
Fot. SEG
Pierwszy dzień Kongresu wypełniły trzy bloki dyskusyjne. Podczas pierwszego z nich była mowa o kierunkach rozwoju relacji inwestorskich. O zmianach w zakresie merytorycznym raportowania, w tym o zmianach w wymogach regulacyjnych, czynnikach ESG oraz finansowej informacji poufnej rozmawiali Robert Wąchała (Wiceprezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) oraz Wojciech Chabasiewicz (Radca Prawny, Kancelaria Chabasiewicz Kowalska i Wspólnicy). Magdalena Raczek-Kołodyńska (Wiceprezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) wraz z Mirosławem Kachniewskim (Prezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) przybliżyli tematykę nowej formuły obiegu informacji regulowanych. Skupili się na tym co zmienił ESEF, czym jest ESAP oraz na wpływie zmian na komunikację z rynkiem. Następnie Mirosław Kachniewski (Prezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) w rozmowie z Piotrem Borowskim (Członek Zarządu, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie) opowiedzieli o roli DPSN2021 w komunikacji z inwestorami. Podsumowali oświadczenia spółek w raportach rocznych, opowiedzieli o znaczeniu skanera DPSN oraz wysunęli najważniejsze wnioski. Pierwszy blok dyskusyjny zamknęła rozmowa Roberta Wąchały (Wiceprezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) z Jarosławem Dominiakiem (Prezes Zarządu, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych) i Pawłem Jamskim (Specjalista ds. Rynków Finansowych – Biuro Relacji Inwestorskich, Unimot) o programie lojalnościowym będącym elementem relacji inwestorskich. W tej części uczestnicy wysłuchali jak zrobić program lojalnościowy, jakie korzyści niesie ze sobą aktywizacja akcjonariuszy oraz o możliwościach identyfikacji.
– Właściwe wypełnianie Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW ma pozytywny wpływ na kształtowanie relacji spółek giełdowych z ich otoczeniem rynkowym. Obok danych finansowych, na które czekają inwestorzy, bardzo istotne w przypadku spółek giełdowych są również sprawozdania z działalności zawierające oświadczenia o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego. Obserwujemy systematyczny wzrost znaczenia dobrych praktyk i ładu korporacyjnego dla inwestorów giełdowych. Rośnie również świadomość w zakresie zagadnień ESG; coraz więcej uczestników rynku kapitałowego oraz interesariuszy spółek giełdowych zdaje sobie sprawę, jak duże znaczenie mają czynniki pozafinansowe w otoczeniu spółki, które w ostatecznym efekcie istotnie wpływają na jej wyniki, ogólną kondycję i pozycję rynkową – mówi Piotr Borowski, członek zarządu GPW.
Druga dyskusja panelowa wyjaśniła po co liczyć wskaźniki ESG. W tej części skupiono się na tym jak dobrze przygotować się do stworzenia strategii ESG spółki, kto potrzebuje danych ESG, zmianie preferencji odbiorców w modelu B2B i B2C oraz raportach ESG oczami odbiorców. Na początek, o tym jak dobrze przygotować się do stworzenia strategii ESG spółki w rozmowie z Mirosławem Kachniewskim (Prezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) opowiedziała Justyna Biernacka (Sustainability Managing Partner, MATERIALITY). W tej części słuchacze dowiedzieli się o najważniejszych elementach strategii ESG, harmonogramie prac nad strategią oraz o strategiach godnych naśladowania. Następnie Piotr Biernacki (Wiceprezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) z Januszem Krystosiakiem (Dyrektor Departamentu Relacji Inwestorskich, KGHM Polska Miedź) rozmawiali o tym kto potrzebuje danych ESG skupiając się na identyfikacji akcjonariuszy, perspektywie inwestorów oraz zakresie danych potrzebnych klientom. W kolejnej części Magdalena Raczek-Kołodyńska (Wiceprezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) i Bartosz Kwiatkowski (Dyrektor, Fundacja Frank Bold) dyskutowali o zmianach preferencji odbiorców w modelu B2B i B2C. W tej części przybliżono nowe oczekiwania finalnych konsumentów, wymogi w ramach łańcucha dostaw oraz instytucje wpierające dostęp do informacji ESG (np. CDP). Drugi blok tematyczny zamknęła debata pt. „Raport ESG oczami odbiorców”. W tej części Robert Wąchała (Wiceprezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) oraz Milena Olszewska-Miszuris (Prezes Zarządu, WM Advisory) odpowiedzieli na pytania: dla kogo piszemy raport? Jakie dane są najważniejsze? Co zrobić, żeby raport się zwrócił?
– Dla spółek unijnych standardy będą miały formę zbliżającej się dyrektywy dotyczącej kwestii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSRD), która będzie nakładać na spółki obowiązek ujawniania wymaganych kryteriów (jeszcze nie uchwalonych) w 2023 roku. Choć wydaje się to uzasadnione, aby oczekiwać, że fundusze inwestycyjne i inni eksperci rynkowi spoza UE będą nadal oczekiwać większego niż wymagany prawem zakres ujawnień ESG, to ujednolicenie standardu daje nadzieję na lepszą transparentność ujawnień a co za tym idzie lepszą porównywalność działań spółek z poszczególnych sektorów – mówi Dyrektor Departamentu Relacji Inwestorskich Janusz Krystosiak.
