szczególnie po fuzji z Prosperem – czy nie doszło do efektu kanibalizacji?
Przejęcie Prospera to jeden z kamieni milowych w rozwoju Grupy. Nie doszło do kanibalizacji, o czym świadczy fakt, że od momentu transakcji utrzymujemy silną pozycję lidera rynku hurtowej sprzedaży farmaceutyków z udziałami rynkowymi utrzymującymi się na stabilnym poziomie powyżej 30 proc. Dla porównania drugi największy konkurent Neuca kontrolował 20 proc. Trzeba jednak pamiętać, że działalność Spółki to nie tylko hurtowa dystrybucja. Szukamy synergii na rynku ochrony zdrowia, dlatego działamy w wielu jego segmentach. Zarządzamy własnymi markami leków, świadczymy usługi marketingowe i informatyczne dla firm działających na tym rynku.
Czy można mówić o sezonowości w handlu hurtowym lekami? Jakie inne tendencje można dostrzec na tym rynku?
Obserwując zachowanie rynku na przestrzeni lat można istotnie zauważyć efekty związane z sezonowością tego biznesu. Pierwszy i czwarty kwartał są zawsze podobne i około 20-30 proc. wyższe niż drugi i trzeci. Związane jest to z warunkami pogodowymi, które mogą wpływać na wzrost zachorowań. Otwartą kwestią pozostaje fakt, jak będzie wyglądała sezonowość w tym roku. 2012 r. jest naprawdę wyjątkowy ze względu na wprowadzenie nowych przepisów. Już widać, że wejście w życie nowego prawa doprowadziło do spadku rynku w pierwszym kwartale. Generalnie więc nowa rzeczywistość prawna może nieco zachwiać sezonowością w handlu hurtowym lekami w pierwszym okresie jej wprowadzenia
W spółce trwa restrukturyzacja. Na czym ona dokładnie polega, jakie obszary obejmuje i jakie przyniesie firmie oszczędności?
Działania restrukturyzacyjne to w dużej mierze pokłosie akwizycji realizowanych w latach 2007–2009. Neuca konsekwentnie przeprowadza zmiany w zakresie logistyki. Na przykład w celu zwiększenia efektywności w 2011 roku liczba magazynów została zmniejszona z 28 do 20 lokalizacji. W miejsce zamykanych magazynów otwarte zostały dwa obiekty centralne w Ołtarzewie i Gądkach. Dzięki temu udało się ograniczyć zatrudnienie w tym obszarze o około 15 proc. Docelowo chcemy posiadać 9 magazynów regionalnych plus 3 centralne.
Restrukturyzacja dotyczy nie tylko logistyki. Optymalizujemy biznes także w zakresie telemarketingu oraz sprzedaży. W ubiegłym roku ograniczyliśmy liczbę lokalizacji telemarketingu z 41 do 24, w przyszłym roku spadnie ona do 13. Skupiamy się również na centralizacji zarządzania strukturami sprzedaży, w ramach tych działań zredukowaliśmy w zeszłym roku część regionalnych biur sprzedaży oraz zmniejszyliśmy w tym segmencie zatrudnienie o 20 proc. Ważne dla poprawy efektywności są istniejące od ponad roku w ramach spółki Accedit Centrum Usług Wspólnych oraz Centrum IT. Skupiamy tam obszar wsparcia biznesu Grupy, który obejmuje finanse, IT, administrację, controlling, płace oraz kadry.
Przyszły rok to koniec etapu restrukturyzacji najważniejszych obszarów operacyjnych Neuca. Liczymy, że wszystkie działania pozwolą nam uzyskać kilkadziesiąt milionów złotych oszczędności, mierzone od początku trwania tych projektów.
Warto wspomnieć, że oprócz dystrybucji leków sprzedajecie też produkty pod własną marką. Jakie macie Państwo plany w tym segmencie? Jak ta pozycja wpływa na wyniki finansowe?
