W I kwartale odzieżowy Bytom poprawił sprzedaż o 17 proc. do 30,7 mln zł. Wynik okazał się zbieżny z konsensusem PAP. Wynik napędzała podstawowa gałąź działalności, czyli sprzedaż detaliczna, która urosła o 22 proc. w ujęciu r/r. W raportowanym okresie średnia marża detaliczna utrzymała się na stabilnym poziomie 51,9 proc., wobec 51,8 z I kwartału 2015 r. Natomiast przychody w hurcie spadły z 2 mln zł do 1,1 mln zł, przy marży w wysokości 36,4 proc. wobec 35 proc. przed rokiem.>> Sprawozdanie finansowe znajdziesz tutaj
Kwartalny zysk netto odzieżowej spółki wyniósł 0,5 mln zł i był minimalnie niższy niż rok wcześniej. Wynik okazał się wyższy od konsensusu PAP, który zakładał 0,4 mln zł. Na poziomie EBITDA spółka zarobiła 1,6 mln zł, poprawiając się r/r o 36 proc. i w stosunku do oczekiwań o 3,7 proc. Podobnie EBIT – skoczył o 36 proc. do 0,6 mln zł. Niemniej tu wynik okazał się o 8 proc. gorszy od konsensusu.
– W I kwartale 2016 roku spółka zrealizowała zysk operacyjny na poziomie 605 tys. zł w porównaniu do zysku w wysokości 445 tys. zł za I kwartał 2015 roku. Zrealizowany zysk brutto był niższy niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym (497 tys. zł za IQ 2016 vs 711 tys. zł za IQ 2015), co jest wynikiem pozytywnego wpływu na wynik nadwyżki dodatnich różnic kursowych w roku 2015 w wysokości 0,4 mln zł. Ponadto w I kwartale roku 2015 spółka wygenerowała wyższą sprzedaż, a co za tym idzie również marżę na sprzedaży hurtowej o 0,3 mln zł w stosunku do I kwartału roku 2016. – czytamy w raporcie Bytom SA.
W minionym kwartale cash flow operacyjny spółki wyniósł 0,2 mln zł. Rok wcześniej przepływy były ujemne i stanowiły -4,7 mln zł. Na koniec marca środki pieniężnie i ich ekwiwalenty spadły do 0,8 mln zł z 1,2 na zakończenie 2015 r. Wzrosły natomiast zobowiązania krótkoterminowe z 32 mln zł do 36 mln zł.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Bytomia
– Wyniki Bytomia są w miarę zbliżone do naszych oczekiwań. Przychody okazały się wyższe o 17,2 proc. r/r i wyniosły 30,7 mln zł, wyższa niż zakładaliśmy była marża brutto jednak nie przełożyło się to na EBITDA (1,6 mln zł vs 1,8 mln zł według naszych szacunków). Na poziomie netto detalista wypracował 0,5 mln zł (brak podatku). Naszą uwagę zwraca duża erozja marży w segmencie sprzedaży detalicznej – rentowność wyniosła 8,5 proc., co oznacza ubytek o 0,8 p.p. r/r. – ocenia DM BDM.
Na koniec marca Bytom posiadał 98 sklepów pod własną marką o powierzchni 10,6 tys. m2. Rok wcześniej było to 83 sklepy o powierzchni 8,5 tys. m2. Zgodnie z przyjętą niedawno nową strategią spółka chce istotnie zwiększyć posiadaną sieć sprzedaży. Celem na koniec 2018 roku jest sieć 120 sklepów o łącznej powierzchni 15 tys. m2. Średnia powierzchnia sklepu na koniec roku 2018 będzie wynosiła ok 125 m2. Ponadto do końca 2017 r. planowane jest uruchomienie kolejnych (obok sklepu w CH Arkadia oraz Katowice Silesia) sklepów koncepcyjnych. Sieć ta powinna docelowo składać się z 8 sklepów o średniej powierzchni ok 200 m2. Sklepy te mają pełnić rolę badawczą w zakresie rozwoju i rozbudowy oferty.

Źródło: Sprawozdanie finansowe Grupy Bytom.
W tym roku akcje spółki zyskały 8 proc., ale w ostatnich tygodniach zaliczają korektę. Nie bez znaczenia były tu słabe wyniki sprzedaży za marzec. Sprzedaż porównywalna w ubiegłym miesiącu była ujemna i wyniosła -9 proc. r/r. Prezes tłumaczy, że 3 dni wyłączone z handlu przez święta Wielkanocne w ubiegłym roku odpowiadały za 16 proc. sprzedaży.