W pierwszym półroczu 2014 roku przychody ZPC Otmuchów wzrosły r/r o 4,4 proc. do 138,25 mln zł. Koszt własny sprzedaży zwiększył się jedynie o 2,24 proc., dzięki czemu grupa zanotowała przyrost zysków na każdym poziomie działalności. Zysk brutto podskoczył z 1,19 mln zł do 6,15 mln zł. Imponująco prezentują się także zyski operacyjne i netto. EBIT na koniec I półrocza wyniósł 7,49 mln zł wobec 3,06 mln zł przed rokiem, a na czystko grupa zarobiła 5,336 mln zł względem 664 tys. zł z I półrocza 2013 r.>> Komunikat wraz z raportem finansowym znajdziesz tutaj
Producent słodyczy osiągnął w I półroczu 22,12 proc. rentowności brutto (wzrost o 1,63 p.p. r/r). Pozostałe poziomy rentowności również uległy poprawie. Największy wzrost Otmuchów zanotował na poziomie rentowności netto, która podskoczyła z 0,54 proc. do 4,1 proc. Poprawa rentowności to znacznej mierze efekt obniżenia zadłużenia spółek z grupy.
W samym II kwartale przychody opiewały na 63,7 mln zł (7,2 proc. r/r), EBITDA 5 mln zł (47,8 proc. r/r), EBIT 2,2 mln zł (416,9 proc. r/r), a zysk netto 1,4 mln zł (rok wcześniej widniała strata w wysokości 0,7 mln zł). Warto dodać, że wynik sprzedaży oraz zysku netto o kilka procent przebił rynkowy konsensus.
Blisko połowa produkcji Otmuchowa skupia się w segmencie słodyczy, który obejmuje kilka kategorii produktów. Jedną z ważniejszych są oblane w czekoladzie mleczka, owoce oraz galaretki oraz chałwa.

Graficzny udział poszczególnych segmentów w sprzedaży grupy Otmuchów (Źródło: Sprawozdanie finansowe)
>> W serwisie niebawem pojawią się najnowsze dane finansowe spółki >> Zobacz jak zmieniły się podstawowe wskaźniki Otmuchowa po wynikach za II kwartał
Głównym rynkiem zbytu dla Otmuchowa jest Polska, gdzie w I półroczu 2014 r. trafiło 86,32 proc. całej produkcji (88,71 proc. przed rokiem). Drugim ważnym kierunkiem są Czechy z udziałem 3,78 proc. Kolejne dwa to Niemcy (2,62 proc.) oraz Węgry (1,76 proc.). Udział w sprzedaży do Rosji spadł r/r z 0,14 proc. do 0,01 proc.
Otmuchów podtrzymał cele strategiczne na kolejne lata. Spółka zamierza kłaść nacisk na dywersyfikację sprzedaży przy jednoczesnym utrzymaniu wolumenu u podstawowego klienta oraz dokończenie restrukturyzacji grupy ZPC Otmuchów. Producent słodyczy liczy na maksymalizację synergii w związku z konsolidacją spółek zależnych oraz uzyskanie trwałej rentowności przejętej w 2011 roku spółki PWC ODRA SA. Zarząd szacuje, że break even point Odry nastąpi jeszcze w tym roku.
W czwartek kurs akcji ZPC Otmuchowa zyskuje ponad 6 proc., a jeden walor jest wyceniany na 9,30 zł. Wcześniej punktem zwrotnym dla notowań producenta słodyczy okazały się świetne wyniki za I kwartał.