Ostatni rok przyniósł bardzo dynamiczny rozwój Synoptis Pharma, która w ramach grupy odpowiada za zarządzanie markami własnymi. Dynamika wdrożeń nowych produktów była zdecydowanie lepsza niż nasze wcześniejsze założenia. Synoptis Pharma odnotowała blisko 100 proc. wzrost przychodów i wprowadziła w 2011 roku 40 produktów pod markami Apteo i Nursea, wobec planowanych 20. Zakładamy, że w tym roku wprowadzimy kolejne kilkadziesiąt produktów, co przełoży się na pozytywny wynik spółki zależnej. Będzie to zatem pierwszy rok kiedy działająca od trzech lat Synoptis Pharma zacznie zarabiać.
Jaki wpływ na Państwa biznes miała zmiana listy leków refundowanych?
Zmiana przepisów to zupełnie nowa rzeczywistość rynkowa. Nowe regulacje prawne, które weszły w życie na początku roku mocno wpłynęły na wszystkich graczy na rynku, zarówno na producentów, dystrybutorów, jak i apteki. Po pierwszym kwartale 2012 roku widać, że ustawa refundacyjna doprowadziła do skurczenia się rynku. Spadek ten jest wyraźny w segmencie leków refundowanych, częściowo zrekompensowany wzrostem w pozostałych segmentach sprzedaży. Dobra ocena sytuacji sprawiła, że zmiany nie stanowiły dla nas żadnego zaskoczenia. Od dłuższego czasu przygotowywaliśmy się do nich, tak aby sprawnie odnaleźć się w nowej rzeczywistości i dostosować nasz biznes do nowych przepisów. Z naszego punktu widzenia najważniejszą zmianą był zakaz rabatowania sprzedaży leków refundowanych w całym łańcuchu dostaw, spadek marży hurtowej oraz zakaz reklamy aptek i ich działalności, wszystkie te zmiany powinny mieć neutralny lub pozytywny wpływ na osiągane przez nas wyniki.
Nowa ustawa zakazał programów lojalnościowych w aptekach. W jaki sposób chcecie rozwiązać sprawę Waszego programu Świat zdrowia?
Zmiana przepisów spowodowała konieczność zweryfikowania części prowadzonych przez nas działań. W efekcie zrezygnowaliśmy z obsługi programu lojalnościowego skierowanego do pacjentów oraz z marki programu Świat Dobrych Cen. W ich miejsce oferujemy klientom nowe, bezpieczne, zgodne z prawem i jednocześnie efektywne rozwiązania. Działające od stycznia 2012 Świat Zdrowia i Świat Zdrowia Partner, a także Moje Zdrowie, są aktywnościami realizowanymi odpowiednio w ramach Wydawnictwo Świat Zdrowia i Wydawnictwa Moje Zdrowie.
Jak zapowiada się 2012 rok patrząc po zakończonym pierwszym kwartale? Jakie główne cele stawia sobie spółka? Czy można liczyć na przedstawienie prognoz?
Na rynku doszło do nowego rozdania, zdecydowanie działamy w nowej rzeczywistości. Zauważalne są próby podejścia do wojny cenowej, ułożenia zasad działania na rynku od nowa. My niezmiennie działamy zgodnie ze swoimi założeniami i, co najważniejsze, realizujemy założenia jakie wyznaczyliśmy sobie jeszcze przed zmianą przepisów. Po pierwszych trzech miesiącach tego roku nadal utrzymujemy, że rynek w tym roku będzie na poziomie niższym od ubiegłego. Dla nas będzie to okres intensywnej pracy nad dalszą poprawą rentowności, zwiększeniem efektywności oraz dyscypliny kosztowej. W 2012 r. czeka nas zakończenie restrukturyzacji logistyki. Jednocześnie będziemy kontynuować restrukturyzację telemarketingu poprzez dalsze redukcje centrów. Jak wspominałem, spodziewamy się znaczącego przyspieszenia w Synoptis Pharma. Celem na ten rok jest również wzmocnienie konkurencyjności oferty dla niezależnych aptek. Finansowy obraz naszych założeń na 2012 znajdzie odzwierciedlenie w prognozie, którą zamierzamy opublikować w najbliższych dniach.
Dziękuję za rozmowę.