
Źródło: Spółka
Prezes PKP Cargo na konferencji wynikowej podkreślił, że miniony kwartał jako czas dyscypliny kosztowej przy rosnących przychodach. Przychody operacyjne spółki za 9 miesięcy sięgnęły 3.460 mln zł i były wyższe o 7,7 proc. r/r. W samym trzecim kwartale 2017 roku przychody operacyjne wyniosły 1.193 mln zł, co oznaczało wzrost o 9,4 proc. r/r. Spółce udało się utrzymać stronę kosztową w ryzach, gdyż koszty operacyjne wyniosły za minione 3 kwartały 3.358 mln zł, co stanowiło wzrost tylko o 1,6 proc. r/r oraz 1.136 mln zł w trzecim kwartale 2017 r. (wzrost o 4,9 proc. r/r).
Silne spadki zanotowały nakłady inwestycyjne (CAPEX), które wyniosły odpowiednio 332 mln zł za trzy kwartały (spadek o 22 proc. r/r) oraz 131 mln w III kwartale 2017 r. (spadek o 18 proc. r/r). W tym roku PKP Cargo zwiększyło udział w rynku wg pracy przewozowej do 52 proc. (wzrost o 0,6 proc.). W samym trzecim kwartale udział spółki w rynku spadł jednak do 50,9 proc. (spadek o 1 proc. r/r). >> Dołącz do dyskusji na forumowym wątku dedykowanym akcjom PKP Cargo
Dyscyplina kosztowa pozwoliła na osiągnięcie skonsolidowanego wyniku netto w trzecim kwartale 2017 na poziomie 32,38 mln zł (względem straty 5,99 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej). Skonsolidowany wynik netto za trzy kwartały 2017 roku wyniósł 52 mln zł (względem straty 201,24 mln zł rok wcześniej). W ujęciu jednostkowym zysk netto w okresie I-III kw. 2017 r. wyniósł 54,61 mln zł wobec 87,89 mln zł straty rok wcześniej.
– W okresie 9 miesięcy 2017 r. Grupa PKP Cargo przewiozła 88,1 mln ton ładunków (tj. o 9 proc. więcej niż w okresie 9 miesięcy 2016 r.) i wykonała pracę przewozową na poziomie 22,9 mld tkm (tj. wyższym o 10 proc. niż w okresie 9 miesięcy 2016 r.), natomiast w III kwartale 2017 r. Grupa PKP Cargo przewiozła 30,4 mln ton ładunków (tj. o 6 proc. więcej niż w III kwartale 2016 r.) i wykonała pracę przewozową na poziomie 7,9 mld tkm (tj. wyższym o 8 proc. niż w III kwartale 2016 r.) – czytamy w raporcie.
Dla wyników spółki szczególne znaczenie w minionym okresie miały wzrosty pracy przewozowej w segmentach intermodalnym oraz kruszyw i materiałów budowlanych. Zmniejszeniu uległy natomiast przewozy paliw stałych (węgla kamiennego, brunatnego i koksu). PKP Cargo w przyszłych kwartałach zamierza rozwijać segment przewozów intermodalnych jak i zapobiegać spiętrzeniom zamówień transportowych w sektorze kruszyw.

Źródło: Spółka

Źródło: Spółka
Prezes PKP Cargo podczas konferencji prasowej potwierdził, że zakup lokomotyw wielosystemowych marki Siemens prowadzony w poprzednim roku został sfinalizowany i w czwartym kwartale 2017 roku zostały one oddane do użytku. PKP Cargo posiada opcję zwiększenia zamówienia i może negocjować prawo do wydłużenia czasu jej trwania.
Pozytywną informacją okazało się też utrzymanie w 2018 roku cen za dostęp infrastruktury z bieżącego roku. Spółka zamierza również współpracować z PKP SA są w celu rozwoju punktów załadunkowo-rozładunkowych oraz terminali.
Na konferencji wynikowej omówione zostały również potrzeby modernizacji i napraw posiadanego przez PKP Cargo taboru. Wg informacji podanych przez prezesa spółki, okresowe naprawy dotyczą średniorocznie 8 tys. wagonów z posiadanego taboru. Spółka obecnie posiada około 2 tys. nieużywanych wagonów, które po naprawie będą mogły zwiększyć potencjał przewozowy podmiotu. Naprawy te zlecone zostaną prawdopodobnie podmiotom zewnętrznym.
PKP Cargo zadebiutowało na GPW w październiku 2013 r. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Na najnowsze wyniki akcje przewoźnika kolejowego zareagowały minimalnymi spadkiem, ale już pod koniec sesji drożeją o ponad 3 proc. do 58,43 zł. Od początku roku na walorach PKP Cargo można było zarobić blisko 20 proc.