W ostatnim bloku tematycznym prelegenci skupili się na zmianach regulacyjnych w zakresie raportowania ESG. Opowiedzieli o zmianach w raportowaniu Taksonomii i zagadnień zrównoważonego rozwoju, ESRS: nowych standardach sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju oraz ESRS w praktyce: jak się przygotować? Na początek w rozmowie z Piotrem Biernackim (Wiceprezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych), Paweł Zaczyński (Associate Partner, Biegły Rewident, Grant Thornton) oraz Marek Ruciński (Senior Associate, Prawnik, Zespół Due Diligence Prawnego, Grant Thornton) opowiedzieli o wyzwaniach w raportowaniu Taksonomii za rok 2022 i kolejne lata, nadchodzących zmianach w raportowaniu zrównoważonego rozwoju w ramach dyrektywy CSRD, a także jak przygotować się do audytu ujawnień dot. Taksonomii i raportów zrównoważonego rozwoju. Następnie Piotr Biernacki (Wiceprezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) przybliżył słuchaczom europejskie standardy raportowania zrównoważonego rozwoju. Opowiedział o zasadach raportowania, ocenie istotności, doborze treści raportowania, strategii, wdrożeniu i wynikach w raportowaniu zagadnień ESG. Na zakończenie części merytorycznej Mirosław Kachniewski (Prezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) oraz Piotr Biernacki (Wiceprezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) rozmawiali o tym jak przygotować się do ESRS. Omówili badanie wpływu, ryzyk i szans jako podstaw raportu, stosowanie standardów przekrojowych, tematycznych i sektorowych oraz organizację prac przygotowawczych do raportowania.
Drugiego dnia Kongresu odbyły się praktyczne warsztaty:
- Jak łatwo i efektywnie raportować względem DPSN2021
- Efektywny program lojalnościowy dla akcjonariuszy
- Organizacja procesów ESG w spółce giełdowej
- Zmiany regulacyjne ważne dla RI
– O poziomie rozwoju rynku kapitałowego w danym kraju świadczy poziom budowania i utrzymywania relacji pomiędzy spółką a akcjonariuszem, w szczególności otwartość na promowanie przez emitentów lojalności wobec spółki przez tych najmniejszych akcjonariuszy. Akcjonariusz powinien mieć stworzoną możliwość wejścia w bliższą relację ze spółką, w którą zainwestował, a inwestycja powinna być dowodem szacunku dla tego co robi Zarząd. Nie zawsze chęć zarobienia na akcjach jest i powinna być jedyną przesłanką decydującą o zakupie. W ostatnich dwóch latach spółki giełdowe dzięki zmianom w prawie (Dyrektywa CRD II) zyskały możliwość korzystania z narzędzi umożliwiających aktywizację swoich akcjonariuszy. Budowa programów lojalnościowych opartych na akcjonariacie, wymaga pozyskania przez spółki informacji o swoich akcjonariuszach i liczbie posiadanych przez nich akcji w danym okresie. Mechanizm ten służy nie tylko identyfikacji akcjonariuszy, stanowi również ułatwienie w nawiązaniu bieżącej komunikacji z inwestorami. Dwustronna relacja staje się impulsem dla akcjonariusza do długoterminowego zaangażowania kapitału, jak również zwiększenia zainteresowania bieżącym życiem spółki. Dzięki temu spółka jest w stanie zidentyfikować najbardziej aktywną grupę inwestorów, poznać ich bliżej oraz wyróżnić ich aktywność. Za narzędzie służące wyróżnieniu określonej grupy akcjonariuszy można uznać program lojalnościowy. Programy lojalnościowe oparte o akcjonariat są dla spółek krokiem w stronę budowy solidnych i długotrwałych relacji z akcjonariuszami. Mogą być z sukcesem stosowane na rynkach kapitałowych, czego przykładem są spółki publiczne, które w ten sposób nagradzają swoich akcjonariuszy za lojalność i długoterminowe inwestowanie środków w akcje spółki. Lojalny akcjonariusz może stać się lojalnym klientem, a lojalny klient – lojalnym akcjonariuszem. Programy lojalnościowe zdobywają coraz większą popularność na polskim rynku kapitałowym – podkreślił Rolę programów lojalnościowych Michał Stępniewski, Członek Zarządu, KDPW.
Dwudniowe spotkanie zamknęła dyskusja panelowa pt. „Interaktywna sesja o finansowej informacji poufnej”, podczas której eksperci: Magdalena Kopaczewska (IR and Sustainable Reporting Manager, LPP), Edmund Kozak (Prezes Zarządu, PRK Doradztwo Giełdowe) w rozmowie z Mirosławem Kachniewskim (Prezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) i Robertem Wąchałą (Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) opowiedzieli o wymogach regulacyjnych, rodzajach finansowej informacji poufnej oraz wynikach najnowszych badań z rynku polskiego.

Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
Organizatorem Kongresu było Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Partnerami instytucjonalnymi wydarzenia byli: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie i Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, partnerem strategicznym była spółka KGHM Polska Miedź, a partnerem technologicznym Unicomp-WZA.
Szczegółowe informacje dotyczące XIII Kongresu Relacji Inwestorskich Spółek Giełdowych SEG są dostępne na stronie seg.org.pl