
X-Trade Brokers miało wstępnie 89,05 mln zł zysku netto w I kw. 2021 r.
Zysk operacyjny wyniósł 99,8 mln zł wobec 234,14 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody z działalności operacyjnej razem sięgnęły 186,7 mln zł w I kw. 2021 r. wobec 306,66 mln zł rok wcześniej.
W I kw. 2021 r. XTB wypracowało 89,1 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 40,2 mln zł zysku kwartał wcześniej. To wzrost o 48,9 mln zł. Skonsolidowane przychody wyniosły 186,7 mln zł (IV kw. 2020: 140 mln zł), a koszty działalności operacyjnej 86,9 mln zł (IV kw. 2020: 83,6 mln zł). W okresie grupa pozyskała rekordową liczbę nowych klientów, tj. 67 231 co oznacza wzrost o 75 proc. k/k – czytamy w komentarzu zarządu do wstępnych wyników.
– XTB posiada solidny fundament w postaci stale rosnącej bazy klientów i liczby aktywnych klientów. W I kw. 2021 r. grupa odnotowała kolejny rekord w tym obszarze, pozyskując 67 231 nowych klientów wobec 38 413 kwartał wcześniej, co daje wzrost o 75 proc. To efekt kontynuowania zoptymalizowanej strategii sprzedażowo-marketingowej, większej penetracji rynków już istniejących, sukcesywnego wprowadzania do oferty nowych produktów oraz ekspansji na nowe rynki geograficzne. Analogicznie do liczby nowych klientów rekordowa była także liczba aktywnych klientów. Wzrosła ona z 72 346 do 103 425, tj. o 43 proc. kw/kw – czytamy także.
Spółka zakłada dalszy przyrost bazy klienckiej, prowadzący do umocnienia pozycji rynkowej XTB na świecie.
– W związku z dynamicznym rozwojem grupy, zarząd ocenia, że w 2021 r. łączne koszty działalności operacyjnej mogą kształtować się na poziomie wyższym o około kilkanaście procent do tego, jaki zaobserwowaliśmy w 2020 r. Priorytetem zarządu jest dalszy przyrost bazy klienckiej oraz budowanie marki globalnej. W konsekwencji realizowanych działań nakłady na marketing mogą wzrosnąć o ponad 20 proc. w stosunku do roku ubiegłego – czytamy również.
Jak zaznacza Paweł Bieniek, spółka pokazała bardzo dobre wyniki, lepsze niż można było się spodziewać na podstawie początku tego kwartału, który został ujawniony przy okazji wyników za IV kw. Intencją spółki jest pozyskanie 120 tys. klientów w całym 2021 r., co oznacza średnio-kwartalnie ok. 30 tys. nowych rachunków. Styczeń rozpoczął się z przytupem – pozyskano 21,8 tys. osób. Jasnym było, że oczekiwane 30 tys. klientów zostanie przekroczone, ale kwestią zagadkową pozostawało jak bardzo.
– Liczba nowych klientów nie jest największym zaskoczeniem. Jest nim koszt ich pozyskania. Okazuje się, że w I kw. br. średnio za każdego nowego klienta spółka zapłaciła 492 zł, w porównaniu do 802 zł kwartał wcześniej i 764 zł przed rokiem. Spadek kw/kw wyniósł zatem 39 proc. – komentuje Paweł Bienie, szef działu analiz StockWatch.pl.
Grupa XTB jest europejskim domem maklerskim, specjalizującym się w instrumentach finansowych będących przedmiotem obrotu na rynku pozagiełdowym i giełdzie. Od 2002 roku działa na rynkach zagranicznych, gdzie oferuje klientom zaawansowane technologicznie aplikacje transakcyjne. Jest licencjonowany w ponad 10 krajach Europy. Spółka jest notowana na GPW od 2016 r.