Kiepsko rozpoczął się nowy rok dla PKP Cargo. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na spółkę karę pieniężną w wysokości 14,2 mln zł. Urząd stwierdził nadużywanie przez PKP Cargo pozycji dominującej na krajowym rynku kolejowych przewozów towarowych. Miało ono polegać na przeciwdziałaniu ukształtowania się warunków niezbędnych do powstania lub rozwoju konkurencji, poprzez wprowadzenie od 1 maja 2006 r. zmian w zasadach sprzedaży usług przewozów towarowych przez PKP Cargo. Chodzi w szczególności o przepis, który uprawniał spółkę do odmowy podpisania umów specjalnych z przedsiębiorcami uznanymi za konkurentów. Jednocześnie stwierdzono zaniechanie w/w praktyk z początkiem lipca 2007 r.
– W ocenie zarządu spółki decyzja Prezesa UOKiK z dnia 31 grudnia 2015 r. jest bezpodstawna. W związku z powyższym spółka zamierza odwołać się od ww. decyzji do Sądu Okręgowego w Warszawie-Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – czytamy w komunikacie spółki.

(Fot. mat. prasowe)
Wcześniej 7 lipca 2009 r. UOKiK wydał decyzję, w której uznał za praktykę ograniczającą konkurencję odmowę świadczenia przez spółkę usług kolejowego przewozu towarów swoim konkurentom na zasadach szczególnych, tj. w drodze zawierania umów przewidujących upusty od taryfy towarów spółki. Jednocześnie nałożył karę pieniężną w wysokości 60,4 mln zł. Na mocy wyroku Sądu Najwyższego z 3 października 2013 r., zostały uchylone wyroki sądów I oraz II instancji. W marcu 2014 r. Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił Decyzję Prezesa UOKiK z 7 lipca 2009 r. W związku z tym 3 grudnia 2013 r. UOKiK zwrócił spółce zapłaconą karę pieniężną, a w dniu 4 sierpnia 2014 r. na konto wpłynęła kwota 12,6 mln zł, która stanowiła zwrot odsetek od wspomnianej kary. Po ponownym przeprowadzeniu postępowania (31 grudnia 2015 r.) Prezes UOKIK uznał, że PKP Cargo powinno zostać ukarane.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom PKP Cargo
Po trzech kwartałach 2015 roku grupa wypracowała 3,269 mld zł przychodów wobec 3,169 mld zł zanotowanych rok wcześniej. W tym czasie zysk netto spadł z 227,4 mln zł do 220,5 mln zł. PKP Cargo jest liderem towarowych przewozów kolejowych w Polsce. Na koniec trzeciego kwartału miała 55,8 proc. udziału w rynku w ujęciu pracy przewozowej i blisko 48 proc. pod względem masy.
Akcje spółki od wielu miesięcy walczą z przeceną. Półroczna stopa zwrotu pokazuje 23-proc. spadek. Trzeba jednak odnotować próbę odbicia widoczną w drugiej połowie grudnia i sięgająca 16 proc.